gebit en zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door noppie, 13 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noppie

noppie Fanatiek lid

7 mrt 2008
    2.026
    0
    0
    utrecht
    Meiden, ik heb zo'n last van mijn gebit nu ik zwanger ben. Dit is wat ik merk:

- hard bloedend tandvlees, met poetsen, maar soms ook spontaan als ik wakker word zit er weer bloed in mijn mond.

- zwakke plekken worden weer gevoelig: bijvoorbeeld een voortand waar 2 wortelkanaalbehandeling is gedaan, wordt nu ineens het hele tandvlees erom heen weer pijnlijk.

Ik heb al de volgende maatregelen genomen: zachte tandenborstel, parodontax, regelmatig flossen en tandenstokers gebruiken. Gaat niet heel snel over ofzo. vandaag al een mail naar mijn tandarts gestuurd om te vragen wat ik moet doen en of ik langs moet komen, maar helaas nog geen reactie gehad.
    Iemand van jullie hier ook last van en misschien goede tips?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    je kan niet veel meer doen dan het goed schoonhouden met zachte materialen zeg maar, zoals je nu al doet. Enige wat je nog zou kunnen doen is misschien spoelen nog met van die mondspoeling. Maar dan heb je ook wel alles gehad.
    Tegen het bloedende tandvlees kun je gewoon weinig doen. Vervelend dat je er zo'n last van hebt!
    Wel in de gaten houden en als het te pijnlijk wordt zeker even een afspraak maken om te kijken of er geen ontsteking zit.

3. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    ha ja hier ook

en ik hoorde nadat ik het heb gehad heel veel maar ik had een pas sinds 3 wken gelden maar ook 2 wortelkanaalbehandleingen, kies afgebroken daarna vulling spontaan eruit en bloedend tandvlees maar dat hoort erbij zeggen ze maar van je tanden is niet fijn nee en ze zeiden heel vaak dan word het een jongen nou ben beniewd maar bij mensen die ik ken is idd een jongen geworden die halen kalk uit je keizen (vind het nergens op slaan) maar wel toeval dan he. succes en gewoon paracetamol pakken dat mag ik had er 6 op dag en gync zei dat is goed.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bij bloedend tandvlees meer ijzerrijk voedsel eten of een zwangerschapsmultivitamine nemen waar ijzer in zit.

Ontstoken tandvlees komt ook veel voor tijdens de zwangerschap. Dat kan het gevolg zijn van diabetes.

5. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    mijn tandarts gaf het advies wat je nu al eigenlijk doet, zachtjes poetsen met een zachte borstel en iedere dag flossen.
    volgens haar kon je er niet meer aan doen!

succes, joyce

6. noppie

noppie Fanatiek lid

7 mrt 2008
    2.026
    0
    0
    utrecht
    Hihihi Joel, nou dat zijn echt bakerpraatjes, want toevallig weet ik al dat ik een meisje krijg :p .
    Verder advies van mijn tandarts gehad: hij zei juist NIET flossen en stokeren tijdens zwangerschap, wel zachte tandenborstel, parodontax tandpasta en eventueel spoelen met perio-aid. Hij zei dat het zwangerschapsgingivitis is ofzo.

Dank voor al jullie reactie meiden!

7. zogelukkig

Gingivitus is gewoon een duur woord voor tandvleesontsteking.
    Zoals ik al eerder schreef, komt het vaker voor tijdens zwangerschap.
    Ik zou wel even langs je tandarts gaan want ik lees vanmiddag net in een folder dat het kan leiden tot vroeggeboorte! Wel iets om in de gaten te houden dus.

8. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    Klopt, het kan idd lijden tot een vroeggeboorte! Maar wat een onzin dat je juist niet zou moeten flossen of stoken! Als je tandvlees zo bloed zou je juist denken om het met rust te laten, maar het is zeker nu zo belangrijk om het goed te onderhouden! Gewoon wel stokeren dus! Ohwja en naar een mondhygieniste gaan is ook geen overbodige luxe tijdens de zwangerschap.

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    hahaha nou hier was het toch ook echt een meisje.
    Ik heb ook heel veel last gehad van ontstoken tandvlees. Ik kon maar niet geloven dat het mn tandvlees was, dus ben er wel regelmatig voor naar de tandarts gegaan. Na de bevalling had ik het ook nog af en aan en eigenlijk pas sinds een maand ofzo is het echt over.
    Dus houdt er rekening mee dat het ngo wel even kan duren na de bevalling voor het over is.

10. Bartje

Bartje Actief lid

17 jun 2007
    243
    0
    0
    ziekenverzorgende
    gelderland
    nou hier ook iemand met tandproblemen.
    ben nu 38,3 weken zwanger van ons 2 kindje en heb veel pech gehad met me tanden nu.
    veel bloeddend tandvlees,gevoelige tanden.volgens de tandarst gewoon poetsen met een zachte borstel en flossen.regelmatig terug komen voor een schoonmaakbehandeling en polijsten. tot overmaat van ramp brak ook nog mijn zwakke kies af en dan bedoel ik helemaal afgebroken. er moest eigenlijk een kroon op maar dat doen ze niet in de zwangerschap.dus hebben ze een kies gemetseld die het houd tot na de bevalling.ja zo zie je maar weer wat hormonen invloeden allemaal kunnen doen.

11. zogelukkig

Ze zeggen weleens: een tand voor elk kind.

Mijn tanden zijn geler en gevoeliger aan het worden, ik ga binnenkort voor de halfjaarlijkse controle.

12. Mammie Patricia

Mammie Patricia Fanatiek lid

15 mrt 2008
    1.886
    0
    0
    Ik had daar ook erg last van tijdens me zwangerschap van me dochtertje

Tegen de pijn gebruikte ik vaak Bocasan
    Ik weet niet of je dat spul al hebt maar het is zeker een aanrader!
    Je kunt het gewoon gebruiken in de zwangerschap zonder gevaar voor jouw kindje
    * Tervoorkoming van infectie na tand en kiesextracties

*Ter voorkoming van ontsteking in de mondholte

(O'ja naar de bevalling had ik het ook nog af en toe ik las net dat Lexie74 ook dat had!)

13. valhalla

valhalla Niet meer actief

Hier ook een meisje en de zelfde klachten als TS.

Volgens de tandarts kwam het omdat ( ben het een beetje vergeten hoe het precies zat) omdat je botten wat weker worden in elk geval alle processen die zich in je lichaam in het klein afspelen dat gebeurt ook in je mond maar daar merk je het heel snel.

Heb ook netjes veel kauwgom gekauwd, niet gesnoept en zachte borstels gebruikt, geflost en alles en het is allemaal weer goed gekomen. Maar op een gegeven moment zag je zo de wortels van mijn kiezen, niet leuk! Maar het komt allemaal weer goed hoor, gewoon extra goed voor je gebit zorgen nu...

Deel Deze Pagina