Een gedachtegang: Ik zie het overal om me heen gebeuren, en hoor het regelmatig mensen zeggen; "Joh, als het goed voelt, dan is het toch ook goed?" "Volg je hart" Ik ben het daarmee eens ... tot op een bepaalde hoogte. Ik vind dat je sommige beslissingen niet enkel kunt nemen gebaseerd op je gevoel. Trouwen bijvoorbeeld: een levenslang partnerschap aangaan met iemand. Sommige trouwen al na 6 maanden, want het voelt goed. Dan denk ik: Moet je zo'n grote beslissing wel maken met enkel je gevoel? Hetzelfde geld voor kinderen; als het goed voelt, doe het! .. ik heb daar zeker mijn twijfels over. Ik heb veel vrienden die op dit moment willen reizen. Veel relaties gaan uit want 'volg je hart!'. Natuurlijk begrijp ik dat je wil doen wat je wil doen, maar ik krijg het idee dat men maar hun 'hart volgt' en niet nadenkt over de evt. gevolgen voor anderen om hun heen zoals kinderen, vrienden, partners, familie, collega's, of zelfs voor hunzelf. Ik heb er een gesprek over gehad met mijn partner, en hij ziet het niet zoals ik het zie. (blijkbaar is hij van de 'volg je hart'-groep, haha) Heb jij het idee dat steeds meer mensen vooral of enkel hun gevoel raadplegen in plaats van hun brein bij het maken van belangrijke/grote beslissingen? Ik ben heel benieuwd hoe jullie daarover denken
Ik heb ook het idee dat steeds meer mensen hun hart volgen maar ik kan dat juist alleen maar aanmoedigen. Sommige beslissingen moet je inderdaad weloverwogen maken omdat er dan kinderen bij betrokken zijn bijvoorbeeld. Maar buiten dat vind ik persoonlijk dat je vooral je hart / gevoel moet volgen want die heeft het altijd bij het juiste eind. Het leven is te kort om eindeloos te wipwappen in je hoofd. Maar nogmaals, dat is mijn mening
Ja ik weet het niet.. Ik zie het om me heen wel gebeuren! Stellen die uit elkaar gaan omdat ze ''iets anders'' willen.. Even geproefd hebben van dat ''iets anders'' en dan spijt hebben en toch hun gezin missen! Toch zou ik soms zelf wel eens wat meer beslissingen vanuit het hart willen maken.. Ik ben dus altijd eindeloos aan het wipwappen in mijn hoofd zoals hierboven zo mooi wordt gezegd! Ik ben er dus dubbel in!
Ik ben het wel met je eens. Dat hele snelle trouwen.. Het kan goed gaan zo snel, maar ook mis. Maar dat heb je ook als je na 5 jaar trouwt! En verder moet je bepaalde dingen niet snel beslissen. Zoals trouwen/scheiden etc. Eerst andere wegen bekijken. Ze zijn voor de rest van je leven, als het goed is! Maar goed, je kan het voor niemand bepalen. Dus vind wel dat iedereen vrij is om te doen wat hij/zij wilt. Neem aan dat je oud en wijs genoeg bent om de consequenties te overzien!
ja snap helemaal wat je bedoelt en in sommige situatie begrijp ik het en in andere totaal niet. Met werk e.d. vind ik dat mensen soms hele grote risico´s nemen door hun hart te volgen, klinkt allemaal leuk maar er moet ook brood op de plank komen. En met kinderen hoor en lees ik het helemaal vaak....dan denk ik soms echt dat: volg je gevoel een smoesje is om maar te kunnen doen waar je zin in hebt. In discussies over bv loopstoeltjes, gewoon 100 maal bewezen puur slecht en dan: " ja maar voor mij voelt het goed" ja doeiiiii In bepaalde dingen volg ik wel mijn gevoel, maar 99 van de 100 keer zit er toch een gedachte/wetenschap achter. Mijn gevoel zegt bv kindjes en vooral baby's nooit in slaap laten huilen, dat voelt voor mij niet goed. Maar ook met in mn achterhoofd de gedachte dat dit ook slecht is voor kindjes, dat zei het niet snappen en dat ze ongelooflijk veel stress ervaren op zo'n moment (wat dan weer uit onderzoeken blijkt) Ik denk dat ik 90% van alles wat ik doe, over na gedacht en met verstand doe.
Je hoofd moet je elke dag gebruiken. Je hart gebruik je op een andere manier. Wat een ander doet daar hoef JIJ je niet druk om te maken. Het is aan mensen zelf wat ze er mee doen. Je hart volgen, is vaak een prima advies. Als MOEDER moet je dagelijks met je hart denken en reageren. Met mijn hoofd denk ik. Met mijn hart voel ik. Hier binnen 13 maanden getrouwd zoon was met 12 maanden al geboren super snel. Als ik mijn verstand had gebruikt was mijn zoon en dochter nooit geboren. Had is geweest.
Ik merk juist het omgekeerde op, iedereen zit zwaar zijn brein te gebruiken en dat vind ik juist soms heel vervelend.. En dan doel ik op mijn familie en vrienden.
