Niet helemaal mee eens.. Veel rassen zijn al zo zwak gemaakt door de mens dat zelfs een hond bij een goeie fokker mankementen heeft 😉 vrienden van ons dachten ook een goeie staff te kopen bij 1 van de bekende fokkers in nl.. 1,5 jaar oud en de diagnose HD en atrose in beide voorpoten had ie al op zijn patientenkaart staan. Stamboom zegt niet alles! Eenmalig nestje bij iemand kan ook gewoon prima zijn. Broodfok uiteraard achterwege laten
Snap ik ook wel, da bedoel ik namelijk met dat het bij het eene ras wat sneller gaat dan bij de ander... Door het raseigenschap dus
Bijzonder genoeg kent een labrador of golden retriever meer bijtincidenten naar kinderen/mensen dan een staf/pitbull. Een Stafford of pitbull heeft een veel hogere tolerantie en pijngrens en gaat door het vuur voor hun mensen. Dat zal ongetwijfeld met een lab/golden retriever net zo zijn, maar dat ras heeft gewoon compleet andere eigenschappen. Wij hebben een pitbull, hij kan nu nog wel heel goed met andere honden, maar is net 1, dus dit kan nog anders worden. De hond van de buren is een Stafford die goed met andere honden kan, hond van de andere buren net zo. Echter... Een andere Stafford die wij kennen, kan wel goed met de chihuahuas die er later bij zijn gekomen binnen het gezin, maar absoluut niet met andere teven/reuen. Dat wordt gelijk vechten... Dus het is per hond verschillend, maar je hebt bij dit ras eerder geluk dan pech als je hond op latere leeftijd nog goed is met andere honden. Binnen het gezin, dus met kinderen zijn het de beste honden die je kan hebben (mijn mening). Vroeger werden het niet voor niets "nanny dogs" genoemd Ik heb wel het idee dat het vaker minder goed gaat tussen reuen en andere honden dan teven, maar ik ken ook maar weinig teefjes, dus misschien ben ik enigszins bevooroordeeld
Wel of geen stamboom heeft btw niks met tolerantie naar andere honden te maken. Lees je goed in, meld je aan bij het forum wat hier eerder genoemd is en bezoek een paar fokkers om kennis te maken met de honden Oh btw... Handig om te weten, staffords kunnen last hebben van gevoelige darmen. Sneller dan veel andere rassen. Ze staan er ook om bekend, dus dat kan je eventueel meenemen in je keus! (Handig om te weten als je speciaal of duurder voer nodig hebt uiteindelijk)
Ik vind het vaak nogal uuuh bijzonder dat er van honden verwacht wordt dat ze met ieder andere hond kunnen spelen. Onze hond is redelijk neutraal in de omgang met andere honden, uit de buurt weten wij met wie hij kan spelen en met wie niet. Daar hou je rekening mee lijkt mij, ongeacht het ras. Dat onze hond meer schade aan kan richten dan een chihuahua daar zijn wij ons heel erg van bewust. Daarom komen wij nooit in losloop gebieden. Vooral omdat daar ontzettend veel ongeleide projectielen rond lopen ' die niets doen hoor!' 😑
Hd is voor ongeveer 30% erfelijk. De overige 70% komt door slechte voeding verkeerd bewegen of overbelasten. Het is niet gezegd dat de hd en artrose door erfelijke belasting komt. Zeker omdat je zegt hd (heupen) en artrose voor, zou dat heel goed tijdens het opgroeien zijn gebeurd. Er is echter geen bewijs voor de oorzaak. Dat is slechts gissen.
Dat de politie deze informatie verstrekt vind ik echt heel erg. Deze informatie is totaal niet opjectief en achter deze site zitten een stel opgefokte mensen die er alles aan doen om bepaalde honden in een kwaad daglicht te zetten. Deze site is niet proffessioneel en opgezet door een stel niets nutten. Als je de 1e pagina leest kun je wel zien dat er niet veel intelligentie achter zit. Ik vind dit heel kwalijk dat de politie hier zich mee inlaat.
