Ja ik ook, maar ik durf ook over mezelf te zeggen dat ik met 20 jaar nog niet in staat was om de daadwerkelijke impact van bepaalde acties in te schatten zoals ik dat nu met meer levenservaring wel kan. Was het ooit in mij opgekomen om zoiets te doen? Nee zeer zeker niet en ik hoop mijn kinderen ook zeer zeker beter op te voeden dan dat. Maar nogmaals de heftigheid waarmee hier in sommige reacties gesproken wordt getuigt ook niet van enig empatisch vermogen.
Uiteraard zijn die ouders niets verplicht. Maar het had hen denk ik wel heel veel ellende gescheeld. In het meest gunstige geval hadden zij hun zoon namelijk wel goed opgevoed, en is dit echt een actie die deze ouders totaal niet aan zagen komen. Dan is dat ook zachtjes gezegd best lullig voor die ouders, want die lijden nu ook onder de gevolgen daarvan. Nu distantiëren deze ouders zichzelf nergens van, hetgeen denk ik juist tegen hen werkt. Bijzonder dat dat het enige is wat jij te zeggen hebt over dat filmpje. Dat iemand op een motorkap van een auto gaat zitten, en vervolgens met notabene de politie aan de telefoon doodleuk zegt dat de volgende keer dat hij deze persoon ziet, hij hem zal doodschieten, dat moet maar genormaliseerd worden?! Misschien leuk om te weten dat ik pownews niet volg, dus daar gaat je vooroordeel.
Dan moet je even goed teruglezen, ik kwam er namelijk pas vandaag achter dat ze uit Syrië komen, dus heb daar pas vandaag wat over gezegd. En ja, bij Hollandse jongeren, of welke afkomst dan ook, was mijn reactie net zo heftig geweest. Het gaat mij namelijk om de daad zelf en niet om de afkomst van de dader. Verrot karakter kent geen afkomst, kijk maar naar de vader van Emma en Jeffrey, volgens mij een Hollander.
Maar ook moeten we ons beseffen dat hun empathisch vermogen en het vermogen om consequenties te overzien nog niet volledig ontwikkelt is. Nou met die leeftijd is dat vermogen op dit gebied prima ontwikkelt hoor. Ikzelf, en ik ken serieus niemand anders in mijn omgeving, die op die leeftijd (en jonger) niet kon overzien wat de gevolgen zouden zijn van het stelen van de knuffels van overleden kinderen. Ook zouden geen van hen al lachend de draak steken met de vermoorde kinderen. Er zijn situaties waarin de nog niet volledig ontwikkelde frontale cortex een reden kan zijn om iemand (deels) ontoerekeningsvatbaar te beschouwen. Maar dit is daar niet eentje van imo. Zeker niet op die leeftijd. Wat ik zeg, zelfs mijn 3 jarige peuter voelt al aan dat stelen niet goed is, en mijn 5 jarige weet het echt al heel goed.
Ik heb t niet over een bomvest. Maar laten we wel zeggen: als je op deze leeftijd (dus ouder dan een peuter / kleuter die nog een slechte impulscontrole heeft) zoiets doet, dan is er gewoon iets mis met je. Je hebt totaal geen grens, geen fatsoen, geen natuurlijke grenzen. Ik vind dat zorgelijk. Vind ik van meer zaken hoor Ik vind dat jeugd die zulke dingen doet echt mag worden aangepakt. En nee geen stokslagen Maar misschien echt een taakstraf waarin je moet dienen ergens waar je echt iets van leert. Weet ik veel, een kinderbegraafplaats, een verpleeghuis. Ergens waar je respect leert en als data geen groei is, dat het dan ook.niet klaar is.
Ik denk dat het sowieso niet kan kloppen als er slechts gekeken wordt naar 1 factor. Het zal een opstapeling van factoren moeten zijn geweest. Als je opvoeding, omgeving, intelligentie (gebrek aan), persoonlijkheid en ontwikkelingsachterstanden bij elkaar gaat optellen kom je sneller uit op zulk gedrag. Het gedrag moet, in verhouding tot de daad, bestraft worden. Maar om zulke dingen te kunnen voorkomen in het vervolg is het niet gek om aan minimaal 1 van die punten te gaan werken.
