baby 13 weken weigert de borst

Discussion in 'Borstvoeding' started by Tessie26, May 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tessie26

Tessie26 Lid

Jun 22, 2009
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 13 weken en heeft sinds zijn geboorte borstvoeding gehad. Dit is altijd met wat ups en downs gegaan, perioden ging het herl goed, maar ook regelmatig perioden van erg onrustig en minder drinken. Omdat hij toch goed groeide me hier niet zoveel zorgen over gemaakt. Nu is het anders. Sinds een weekje wil hij eigenlijk alleen nog maar half slapend drinken en nu 3 dagen weigert hij pertinent en ik weet niet waarom. Al zodra ik hem in de bv houding pak, is het overstrekken, huilen en wegduwen. Heb al verschillende houdingen geprobeerd, in een donkere kamer zonder prikkels, langere tijd ertussen laten, troosten en dan weer proberen, maar helaas allen zonder effect. Nu ben ik dus al 3 dagen fulltime aan het kolven en de fles aan het geven, die weigert hij niet, maar hij drinkt ook niet veel, 70- 120 ml per keer 6 keer per dag. Het liefst wil ik dat hij de borst weer pakt. Is dit nog mogelijk en zo ja hoe? Of is mijn kans verkeken omdat hij nu al 3 dagen geen borstvoeding meer heeft gehad. Hoe wordt het weer leuk voor hem (en mij)?

2. Tessie26

Tessie26 Lid

Jun 22, 2009
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Overigens is hij sowieso uit zijn doen, minder vrolijk en alleen hazenslaapjes doen. We hadden best een fijn voorspelbaar ritme, maar dit is totaal weg nu...

3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ach wat vervelend voor je! Ja, dit kan de pret wel aardig drukken ja!

- Heb je gekeken of er sprake kan zijn van spruw? Dan kan het drinken naar zijn voor een kleintje
    - Overstrekken... voelt hij zich verder wel goed?
    - Probeer eens andere houdingen. De borstvoedingshouding... is dat je kindje op de arm en dan jij min of meer rechtop zittend? Probeer eens liggend op je zij, of rugby oid. Met of zonder voedingskussen etc.

Zorg vooral dat jij rustig blijft en begrijpt dat jullie er samen aan moeten werken. Blijf geduldig, leg je kindje uit wat je wil en waarom. Vertel dat met een rustige stem en kijk goed naar je kindje.

Hapt hij wel goed aan? Heeft hij geen last van gasjes (boertjes, krampjes, bij het drinken)
    Neem rustig de tijd om het aanhappen goed te begeleiden...
    En maak je geen zorgen om je ritme. Geef het een tijdje de tijd.

Ben je wellicht ongesteld gaan worden? Weer gaan werken? Dat kan een druk leggen op de borstvoeding en jullie momenten samen...

Sterkte!

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik denk als eerste aan zere oortjes?

daarvan willen ze vaak niet in de bv houding liggen. sterkte ik hoop dat het snel weer lukt allemaal.

5. Tessie26

Tessie26 Lid

Jun 22, 2009
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie! Hij heeft geen spruw en hapt goed aan. Oortjes heeft hij gern last van. Ik heb nog verlof, maar vind het wel lastig om rust te creëren als mijn andere zoontje van 2 jaar rondrent, die is nogal druk. Wel ben ik inderdaad gisteren weer voor de eerste keer ongesteld geworden, maar omdat hij de gekolfde melk wel uit het flesje drinkt dacht ik dat dit geen invloed had? Hij heeft vannacht gelukkig wel aan de borst gedronken. Nog meer tips of adviezen zijn altijd welkom!

6. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik herken het wel, hier soms ook momenten dat mijn dochter krijst aan de borst en helemaal overstuur en gefrustreerd geraakt.
    Is niet altijd gemakkelijk he, soms zou je je kindje beter willen begrijpen.
    Misschien is het wel een groeisprongetje? Hier erg last gehad van een sprong, die van 8 weken... blij dat die nu voorbij is. Er is een sprong rond 12 weken dacht ik...

7. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Hier hetzelfde gehad. Een week lang moeizaam drinken en overdag de borst weigeren. Wat werd ik er onzeker van. Achteraf denk ik dat het zo'n beroemd sprongetje was, want ondanks de drinkproblemen was ze enorm gegroeid en ook in haar gedrag had ze zich ineens ontzettend ontwikkeld. Zo plotseling als het begon, zo plotseling was het ook over. Wel drinkt ze nu nog steeds korter dan voorheen, maar begreep dat dat komt omdat ze effectiever leren drinken.

8. Tessie26

Tessie26 Lid

Jun 22, 2009
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat er herkenning is. In de nacht drinkt hij gelukkug nog steeds gord maar overdag nog steeds niks aan de borst en de fles ook maar zeer matig maximaal 100 ml. Meiden die get herkennen: wat hebben jullie gedaan, wel of niet flesje aangeboden en hoe ging dat? Ben nog steeds zoekende naar de juiste aanpak. Misschien idd sprongetje? Maar nu al wel 5 dagen, is dat niet lang?

9. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Bij mij heeft het zeker een week geduurd. Ik heb er voor gekozen niets te forceren dus wel aanleggen , maar als ze niet wilde te stoppen. Ik heb ook geen flesjes gegeven. Ben een extra keer gaan wegen, en toen dat prima was heb ik het zo gelaten.

10. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

Dec 14, 2013
    1,422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Helaas hier ook last gehad van weigeren, toch tot 6 maanden bv gegeven. Vanaf 6 maanden mix van fv en bv. Het was hier regelmatig gedoe, dl wilde vaak niet aan de borst drinken (geen last van spruw, etc.) en in die periodes heb ik veel gekolfd en uit een flesje gegeven.

11. Monkey82

Monkey82 Actief lid

Aug 9, 2013
    464
    0
    16
    100 ml vind ik overigens helemaal niet weinig hoor! Mijn zoontje drinkt ook zo'n 100 a 140ml per fles als ik aan het werk ben.

En je schrijft dat je zoontje 's nachts wel gewoon bij je drinkt dus hij krijgt in totaal ruim voldoende binnen!

12. Tessie26

Tessie26 Lid

Jun 22, 2009
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat ze met deze leeftijd en gewicht wel zo'n 150-180 ml per keer moesten drinken, maar ik weet natuurlijk ook niet wat hij normaal aan de borst dronk! Hij drinkt z'n fles ook nooit in 1 keer, maar meestal in 3 delen in een uur. Wel fijn om te horen dat er meer kindjes zijn die niet zo'n grote hoeveelheid in eens drinken! Ik moet volgende week naar het cb dus ik hoop dat hij voldoende is gegroeid, al is het daar niet gauw goed, hebben altijd wat op te merken... Vannacht weer goed gedronken, maar overdag wil hij nog steeds alleen maar een paar slokjes. Gelukkig kan ik nu nog voldoende kolven voor hem.

Share This Page