Komt door "vroeger" dat sommige agenten er zo over denken... Denk aan de periode dat honden zonder stamboom verboden waren en je met de papieren op zak "moest" lopen. De site is indd bagger en dat de agent in kwestie de site heeft verstrekt al helemaal...
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat een stafford voor nu te veel gevraagd is en het handiger is eerst ervaring op te doen. Als je toch de keuze maakt is het verstandig je goed in te lezen en bijv op het forum mee te praten om te kijken hoe je met ze om kan gaan. Vraag jezelf af of iedereen(!) in je gezin consequent kan zijn. Dat hebben ze héél veel nodig. Als je bijvoorbeeld na een tijdje de touwtjes laat vieren nemen ze je steeds minder serieus Ik heb er twee, en het zijn de beste familie honden die je je kan wensen. Maar buitenshuis zijn het twee duivels, en komen dan ook alleen in de tuin los, buiten aangelijnd. In de tuin heb ik oa een flirtpole en springpole zodat ze hun energie kwijt kunnen (en die hebben ze veel!) en verder spelen ze heel veel met elkaar. Ik heb er een van 5 en een van bijna 2
Een paar huizen verderop wonen mensen met een Amerikaanse Stafford. Ze hebben 3 honden maar deze wordt apart uitgelaten, en tegenwoordig hebben ze een riem om zichzelf geknoopt omdat ze hem steeds lieten schieten als hij een andere hond zag. Als ik mijn oppashond uitliet was ik als de dood dat hij hem aan zou vallen, wat een keer gebeurd is. De eigenaresse riep al van een afstand dat ik weg moest gaan. Hij is erg agressief tegen andere honden en zie regelmatig heftige stoeipartijen. Ik vind het een heel eng beest... Geen goede ervaringen hier.
Nu ik het terug lees vind ik het ook nogal een bijzonder artikel. Ik had er destijds 2 gemaild gekregen van die andere doet de link het niet meer. Toen was ik zo boos en heb het maar half gelezen. Nu terugkijkend is het vooral opruiend.. Maar goed blijf bij mijn standpunt dat ik niet zou kiezen voor dit ras. Zeker niet als gezinshond.. Blijf bij mijn ondertussen vrij oude trouw labje
en weet je ook waarom?? omdat er in nederland in verhouding veeeeeel meer labradors en retrievers zijn dan rassen als american stafford en andere vechthonden logisch dus dat er meer bijt-incidenten gemeld staan. niet omdat labradors of golden retrievers veel minder betrouwbaar zijn maar omdat er gewoon meer van zijn. en hoe je het wend of keert, een beet van een staf/pitbull achtige heeft meestal ernstigere gevolgen dan een beet van een golden of labrador. staff/pitbul achtige hebben een gigantische kracht in de kaken en happen net iets sneller dan een gemiddelde andere hond en houden vaak net iets langer vast met de nodige gevolgen. daarom zouden dit soort honden ook niet mijn keuze zijn in een gezin. alleen voor ervaren mensen die zeer concequent zijn. buiten dat, houd er ook rekening mee dat veel mensen hun kids liever niet bij mensen zien spelen met een "vechthond" in huis. hoe lief ze ook zijn. ken een aantal mensen met zo'n hond en daar komen bijna nooit klas of buurt genootjes spelen. erg sneu voor die kinderen.
Nou dat klopt niet persee, ze berekenen percentages dus de verhouding, Andeds klopt de berekening nooit Er wordt altijd zo heftig op gereageerd omdat een bepaald slag volk het ras een verkeerd imago heeft gegeven, zelfs nu nog hoot je op bijv. Hvnl over hoe een pitbill een zielige chiauau te pakken nam... Maar nooit over een herder, een husky, dat is niet nieuwswaardig genoeg...
Ik denk ook dat mensen bij een labrador /golden retriever minder goed opletten en eerder denken ach de goedsul vind alles best dan bij een stafford dus dat daardoor sneller de kans bij een golden /labrador ontstaat.