Syrische gemeenschap veroordeelt diefstal knuffels Jeffrey en Emma en legt bloemen neer in Winschoten. ‘Onze excuses’ De Syrische gemeenschap in Nederland veroordeelt de knuffeldiefstal van de herdenkingsplaats voor de omgekomen Jeffrey en Emma. Syriërs legden dinsdagavond bloemen en een knuffel neer op deze plek in Winschoten. Drie jonge Syriërs uit Winschoten stalen zondagnacht knuffels van de herdenkingsplaats voor de kinderen langs het water aan de Renselweg. Ze filmden dat en plaatsten de video op het sociale medium Schnapchat. Het is de plek waar Jeffrey (10) en Emma (8) en hun vader vorige week dood in het water werden gevonden in de auto van hun vader. ‘Wie doet zoiets, met welk doel?’ Vertegenwoordigers van de Syrische gemeenschap in ons land nemen afstand van de actie van hun jonge landgenoten. ,,Wie doet nu zoiets, met welk doel? We vrezen dat de hele Syrische gemeenschap hierop wordt aangekeken. Kijk maar naar de reacties op sociale media. Maar dit is tegen ons geloof, tegen onze normen en waarden”, zegt Aziz Al Cheikh uit Groningen en huisarts in Schoonebeek. Al Cheikh, die al veertig jaar in Nederland woont, is mede-initiatiefnemer van het bezoek van zo’n tien vertegenwoordigers van de vereniging Syrische gemeenschap in Nederland aan de herdenkingsplek in Winschoten. ,,We veroordelen de diefstal van de knuffels ten zeerste en bieden de familie, de mensen in Beerta en Winschoten en heel Nederland onze excuses aan.” De Syriërs legden uit eerbied voor Jeffrey en Emma en hun nabestaanden bloemen op de bloemenzee aan de Renselweg. De kinderen Sofija (10) en Shamal (8) zetten er een knuffel neer en hielden een korte toespraak. Ze zijn even oud als Jeffrey en Emma en erg geschrokken van de dood van hun leeftijdgenootjes en die diefstal van de knuffels door hun landgenoten. Aziz Al Cheikh kent het verdriet van een ouder die zijn kind verliest. Zijn zoon werd op nieuwjaarsdag 2013 levenloos aangetroffen in een sloot in de Groningse wijk Ruischerwaard. Hij bleek door verdrinking en onderkoeling om het leven te zijn gekomen. https://dvhn.nl/groningen/Syrische-gemeenschap-veroordeelt-knuffeldiefstal-Jeffrey-en-Emma-en-legt-bloemen-in-Winschoten-46458053.html Het moet toch niet zo zijn dat een hele gemeenschap veroordeeld wordt om de daden van enkele individuen uit die gemeenschap.
Ik denk dat je echt teveel van de jonge mens verwacht. Zeker geldt dit voor verstandige kinderen met een normaal tot hoog iq en een goed ontwikkeld eq. Maar mensen kunnen gewoon hele domme en stomme dingen doen. Soms is het voldoende om er een goed gesprek tegenaan te gooien en soms moet je wat meer doen om sociaal wenselijk gedrag af te dwingen.
Heel goed van deze mensen! Op deze manier voorkom je inderdaad dat de gehele gemeenschap wordt aangekeken op de daden van deze mannen. @MadeInUSA begrijp je nu wat ik bedoelde met dat die ouders dat ook hadden kunnen doen? Maar daar blijft het stil...
Ik snap niet hoe jij maar blijft "eisen" dat die ouders de publiciteit opzoeken, met alles wat er nu op hen afkomt. Je snapt nog steeds niet wat emmers vol haat en doodsbedreigingen online, doxing, eieren tegen je ruit met iemand doen? Als mensen online zeggen dat je kind gelyncht mag worden? En help me even herinneren welke ouders van Nederlandse daders van nog veel, veel ergere zaken (denk aan een Karst T, Tristan V, Michael P, Bart van U, de buurvrouw van Cemile Telli) binnen 3 dagen op TV hun excuses kwamen maken en publiekelijk donaties deden aan goede doelen? Zijn hun dorpen, wijken of kerkgemeenschappen uitgelopen om zich uit te spreken tegen wat ze hebben gedaan (vanuit identificatie met de dader)? Of geldt deze "norm" van jou alleen voor "anderen"? Mooi gebaar van de gemeenschap, jammer dat het "nodig" is omdat het nergens op slaat dat de gemeenschap aangekeken wordt op het vandalisme van 3 jongens. Maar hey, we weten ondertussen hoe het gaat he, als mensen ergens een ingang zien om hun xenofobie te voeden
Gelukkig is de ontwikkeling van de frontale cortex wetenschappelijk onderbouwd en niet gebaseerd op persoonlijke ervaringen en onderbuik gevoel. Daar moet ik nog wel even aan toevoegen dat ik dacht dat het om meerdere jongere personen ging, dat blijkt niet te kloppen dus dan kan ik me voorstellen dat mijn opmerking wat raar overkomt. Neemt nog steeds niet weg dat sommige reacties echt niet door de beugel kunnen.
