Borstvoedingsbijeenkomst

Discussion in 'Zwangerschap' started by guusje27, Oct 27, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    4,417
    0
    0
    Hai allemaal,

Ik heb me ingeschreven voor een borstvoedingsbijeenkomst en die is straks om 10.30. Nou heb ik vannacht nog niet geslapen.. mijn borsten begonnen te lekken voor het eerst,de kleine trapte mijn ingewanden er ongeveer uit en had verschrikkelijk last van maagzuur!

Nou is mijn vraag; wie is er naar zo'n bijeenkomst geweest en heeft daar veel aan gehad? Mocht het nou niks zijn blijf ik gewoon op de bank liggen vandaag denk ik...

Groetjes Guusje

2. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Hee Guusje!
    Ik hoop dat ik je kan aflossen; ik heb redelijk geslapen maar ben vroeg wakker omdat mijn man niet stil kon zijn bij het opstaan...
    Ik heb destijds de bv-bijeenkomst overgeslagen... Bij ons was het van 8 tot 10 in de avond en zo 'laat' trok ik echt niet...
    Mijn idee was dat de kraamzorg je na de bevalling ook helpt met het geven van bv en dat die bijeenkomst niet per se noodzakelijk is... Maar ik weet dus niet wat ik gemist heb... Denk alleen dat als je echt te moe bent om van de bank te komen, je het beste moet blijven liggen en lekker rustig aan moet doen.

3. AgathaZwaan

AgathaZwaan Actief lid

Mar 20, 2009
    255
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hoi hoi,

Ik ben er destijds wel naar toe geweest en vond het wel handig. Maar om nou te zeggen dat het echt noodzakelijk is....nee! Je kan al heel veel dingen lezen op internet en de kraamhulp ondersteunt je ook. Ik ben bevallen in het zkh met een ks en ook daar werd heel veel aandacht besteed aan het geven van borstvoeding. Zonder die bijeenkomst was het ook wel gelukt! Dus als je het niet trekt straks....lekker op de bank blijven liggen!

Groetjes,
    Agatha

4. Tamara84

Tamara84 Bekend lid

Oct 16, 2008
    688
    0
    0
    Ik ben er bij onze eerste ook heengeweest maar vond het niet zo heel nuttig (is persoonlijk natuurlijk).

In theorie klonk het allemaal erg goed te doen maar onze kleine wilde nadat ik 48 uur aan een infuus had gelegen ivm bloedingen niet meer aan de borst drinken. Ze is nu nog best pittig en had al 2 dagen via fingerfeeding te eten gekregen en vond dat het drinken aan de borst toch te veel moeite koste, tevens had ik wat platte tepels.

Dus na een week tobben op de afdeling van het ziekenhuis en nog een aantal dagen thuis met de kraamzorg (tepelhoedjes en van alles geprobeert) heb ik haar wel 4 maanden volledig borstvoeding via de fles gegeven. Dus eerst kolven en dan voeden.

Ik vind dat je het toch in de praktijk moet leren en dat dit prima via de kraamverzorgster kan!!!!! Hoop dat je je iets beter voelt.... :D

5. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    4,417
    0
    0
    thanks meiden!

Ik moet alleen de bijeenkomst 48 uur van te voren afzeggen, anders wordt het wel gefactureerd...zo balen! Ik denk dat ik toch maar ff ga, duik ik daarna mijn bedje weer in of de bank...

Liefs Guusje

6. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Oh das wel balen ja... Bij ons was het gratis, dus voelde me dan ook minder rot om af te zeggen :D

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik vond het wel nuttig. Er zijn een aantal standaard tips die je minimaal moet weten voordat je aan borstvoeding begint vind ik. Bijvoorbeeld dat het voeden echt geen pijn hoort te doen want dan heb je je kleine waarschijnlijk verkeerd aangelegd. Of dat er rond dag 10 regeldagen zijn waardoor je kleine opeens extra vaak wil. En hoe je precies moet aanleggen (handig als je kraamhulp pas een dag later komt). Het zijn van die kleine dingetjes die er wel vaak toe bijdragen dat vrouwen vroeg stoppen met borstvoeding omdat ze "te weinig voeding hebben" (regeldagen), terwijl dat dus helemaal niet had gehoeven.

Ik vond het in ieder geval wel handig om niet volledig clueless aan de borstvoeding te beginnen. Het heeft er denk ik mede aan bijgedragen dat ik mijn zoontje direct perfect wist aan te leggen (zonder de cursus had ik absoluut niet geweten wat ik had moeten doen).

8. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    4,417
    0
    0
    Nou, dan hoop ik dat ik het net zo ervaar als jou, dat ben ik met mijn brakke hoofd ten minste niet voor niets geweest!

Thanks..!

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha ik hoop het ook voor je :D En dan vanmiddag direct weer je bed in duiken ;) (ik hoop althans dat je daar de tijd voor hebt)

10. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    4,417
    0
    0
    gelukkig wel! :D

11. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    4,417
    0
    0
    ow, trouwens nog een vraagje, vannacht begon mijn rechterborst dus te lekken maar mijn linker borst niet...kan dit kloppen? En blijft het nu voortaan lekken of kan het ook nog ophouden? Ik heb de zoogcompressen al erbij gepakt...

12. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Bij mij was de linker eerst en de rechter echt pas wéken later.... en nu lekken ze om en om en ook soms de ene kant dagen niet en de andere kant weer dagen wel...

13. Misoh

Misoh Bekend lid

Ik vond de avonden zeker nuttig. Je bv heeft volgens mij meer kans van slagen als je goed voorbereid begint. Natuurlijk gaat de kraamzorg je helpen met aanlegggen. Dat kun je niet leren in de les.

Mijn ervaring met kraamzorg is trouwens dat ondanks bv certificaten en bijscholen ze niet altijd goed op de hoogte zijn.

Owja, en dat bv helemaal geen pijn doet is niet waar. Na het eerste aanhappen moet de pijn wegtrekken. De eerste slokken hebben bij mij bij nr 1 en 2 behoorlijk pijn gedaan. Is ook niet niks, die eerste druk op je tepels. Ze worden behoorlijk samen gedrukt. Als ze eenmaal drinken moet de pijn wegtrekken.

Geschreven door een langvoedster (oudste 16 maanden en de jongste nu alweer 13,5 maanden)

14. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    En hoe was het?

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Goed, dat weet ik inderdaad ;) Sorry dat ik niet helemaal volledig was ;)

16. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    4,417
    0
    0
    Ik ben blij dat ik toch gegaan ben. Volgens mij toch wat nuttige tips en een boekje meegekregen. Halverwege viel ik wel zowat in slaap, wist niet meer hoe ik mijn hoofd omhoog moest houden...;) ze zullen wel gedacht hebben!

Op de terugweg dacht ik; ik ga zo echt zooo lekker slapen! Maar slapen overdag lukt me gewoon echt niet, baal er zo van! Maar ja, lig wel al de hele middag op de bank, rust ik ook wel een beetje uit.

Liefs Guusje

Share This Page