Hier zijn nog nooit kindjes niet gekomen omdat wij een Stafford hebben. Beide kinderen zitten op school, hebben veel vriendjes, en Ollie hoort er helemaal bij. Zelfs de kindjes die bang zijn voor honden, alle soorten, vinden Ollie lief. Ik begrijp het wel, hij is groter en ziet er vrij lomp uit. Maar hij kan vooral heel erg zielig kijken, haha. Als je nog nooit honden hebt gehad, dan zou ik niet een Stafford kiezen als eerste hond. Ik ben Akita's gewend, dus had redelijk wat ervaring. Maar als je ervaring hebt, de tijd, de zin en veel liefde, dan moet het prima kunnen. Onze oudste was nog geen 1 toen onze hond kwam, en 1,5 jaar later was de jongste er.
Helemaal mee eens! Ken iemand die ook echt verliefd is op dit ras. Maar ff rustig lopen doe je niet zo snel. Je moet altijd je hond onder controle houden en hier mee bezig zijn. Niet negatief bedoeld maar das een ras eigenschap, zit in t DNA doe je niks aan! Dus moet je wel kijken of het handig is als je je kindjes in t gareel moet houden en de hond. De persoon die ik ken is zo gek op t ras maar laat haar hond alvast wennen aan een muokorf als pup, zodat mocht t nodig zijn dit geen straf is. Tis nu eenmaal niet zomaar een hond, het is een verantwoording.
Labradors, goldenretriever en meer van dat soort populaire honden worden op grote schaal gefokt waarbij de kwaliteit en de sterke kanten van dit dier vergeten word.Naar de zgn fokfouten word niet gekeken. Het gaat om gelegendheids nestjes, broodfokkers en nestjes waarbij inteelt voorkomt. Zo creëer je honden die een "kronkel in de kop" kunnen heben. Deze honden zijn gedrags gestoord en daar kun je niet tegen opvoeden. Vaak zie je ook epelepsie bij doorgefokte honden en een hoop andere aandoeningen.Geld uiteraard niet voor elke hond maar door een gezonde hond te kopen voorkom je dat het meest. Het blijven levende dieren en garanties heb je nooit maar je kunt wel je best doen om ea zoveel mogelijk uit te sluiten.
Wij hebben een Amerikaanse stafford, onwijs lieve, makkelijke hond. Toch zal ik hierna niet weer voor een stafford kiezen. Ondanks dat onze hond nog nooit wat heeft gedaan, zelfs niet toen ze door een jack russel gebeten werd, heb ik altijd een soort "angst" dat het bij haar ook een keer mis gaat. Ze vertoond niet zulk gedrag maar vanwege de slechte verhalen zit het toch altijd in mijn achterhoofd.
Wij hebben ook een Amerikaanse stafford. Hij is nu 5 jaar oud. Als pup hebben we hem al. Echt een superlief beest. Ook voor de kleine is hij superlief. Hij laat echt alles toe. Dikke maatjes zijn het. Wel inderdaad een probleem met andere los lopende honden. Ik loop altijd in een aanlijn gebied maar met honden die hij niet kent is het gewoon wachten tot wanneer het fout gaat. Vroeger was er nooit wat aan de hand maar hij is ook heel erg beschermend naar de kleine toe geworden. Ik vraag altijd aan de andere mensen of ze hem willen aanlijnen maar helaas zien sommige mensen het gewoon niet in. Ik ben echt al een paar keer flink uit m'n plaat gegaan. Ook heb ik er een paar keer tussen moeten springen. Dat is echt niet tof om tussen een rottweiler en stafford te staan. Ik was op dat moment zwanger. Dat vind ik het enige nadeel van onze stafford. Kan gewoon niet samen met onbekende loslopende honden. Heb ook van alles geprobeerd zelf met een hondentrainer erbij. Maar aanlijnen Is gewoon wel het veiligste. Het is een best moeilijk ras. En zeker niet geschikt als je niet consequent bent. Verder zou ik goed de stamboom uitzoeken. Er zit tegenwoordig heel wat mixxies tussen. Ik hoo p dat er wat moois op je pad komt. Succes! ( sorry voor spelfouten ik typ op m'n telefoon met kapot scherm en wekt niet helemaal goed )