baby bijna 4 maand oud zomaar ineens aan de borst, hoe nu kolven?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Pluutje, Jun 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hallo Annemarie,

ik heb toch nog weer even je advies nodig, want hier is een klein wonder geschied: sinds gisteren wil mijn dochter ineens aan de borst drinken. Ik heb vanaf geboorte dus volledig voor haar gekolfd, productie kwam langzaam op gang, maar is nu heel goed. Wel leg ik haar voor de vorm 1 heel soms 2 keer aan op een dag, meestal 's ochtendsvroeg als ze begint te jengelen om een speentje. Echt drinken deed ze nooit, lag meer te sabbelen (en valt dan redelijk snel in slaap)... tot gisteren. Het lijkt wel alsof er een kwartje bij haar is gevallen, want ik hoor en zie haar ineens echt drinken. Gisteren zijn 2 flessen vervangen door de borst en vandaag al 3 van de 4 flessen. En ik denk dat ik vandaag de laatste voeding ook ga vervangen door de borst en zie wel hoe de nacht verloopt. Dat zou dus betekenen dat zij vandaag 4 van de 5 voedingen aan de borst heeft gehad.

Aan de ene kant vind ik het geweldig en voel ik mij heel trots, aan de andere kant is het ook heel onwennig en ongemakkelijk en ben ik er nog niet overtuigd van of volledig aan de borst voeden mijn ding is (borstvoeding was tot nu toe een zakelijk iets met mijn kolf en dat is ineens heel intiem geworden door een drinkende baby).

Maar ik maak mij wel een beetje zorgen over de productie, want ik had natuurlijk een zeer risky kolfritme van 3 kolfsessies op een dag waarbij ik ruim 1000ml per dag kolf.
    Ik zie nu niet wat mijn dochter naar binnen tankt, kennelijk is het voldoende want ze laat minstens 3 uur tot 4 uur tussen de voedingen zitten. Toch durf ik nu niet te kolven na de voeding om te kijken hoeveel ze ongeveer heeft gedronken (ik weet hoeveel ik normaal kolf, alles wat ik minder kolf heeft zij gedronken, is mijn redenatie), want ik ben bang dat ik de borsten "leeg" voor haar volgende voeding en dat er dan onvoldoende in de borst zit en zij weer een flesje moet... Kan je mij nog volgen? Daarnaast ben ik heel bang dat als zij nu te weinig drinkt, in combinatie met mijn risky kolfritme van de afgelopen weken, dat de "melk afname/vraag" te weinig is, waardoor de productie heel snel afneemt.

Dit klinkt misschien heel knullig, maar mijn handjes gaan echt in de lucht: help! Kind aan de borst na bijna 4 maanden en nu??
    Hoe houd ik mijn productie in de gaten en hoe kan ik het kolven inpassen zonder dat mijn dochter daar hinder van ondervindt.
    Dit is zo onwennig en zo nieuw voor mij, ik weet het even niet. Wat ik wel weet is dat ik het toch wil gaan proberen om haar zoveel mogelijk aan de borst te voeden.
    Welke wijze raad heb jij voor mij?

2. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Even een aanvulling, want ik werd wakker met gigantische stuwing in een nat bed: krijgt mijn baby nu wel voldoende binnen of heb ik zometeen een van overheidswege bepaalde melkquotum aan mijn broekje hangen als gevolg van een gigantische overproductie?:$;)

Mijn dochter heeft een nacht gemaakt van 00:30 tot 08:30, daarna heeft ze een borst gehad en deze liet ze netjes na 20 minuten los en is weer lekker in slaap gevallen en ik sta na 1,5uur weer op klappen dus ik ben toch maar gaan kolven. Uit de borst waar zij heeft gedronken kolf ik nu 170ml en de andere borst gaat nu over de 200ml heen:$
    Denkt mijn lichaam nu dat ik naast de kolf er nog een eter bij heb?? Hoe werkt dit? of ligt mijn dochter op een houtje te bijten... ze is heel tervreden, ik merk eigenlijk geen verschil nu ze aan de borst wordt gevoed??

3. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Jeetje!! Gefeliciteerd!!

Wat een goed nieuws zeg, ik snap wel je vertwijfeling en vragen.

Je lichaam is gewend aan 3x kolven per dag: nu wordt er 4-5 x gedronken en dus is het meest logische dat je productie zal toenemen.
    Heb je vervolgens een lange nacht zonder drinken dan heb je inderdaad dus flinke stuwing!
    Wat je kan doen in de eerste periode is inderdaad kolven: wat is een handig moment? Bijvoorbeeld direct na de ochtendvoeding de borst waar niet uit is gedronken kolven zolang het stroomt (dus bij druppelen stoppen want je wilt het niet verder stimuleren).