Zo even snel uit mijn hoofd is de schietvereniging waar Tristan lid van was, inderdaad door het stof gegaan. En ook de politie die de wapenvergunning heeft afgegeven is door het stof gegaan. De ouders van Tristan zijn toendertijd zelfs nog aangeklaagd en moesten voorkomen bij de rechtbank. Daarbij eis ik niets van deze ouders, ik zeg alleen dat het ze waarschijnlijk veel ellende zou schelen. Dus eigenlijk juist ter bescherming van deze ouders. Door dit soort acties van deze mannen (het zijn gewoon volwassen) wordt xenofobie juist gevoed. En daar wordt, al dan niet onbewust, de hele Syrische gemeenschap op aangekeken. Door de acties als Syrische gemeenschap zijnde te veroordelen, voorkom je juist weer xenofobie. Mijnsinziens juist belangrijk, juist in tijden waarin alles wat deze mensen doen toch al onder een vergrootglas ligt.
Twee zijn er 20, eentje is minderjarig. Ze moeten gewoon gestraft worden naar hun leeftijd, 20 is volwassen dus een daarbij passende straf. Speelt een nog niet volledig ontwikkeld brein een rol? Kan best, maar we hebben wettelijk bepaald dat iemand vanaf 18 volwassen is, dus doet dat er eigenlijk niet toe bij die twee 20-jarigen. Ze zijn overduidelijk grote idioten, dat is ook geen excuus.
Ja, zoals altijd is het nooit maar 1 factor. Maar omdat een persoon complex is betekent niet dat dat per defintie een verzachtende omstandigheid is. Iedereen is complex, alle 8 miljard mensen op aarde. Er zijn mensen die niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor sommige daden. Kinderen bijvoorbeeld, en in sommige gevallen of situaties oudere tieners of volwassenen. Maar enkel omdat jij en ik ons niet kunnen voorstellen dat een gezond persoon knuffels zou kunnen stelen van een herdenkingsplek voor kinderen, en zou kunnen spotten met de dood van die 2 kinderen, wil dat niet zeggen dat deze personen daarom niet volledig verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag. Dat er iets mis met ze is? Ja! Betekent dat dat ze misschien/waarschijnlijk (deels) ontoerekeningsvatbaar zijn? Nee, absoluut niet. Laat hun advocaat daar maar voor pleiten en een rechter daarover oordelen. En totdat die veroordeling er is is het voor mij uitschot, niets meer en niets minder. Ik word persoonlijk erg moe van die slachtoffermentaliteit van tegenwoordig. Iedereen is zielig, niemand kan ook maar iets doen aan zijn gedrag, en de samenleving moet alles maar accepteren en op zich nemen. Hoe vaak lees ik wel niet dat het eigenlijk de samenleving is die (tenminste deels) verantwoordelijk zou zijn voor het gedrag zo'n malloot. Nee hoor, ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag net zoals zo'n idioot dat is. Helaas teveel mensen die opgroeien in kut omstandigheden met moeilijkheden en een slechte opvoeding, maar echt niet dat zij naar een herdenkingsplek voor twee vermoorde kinderen gaan en hun knuffels stelen en hun dood belachelijk maken. Enkel mensen die je niet in je samenleving wil hebben doen dat. Asociaal gedrag op dit niveau moet veroordeel worden. is mijn mening. Precies. En die wetenschap wijst er niet op dat de twee 20 jarige mannen niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor dit gedrag. (Hoe jong de minderjarige jongen is weet ik niet dus die hou ik persoonlijk er een beetje buiten.)
Oké voor de laatste keer, nergens zeg ik (niemand anders ook) dat ze niet gestraft moeten worden. De enige reden dat ik het nodig vond te benoemen dat het om minderjarigen ging (ik dacht meer minderjarigen) is omdat hier de meest afschuwelijke dingen geroepen werden over lynchen, ze geweld aandoen en hun hele families terugsturen naar land van herkomst. Dat gaat gewoon veel en veel te ver en zéker als je het over minderjarigen hebt. Op geen enkele manier praat ik daarmee de daad of het karakter van deze figuren goed. Het is gewoon walgelijk en moet absoluut passend gestraft worden.
Zo zou het niet moeten zijn maar de realiteit is dat dat wel gebeurd. Daarom vind ik het erg goed dat zij zich uitspreken tegen deze mannen.
Ik snap dat iemand anders de voorzet gaf. Maar we gaan moorden toch niet gelijk afzetten tegen idiote respectloze kwajongensstreken? En die ouders, politie en schietvereniging zijn toen aangeklaagd omdat ze nalatig zijn geweest met vele doden tot gevolg. Dat kan je toch niet vergelijken met elkaar… hadden die ouders een officieel persmomentje moeten creëren om an te geven dat ze het zo rot vinden dat hun kind iets doms heeft gedaan?
We hebben er meer aan als ze er wat van leren. Straffen is niet altijd de weg. Bovendien is het maar de vraag of ze iets hebben gedaan wat echt strafbaar is in juridische zin.