Pittige vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by wennepen, Oct 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    Hoi,

Ik heb eigenlijk een paar vraagjes:

Mijn moeder heeft een hersentumor en is hier in 1991 aan geopereerd. Ze hebben toen gezegd dat deze tumor waarschijnlijk aangeboren is geweest. De tumor hebben ze niet helemaal weg kunnen halen en deze is in juni dit jaar weer flink gaan groeien. Ze moest weer geopereerd worden. Nu is het zo dat we vorige week de uitslag van de scan kregen en weer is de tumor gegroeid. Ze zal nu niet meer geopereerd worden maar ze krijgt waarschijnlijk bestralingen en evt chemo's.

Mijn vragen: Je hoort vaak dat aandoeningen 1 geslacht overslaan. Zou ons kindje nu ook een verhoogde kans hebben op een hersentumor? Zouden ze met de 20 weken echo hier extra goed naar kunnen kijken? (ik snap dat ze het nooit met zekerheid kunnen zeggen)

Stel dat mijn moeder bestralingen en chemo's moet krijgen, moet ik dan ergens erg voorzichtig mee zijn, of het gevaar voor de kleine kan zijn?

Omdat we nu dus dit heftige bericht gehad hebben ben ik toch wel erg verdrietig. Ik probeer dit een beetje weg te stoppen omdat ik bang ben dat ons kindje mijn verdriet voel. In hoe verre kan ons kindje mijn verdriet voelen en dat dit ook op hem of haar overslaat?

Het zijn lastige vragen, maar hopelijk kun je me antwoord geven.

Groetjes Wendy

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOi wendy,

Wat heftig allemaal!
    Ik heb eigenlijk nooit gehoort dat een tumor een generatie over slaat.
    Bij een 20wkn echo word er altijd in eht hoofdje gekeken, maar tumors kunnen helaas ook na die 20 weken ontwikkelen.
    Als moeder chemo of bestraling krijgt kan je gerust met de klein je moeder bezoeken. Ze mag zelfs knuffelen!

Je zou evt informatie over de erfelijkheid en de kans dat jou kindje heeft bij een geneticus.

Imke

3. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    Hoi Imke,

Dank je wel voor je antwoord. Ik zal het eens navragen bij de arts.

Share This Page