Op visite bij rokers

Discussion in 'De lounge' started by MamavanEL, Jan 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ik weet even niet wat ik moet doen.

Volgende week ga ik op visite bij een vriendin, heel leuk natuurlijk maar zij en haar partner roken allebei.

Ik ben nu bijna 19 weken zwanger en ben gestopt met roken voordat ik zwanger raakte.

Ik word sinds ik zwanger ben echt niet goed van de geur en de rook van een sigaret/shagje en wil er dus ook eigenlijk niet tussen zitten, ook omdat het niet goed is voor de gezondheid van mijn kleine prul.
    Ze is zelf zwanger en rookt gewoon door.

Hoe kan ik dit het beste brengen? Ik bedoel, ik kan toch moeilijk zeggen dat ze niet mogen roken in hun eigen huis? Of kan dat wel?

Ik zie er gewoon tegenop en ik wil echt geen zeikerd zijn. Als ex roker zien mensen je toch al gauw als zodanig.

Wat zouden jullie doen?

2. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Heel simpel, niet gaan. Jou prul is idd belangrijker. Ik vind het echt heel goed dat je bent gestopt! Komt ze maar naar jou waar ze buiten moet roken.

3. Shantii

Shantii Bekend lid

Jan 30, 2010
    893
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zal haar te voren vragen of hun buiten willen roken als jij komt (als het echte vrienden zijn moeten ze dat er maar voor over hebben die paar uurtjes) en ze anders bij jou thuis uitnodigen? Ik zal er anders niet eens heen gaan als ze toch gewoon willen roken wanneer jij er bent. Succes!

4. naadje53

naadje53 Bekend lid

Mar 23, 2011
    975
    0
    0
    het lijkt mij dat je gewoon kan zeggen dat je van de rooklucht je heel naar en beroerd kan voelen of ze dan misschien toch buiten willen roken ook al ben je daar op visite, ik zou daar iedergeval nooit moeilijk over doen

5. Tese

Tese Niet meer actief

Van 1 keer in de rook zitten krijgt je ongeboren kind echt niets hoor. Maar je geeft aan er niet lekker van te worden. Misschien kun je het zeggen zoals je het hier zegt? Ik wil geen zeikerd zijn maar ik word sinds ik zwanger ben misselijk van de rook dus misschien willen jullie er rekening mee houden anders kan ik niet komen omdat ik dan ziek word. Wil ze er geen rekening mee houden weet je meteen waar je staat.

6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Vragen of ze bij jou kunnen komen i.p.v. jij bij hen? Ik kan me voorstellen dat ze in hun eigen huis gewoon hun gang gaan. Vragen of ze het niet willen doen kan altijd, maar je weet nooit of dat in goede aarde valt. Ik zou het ook heel moeilijk vinden om dat te vragen. Aan de andere kant, het is jouw gezondheid en die van je baby. Daar hoef je geen concessies aan te doen vind ik. Jammer he dat rokers dat nu zelf niet snappen!

7. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

Feb 25, 2009
    6,014
    141
    63
    R'dam
    Hmmm lastig..... ik zal gewoon vragen of ze misschien wat minder willen roken of vraag of ze bij jou langs mogen komen en dan moeten ze lekker buiten roken ;) nee dat is onzin natuurlijk....

Kijk dat zij nou rookt tijdens haar zwangerschap moet ze zelf weten zeg gewoon dat je misselijk word van rooklucht...en als ze dan moeilijk doen zeg je gewoon jij word ook vast wel ergens misselijk van nu toch?? zal ze miss wel begrijpen...

8. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik zou dr bij jou uitnodigen en eerlijk uitleggen dat jij hebt gekozen om niet meer te roken en dat je het niet prettig in de rook van een ander te zitten ivm je prul. Je kunt nu wel zeggen dat je er misselijk van wordt, maar na de bevalling ga je denk ik ook niet met je prul daar op visite in de rook.

9. MamavanEL

Ik zou op kraamvisite gaan bij hun, ze hebben een puppy. Hondje mee naar ons nemen is geen optie met mijn poezen :)

Ik vind het gewoon moeilijk, zeker omdat ik zelf ook gerookt heb en ik dus weet hoe rokers "denken" Ik durf er daarom ook niet zo goed iets van te zeggen ook al gaat het om de gezondheid van de kleine. Ben daar een beetje te onzeker voor. Al kan ik sinds ik zwanger ben af en toe echt ontploffen.

Vind het gewoon moeilijk, maar moet toch de stoute schoenen maar aantrekken.

Op mijn werk (Thuiszorg) houden ze er gelukkig wel rekening mee en hoef ik niet naar clienten waar gestoomd word.
    Ik vind een sigaretje heus geen probleem, maar vaak word er gewoon gestoomd en daar word ik nu echt ziek van.
    Gek eigenlijk dat het zo tegen kan gaan staan als je zwanger bent.

10. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik zou niet gaan. Ook al roken ze niet wanneer jij er bent, dat hele huis ruikt toch wel naar rook.
    Vraag of ze bij jou thuis komen, en laat ze dan buiten roken.

11. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik had er niet zon probleem mee moet ik eerlijk zeggen ja het stinkt wel maargoed ga mensen niet in hun eigen huis vragen of ze buiten willen gaan staan..
    bij ons thuis werdt er in de keuken gerookt..
    en anders thuis uitnodigen of niet gaan

12. Solana

Solana Bekend lid

Mar 11, 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind wel dat jullie vooroordelen hebben tegen rokers. TS heeft het nog niet eens gevraagd!!! Mijn vriendin werd ook misselijk van de rook toen ze zwanger was. En ik rookte, dus toen ze bij mij op visite kwam, heeft ze vantevoren gezegd dat ze er misselijk van werd. Dus ik heb toen de hele dag al buiten gerookt, zodat er ook geen rooklucht in huis hing. En ik vond het helemaal niet vervelend hoor. Maar als het niet gevraagd word, kun je het ook niet weten he? Dus gewoon zeggen dat je er misselijk van wordt, en niet gelijk zo negatief denken.

13. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Helemaal mee eens, ik vind dat er tegenwoordig zo wie zo al snel besloten word wat anderen wel zullen vinden. Dat kunnen we niet voor anderen, je kunt het alleen maar vragen.

Ik zou ze bellen en aangeven dat je het ten eerste niet wil voor je kleine, dat je om die reden zelf gestopt bent en dat je momenteel ook erg misselijk word van de rooklucht, wie weet doen ze er totaal niet moeilijk over.
    Ikzelf heb nooit gerookt, en als ik weet dat ergens flink gepaft word geef ik aan dat ik tijdens mijn zwangerschap en straks met de kleine dan niet meer kom. Altijd de ander iig de keus geven.

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    hier hetzelfde gehad. Zwager en vriendin inclusief haar ouders roken allemaal heer erg, niets staat er open, kleine ruimte. Echt niet dat ik daar tussen ga zitten.

Ik heb het gewoon gezegd, dat ik dat vervelend vind, ik eet en drink gezond, ik vind het stinken en ik ga mijn kleine meissie hierin beschermen. Ze vonden me een zeikerd. Prima, kom ik toch lekker niet:) Toch hebben ze besloten om buiten te gaan roken...

15. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

Oct 20, 2009
    1,556
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zelf ben ik een roker.... (en ja ook in de zwangerschap)
    moet me daarvoor ook altijd verantwoorden tov andere... wat ik belachelijk vind!! want het is mijn lijf en mijn kleintje... en dan begint het van was je te vroeg bevallen , uh nee veel te laat... oh dan woog je kind zeker veel te weinig... nee juist zwaar!!
    kom op zeg laat mensen dat lekker zelf beslissen denk ik dan.

maar goed in mijn omgeving zijn meerdere mensen die de zwangerschap door rookte maar nu niet in huis roken.. alsof dat dan uit maakt als je die 9 maanden ook gerookt hebt. zelfs meegemaakt dat ik de kleine van hun de fles gaf en ze voor mijn neus zelf zaten te paffen bij zijn eigen kleintje... Terwijl ik dus een dame ben die gerust voor hun kind buiten gaat staan in mijn eigen huis (terwijl hun het bij mijn kind niet deden)

Persoonlijk vind ik het wel best aso om dat van een ander te verlangen in hun huis.

maar ik begrijp je hoor zeker als je er ook misselijk van word. en ik zou er zo wie zo eerlijk over zijn dat is het beste. en mss willen ze voor jou buiten roken... maar thuis uit nodigen is het best dan zijn het jou regels!!!

iig succes hoop dat je er uit komt... maar echte vrienden kunnen wel wat hebben hoor!!

16. Delight

Delight Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    2,157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Of op een algemene plek (waar niet gerookt mag worden) afspreken.. en zeggen.. jeetje ik voel me zo dom dit te zeggen maar ik kan echt niet meer tegen de geur van rook.. als je binnenkomt .. haha. Zal ze toch vast wel dan begrijpen dat niet mag roken..

17. MamavanEL

Ik verlang niks van anderen, maar ik vind het voor mezelf wel een dilemma. Ik ben niet op discussies uit. Ik vraag gewoon netjes hoe een ander dat zou doen. Verder ben ik geen aso. Ik weet nu wel dat het helemaal niet gek is als ik het haar vraag om het niet tw doen als ik daar ben. Waarschijnlijk reageert ze wel goed maar wilde toch even raad van anderen omdat ik af. En toe wat inpulsief bwn met dinfen zeggen/vragen.

18. Solana

Solana Bekend lid

Mar 11, 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar TS, waarom zie je dit dan gelijk als een dilemma. Als het vrienden zijn, kun je toch wel hierover met ze praten. Gewoon zeggen dat je er misselijk van wordt klaar!
    Die vriendin waar ik het over had, heeft ook alleen maar dat tegen mij gezegd hoor, en ik zei toen zelf al dat ik dan buiten zou gaan roken als zij hier is.
    Waarom bel je ze niet even en zeg je het gewoon.

19. Solana

Solana Bekend lid

Mar 11, 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie nu dat je je berichtje aangepast hebt. Goed zo, gewoon uitleggen en het komt vast wel goed.

20. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    ik zou gewoon eerlijk zijn; dat je heel gezellig vind om langs te komen maar dat je ziek word van sigarettenrook en dat je daarom liever niet komt als er bij hun in huis gerookt word.
    dat je ook echt niet verlangt dat ze het niet doen maar dat je nu aan jezelf en aan je kleine in je buik moet denken en geen zin hebt om er ziek van te worden.
    dan laat je het verder bij hun als ze niet in je buurt willen roken dan kun je er naartoe gaan en anders blijf je lekker thuis

Share This Page