Je dochter ligt echt niet op een houtje te bijten: je kent haar als ze tevreden is en ze zal echt veranderen als ze minder te eten krijgt.

Wat ga je nu doen: voeden op vraag. Je kijkt naar je kindje en leert wanneer ze honger heeft en hoelang ze dan wilt drinken. Eerste borst leeg, 2e naar behoefte.

Jou kolven: in principe niet tenzij je dus merkt dat je veel last van stuwing krijgt.
    Ben je aan het werk: dan kolf je aldaar wel.

Gewoon normaal dus..... ;)

4. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    #4 Pluutje, Jul 3, 2011
    Last edited: Jul 3, 2011
    Hallo Annemarie, graag jouw advies!

Het ging heel goed aan de borst. Ik heb haar nu een maand volledig de borst gegeven; geen flesjes, geen gekolf (maar goed ook, want de kleine dame blieft geen ontdooide moedermelk). Ik kolf alleen op dagen dat ze naar het KDV gaat.
    Alleen sinds een dag of vier merk ik dat ze steeds onrustiger werd aan de borst, meer huilde (huilt eigenlijk nooit), meer aan de borst wilde en duidelijk niet in d'r hummetje. En bij mij is het gevoel van volle borsten vlak voor de voeding al een paar dagen verdwenen (ook niet in de ochtend).

Ik vermoed toch echt dat ze onvoldoende uit de borst (kan) halen. Daarom heb ik haar gisteren een flesje kunstvoeding gegeven die dankbaar en met een teug naar binnen werd gewerkt, waarnaar ik weer een voldaan meisje had. Ik had de kolf alweer gepakt, voornamelijk om te kijken of ik haar kan helpen de productie weer op te voeren. Ik kolf nu ongeveer 5 keer, bijvoorkeur na haar voeding, maar de opbrengst is bijzonder weinig (max 40 ml uit twee borsten), ook de opbrengst van de kolfsessie nadat zij kunstvoeding had gehad weg echt bedroevend (70ml).

Het belangrijkste is: mijn borsten voelen echt leeg. Het voelt anders. Iets gaat hier niet goed? Ik blijf haar veel aanleggen (soms wel om de 2 uur) en ik kolf daarnaast na bijna iedere voeding, en slik sinds 4 dagen 40mg domperidon per dag en toch voel of merk ik niet dat de productie toeneemt. Bij mijn zoontje was het bijna van de een op de andere dag rond een maandje of 6 over (toen kolfde ik fulltime), zou mij dat nu weer gebeuren?

Ik begin er net een beetje van te genieten, ik zou het jammer vinden als het zo plosteling ineens over is. Hoe kan dit of wat kan ik doen??

5. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Hoi Pluutje,

Je bent al enorm goed bezig, bel morgen echt even met een LK uit je regio om het opkricken van je productie voor elkaar te krijgen.

In principe gewoon lekker voeden op vraag (dus als ze vaak wil is dit perfect), en als je het idee hebt dat ze niet tevreden is dan nakolven en wat bijvoeden.
    Als je 40ml kolft na de BV vind ik dit geweldig hoor!
    Probeer alle voedingen aan de borst te doen.

Effect van domperidon even afwachten.

Merk je ook dat je je cyclus terugkrijgt of ben je net met de pil begonnen?
    Dat je borsten leeg voelen is op zich niet abnormaal hoor, betekent niet dat ze ook leeg zijn!

LK uit de regio: Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding

Hoor graag hoe het je verloopt

6. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn eerste reactie was "nee?!", maar sinds gisteren "dus toch...". domdomdom. Dat dat zo'n opvallend verschil maakt.

Ik merk dat ik iets meer begin te kolven. Op de dagen dat ze naar het KDV gaat, kolf ik om de 2 uur 10 minuten dan 5 minuten stoppen en dan nog eens 5 minuten. Op dagen dat ik haar lekker bij me heb, kolf ik alleen nog 's ochtends en 's avonds naar haar 'laatste' voeding en leg ik haar wat vaker aan. Het is ook maar goed dat ik het mooiste en liefste meisje ter wereld heb, met de meest snoezigste lach;).
    Alleen de zakjes kunstvoeding houd ik nog even stand by.

Hopelijk is het nu snel weer op niveau... maar ga ik dit drama nu iedere maand krijgen bij iedere menstruatie (we gaan er maar even vanuit dat dit de reden is/was)?

In ieder geval bedankt nog voor je antwoord.

7. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Kan inderdaad dat het iedere maand wel merkbaar is: dus vaker aanleggen en zo proberen het op niveau te houden.

graag gedaan!

Share This Page