Hallo allemaal, Ik vraag me af hoe het nou precies zit met hoeveel weken zwangerschap. Toen ik (uitgaande van de eerste dag van mn laatste ongi) naar het zh ging voor mijn eerste echo, waar ik dus 10w5dagen dacht te zijn, zette ze me vooruit naar 11wkn 6 dagen. Hoezee, zou je zeggen Vervolgens een weer een afspraak voor controle ivm bloeddruk, en toen werd ik naar 13 weken + wat gezet. Nou heb ik vrijdag mijn 20 weken echo, ik ben dan 20 weken en 4 dagen. Kunnen ze me dan weer vooruit of achteruit zetten? En waarop baseren ze dat dan? Want ik weet toch zelf het beste wanneer ik sex heb gehad? Zeker uitgaande het feit dat we het al ruim 2 jaar proberen en dus behoorlijke timers zijn ondertussen. En ik ziek ben geweest in Mei/Juni waardoor we niet echt de konijnen hebben uitgehangen. Kan het dan zijn dat ik bv mn ongi verkeerd het berekent ofzo? Dank jullie wel
het kan natuurlijk zijn dat je eerder bevrucht ben (klinkt raar) dan je denkt dus dat het daarom anders is vanaf je laatste ongesteldheid.. maar volgens mij veranderen ze niks met de 20 weken echo want ik zat onder de gemiddelde lijn met de 20 weken echo maar ze hielden gewoon dezelfde weken aan. en nu zit ik erboven... dus zegt niks.. veel plezier bij het kijken van je kindje...
Okee, eerder bevrucht, maar daar ben je toch zelf bij? In mijn geval snap ik het gewoon niet, omdat we eigenlijk maar heeeel weinig sex hebben gehad en ik het dus redelijk makkelijk kan uitrekenen. Dan kan ik misschien een dag of 2 eerder bevrucht zijn dan ik dacht, omdat mijn cyclus nou eenmaal all over the place is, maar toch geen 1 a 2 weken? Nou ja, ik wacht inderdaad vrijdag wel af. Ik snap het gewoon niet helemaal En dank je, we hopen dat alles goed is...spannend hoor!
Het kan ook te maken hebben met de innesteling, die duurt soms wat korter en soms wat langer. Ze berekenen dat aan de hand van het meten van de vrucht (met de echo). Tot 12 weken lopen eigenlijk alle vruchtjes gelijk op qua groei, dus kunnen ze het relatief makkelijk bekijken. Daar komt bij wanneer ze een milimetertje meer of minder meten (of mismeten), dan zit je meteen al met een verschil van een aantal dagen. Dus normaliter houden ze de datum/berekening van de termijnecho aan en wordt er met de 20-weken niets meer aan de termijn gewijzigd. Ik weet precies wanneer mijn eisprong was, dus ik ging uit van 2 mei 2011. Maar ze hebben me nu vooruit gezet... 28 april 2011, uitgaande van laatste dag menstruatie (en dan rekenen ze met cyclus 28 dagen)
Kindjes groeien tot een bepaald aantal weken gelijk en daarna gaat het verschillen. Daarom wordt de termijn bij de 20-weken niet meer aangepast en heb je je termijnecho ronde de 10-12 weken.
Het kan best zijn dat je bij de 20 weken echo toch een andere datum ziet maar dan kan het zijn dat je kindje even een groeispurt heeft gehad en dan passen ze niets meer aan.