Morgen Soliciteren

Discussion in 'De lounge' started by DeBJjJ, Jan 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

May 13, 2012
    1,050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    Lieve dames ,

Ik zou graag eens wat advies willen , ik ga morgen soliciteren als postbezorger , nou is dat natuurlijk niet iets heel bijzonders, maar voor mij is het IDEAAL te combineren met de zorg voor onze zoon.
    Hierbij ben ik verplicht te vermelden dat ik een WIA heb waardoor mijn kansen afnemen :( . de functie is trouwens bij P*st NL.

Hebben jullie nog tips ? wat moet ik vragen , en hoe 'verkoop' Je jezelf het best ( al 2 jaar niet meer gewerkt namelijk en erg zenuwachtig! )

2. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Gewoon jezelf zijn en eerlijk dat wordt gewaardeerd :)
    Ohja en correct Nederlands dus: solLiciteren ;)

3. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Geen tips, wel veel succes gewenst. :)

4. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

May 13, 2012
    1,050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    Voor mij maar goed dat het dus een Gesprek is hahah :) ,
    wat ik wel heb geleerd is dat eerlijkheid nog echt niet gewaardeerd word :( zodra je WIA laat vallen is het haast al gedaan.

5. RAppel

RAppel Fanatiek lid

May 2, 2014
    1,157
    192
    63
    Mag ik vragen wat WIA is? (België, dus ken dat niet)

6. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

May 13, 2012
    1,050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (als vervanging voor de WAO) , Deels arbeids ongeschikt.

Dank je wel Micchan!

7. RAppel

RAppel Fanatiek lid

May 2, 2014
    1,157
    192
    63
    Oké, dat lijkt dan beetje op een arbeidshandicap. Ik heb een arbeidshandicap en 'moet' Dit dus ook melden op een sollicitatie. Ik probeer het altijd positief te brengen. Mn handicap beperkt me inderdaad op bepaalde vlakken, maar maakt me op andere vlakken weer net sterker en die sterke punten probeer ik te benadrukken. Is dit een mogelijkheid voor jou?

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Hier een Belgje en halftijds op invaliditeit vanwege een handicap en ziekte.

Mijn bedrijf sprong net een gat in de lucht dat ze mij vonden.
    Ze vonden in het reguliere circuit écht niemand. Daarna zijn ze dus alle trajectbegeleiders beginnen aanschrijven (per mail) met de vacature.

Voordeel is dat ze door mijn arbeidshandicap ongeveer 30 % van mijn loon terugkrijgen.
    En dat het sowieso een belangenvereniging voor gehandicapten is.
    Mijn baas heeft overigens zelf een handicap.

Je kan dus soms toch geluk hebben.

Ik had de job overigens al in 't reguliere circuit (waar ik ook zocht) zien staan, maar vond het te hoog gegrepen voor mij.
    Maar mijn toenmalige trajectbegeleidster vond dat ik minstens - samen met haar - het gesprek moest aangaan.
    Ze hebben wat dingen intern hervormd en hebben mij aangenomen :). Mijn sollicitatiegesprek was eigenlijk geen sollicitatie maar meer "we willen jou, hoe gaan we dat hier oplossen?".

Ik heb overigens in begin een tijd gesolliciteerd zonder mijn handicap te vermelden. Twee keer mogen starten via interim. Twee keer zat ik na 1 à 2 maanden ziek thuis (handicap en ziekte zijn aan elkaar gelinkt).

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Succes morgen dus :):):)!

Het feit dat je op gesprek mag komen, zegt dat ze je toch minstens willen spreken.

10. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

May 13, 2012
    1,050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    dat is ook iets wat ik absoluut ga doen . ik heb alleen een klein probleempje ik klap altijd half dicht bij sollicitatie gesprekken. en hoe meer ik daar aan ga denken hoe erger het word

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Ik adviseer je niet te melden dat je een WIA-uitkering ontvangt. Je bent ook niet verplicht dit te melden. Als je een baan vindt en je proeftijd achter de rug hebt, dan kun je je werkgever wel 'verrassen' met de premiekorting en de risico-overdracht (bij ziekte naar UWV) die hij voor jou krijgt ivm je WIA-status. Doe dit nooit op voorhand, want werkgevers (de goede niet te na gesproken) willen helaas vrijwel nooit mensen aannemen die een WIA-status hebben, ondanks de voordelen voor hen.

Dus niets zeggen, tenzij je denkt dat je niet alle werkzaamheden normaal zoals ieder ander zou kunnen uitvoeren.

12. Lianne91

Lianne91 Bekend lid

Aug 22, 2014
    948
    0
    16
    Bij mijn weten ben je niet verplicht te melden dat je een WIA uitkering hebt.
    Heb zelf een WA-JONG uitkering, en heb ook voor P*stNL gewerkt.
    Mij is tijdens sollicitatiegesprek niet gevraagd of ik een uitkering heb, na mijn proeftijd kreeg ik wel papieren waarin ik moest aangeven of ik dat had ivm de voordelen bij ziekte, en gedeelte terugkrijgen van mijn loon.
    Bij mij wisten ze het al voor het einde van mijn proeftijd, ben hier heel open en eerlijk in en had zelf niet het idee dat mijn beperking het werk in de weg stond, leidinggevende had dat ook niet. Nu na 3 jaar heb ik helaas afscheid moeten nemen van dit werk.
    Ik kreeg geen vast contract aangeboden in mijn zwangerschapsverlof...
    Naar alle waarschijnlijkheid ga ik na mijn verlof weer opnieuw beginnen met hetzelfde werk.
    Veel succes met je sollicitatie morgen!

Share This Page