Prenatale screening?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ramona82, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    misschien een stomme vraag , maar wat houdt dit in?
    ik moet namelijk bloedprikken en zie op het formulier dat woord staan :confused: als ik ga zoeken op internet.....dan vind ik dingen over downsyndroom laten testen of zoiets....
    dus weet iemand waarom ze nu bloedprikken?
    grtz Ramona

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Elke zwangere vrouw moet bloed laten prikken om zich te laten controleren op allerlei ziektes zoals HIV maar ook kijken ze meteen naar je bloedgroep. Voor de prenatale screening, wordt waarschijnlijk de combinatietest bedoelt. Hierbij nemen ze bloed af om te kijken hoe groot de kans is dat je kind het syndroom van Down heeft of een andere afwijking. Er wordt dan ook gekeken naar de nekplooi, of deze niet te dik is. Deze test is alleen een indicatie en geeft geen garanties. Ik heb het om deze reden niet uit laten voeren, het zou niets toevoegen aan mijn gemoedsrust. Maar je kan met je vragen altijd de vk bellen hoor, daar zijn ze voor!

3. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    maar voeren ze die test dan standaard uit bij een 2de kindje? want ik kan me niet herrinneren dat er vorig jaar hetzelfde op dat formulier stond :rolleyes:
    er staat ook nog apart Rubella op terwijl ze weten dat ik er niet tegen ingeent ben :confused: nou ja ik snap er de ballen van hahaha
    grtz

4. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Prenatale screening is een algemene verzamelterm voor alle onderzoeken die tijdens je zwangerschap gedaan worden.
    Op het formulier voor bloedafname staat dit als reden waarschijnlijk. Dat wil niet zeggen dat ze automatisch een combinatietest doen, alleen dat je bloed laat prikken omdat je zwanger bent.

En qua rubella, dat hoort er standaard bij. Wie weet heb je inmiddels antistoffen opgedaan (hoewel me dat stug lijkt, er zit bij jou zo kort tussen).

5. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    De combinatietest wordt over het algemeen aanbevolen als je 36 jaar of ouder bent als je zwanger bent, of als je in een risicogroep zit voor het krijgen van een kindje met het syndroom van Down.
    Maar ik geloof dat ze die test tegenwoordig aan iedere zwangere aanbieden. Aan jou om de keuze te maken of je dit wel of niet wilt. En zoals eerder werd aangegeven, geeft dit alleen maar een indicatie hoe groot de kans is op een kindje met het syndroom van Down maar zegt het niet of je kindje het ook daadwerkelijk heeft.

De 20-weken echo is ook een onderdeel van de prenatale screening. Ook die krijg je aangeboden, zodat je zelf kunt kiezen het wel of niet te doen.

Groetjes, Wendy

Deel Deze Pagina