Ben het wel met je eens. Ik vind dat je gevoel juist niet te vertrouwen is. Vooral niet als je zwanger bent en de hormonen gieren door je lijf hihihi. Vind dat je beter beslissingen kan maken door logisch na te denken, voor en nadelen afwegen, dan op basis wat je net op dat moment even voelt, want dat kan het volgende moment zo maar weer anders zijn. Als ik teveel luister naar hoe ik mezelf voel weeg ik straks 200 kg omdat chocola eten zo goed voelt. Mn vader is alcoholist omdat het goed voelde als hij een probleem had dat zo te verstoppen. Met periodes gaat het wel beter... maar helemaal stoppen doet hij niet, want het voelt goed. Ook van de ene relatie in de andere, gevoel achterna. Tja... Denk inderdaad dat zoveel relaties stranden tegenwoordig omdat ze op gevoel gebasseerd zijn. Ik denk eigenlijk dat in elke relatie ooit een punt komt dat je even niet meer iets voelt voor de ander. Maar dan heb je de keuze, maak ik met mijn verstand de keuze om ervoor te vechten, om de relatie weer op te bouwen, of ga ik naar een ander want dat voelt beter... Ik geloof dat je gevoel je acties zullen volgen. Als ik goede beslissingen maak voel ik mij uiteindelijk beter. Als ik die repen chocola niet eet voel ik mij uiteindelijk beter omdat ik gezonder ben. Als ik energie stop in mijn huwelijk, praten met elkaar, lieve dingen zeggen, leuke dingen doen, ook al is het gevoel er misschien even niet, geloof ik dat dat terug kan komen door de juiste dingen te doen. En btw ik ben ook met een half jaar getrouwd, maar dat was geen beslissing op basis van gevoel
Vind ik ook. Natuurlijk moet je nadenken maar ik merk zo vaak dat men enorm bezig is met de toekomst, het pensioen, leven voor later. Terwijl je naar mijn idee toch echt wel nu moet genieten. En dan werkt men de hele week, zaterdag de boodschappen en zondag bij schoonouders of ouders een kopje thee drinken en daarna een boswandeling. Zullen er vast heel gelukkig mee zijn maar moet er niet aan denken om zo te moeten leven. We gaan heel vaak spontaan de hort op, en ja regelmatig komen we pas om 22.00 uur thuis terwijl de dag erna weer school is, maar zou het niet willen missen.
Mooi verwoord hoe ik er over denk. En wat tuc zegt loopt ook wel. Alles wordt maar vergoelijkt tegenwoordig met ja maar het voelt goed..
hier ben ik het dan wel weer mee eens. Ik heb in de belangrijkste beslissing van mijn leven (zover dan) wel mn gevoel gevolgd...stoppen met (buitenshuis) werken en bij mn kindjes blijven. We kijken wel hoe we dat redden. En niet denken ik moet werken, want ik wil onafhankelijk van mijn man zijn, want stel dat we uit elkaar gaan, zo wil ik niet denken.
@tuc en zo zijn er echt ontzettend veel mensen die dat heel erg dom/onverantwoord/ongeemancipeerd vinden.
ik doe alles met gevoel, maar ik denk ook na echter kun je over bepaalde dingen niet te lang nadenken feit is je weet gewoon niet hoe het leven gaat lopen, trouwen kinderen kun je snel doen/krijgen maar ook als je al jaren samen bent kan het mis gaan, ik ben dus meer van de positieve instelling volg je hart en er zullen valkuilen zijn maar daar kom je m.i altijd wel weer uit
Heel interessant om jullie reacties te lezen! Ik ben het met veel van jullie eens! Ik denk dat het uiteindelijk om een balans gaat. Ik ben ook van het overdenken, maar als ik eenmaal een keuze maak sta ik daar 100% achter en vecht ik ervoor. (bijvoorbeeld in mijn relaties) Ik maak vaak keuzes met mijn verstand en dat vind ik eigenlijk erg prettig. Aan de andere kant hebben sommige van jullie ook weer gelijk als jullie zeggen 'je moet ook leven en genieten van het leven nu!' .. daar kan ik wel iets mee
Wij woonden binnen 2 weken samen, binnen 6 maanden ons eerste koophuis, en binnen 2 jaar getrouwd en zwanger van ons eerste kindje. Nr 3 is onderweg. Allemaal gebaseerd op gevoel en gezond verstand. En ja het voelde goed, nog steeds trouwens!
Ik denk dat je dat met elkaar moet combineren voor een juiste keuze. Hoewel er bijna niks zeker is in het leven want ook de beste huwelijken gaan kapot. Verder eens met hierboven dat sommige teveel in de toekomst leven, geniet ook van het nu.
Je helemaal mee eens.. denk dat het allemaal heel erg uit de new age hoek komt.. Relaties die na jaren verbroken worden.. of idd te snel veel te ver gaan.. allemaakl onder hetbmom van gevoel... sorry hoor maar je gevoel kan soms op 1 dag 100 kanten op schieten. . Mensen vergeten dat je gevoel voortkomt uit gedachten. . En dat jij dus degene bent die dit gevoel stuurt. .. Verantwoordelijkheidsgevoel, plichtsbesef, trouw en loyalitei is echt ver te zoeken tegenwoordig! Als het voor jezelf maar goed voelt, met een ander heb je niks te maken! Tja.. mijn ding zal het nooit worden... ik waardeer een stukje sociale controle, plicht... ik vind de wereld vaak koud, hard, egoïstisch en ontevreden. .. alles draait om IK.. alles moet een soort zelfverrijking zijn (materieel maar vooral geestelijk)...