Haptonomie/Haptotherapie

Discussie in 'De lounge' gestart door Mirre, 18 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Morgen ga ik voor het eerst naar een haptonoom.
    Dit omdat ik regelmatig aan mezelf voorbij ga en het gevolg -ook nu weer- moet aanvaarden, proberen te verwerken/mee omgaan (ben momenteel opgebrand/erg moe/burn-out)
    Ik ben reuze benieuwd hoe het zal gaan.
    Wie heeft ervaring met haptotherapie?En had er baat bij...

Liefs, Mirre

2. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ben beniuewd naar de reacties!
    is misschien ook wel iets voor mij hahaha

3. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Ik ga zelf naar een Casar therapeut op Haptonomische basis. Is niet echt uitlegbaar maar helpt zeer zeker.

4. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb al een paar keer gehoord dat mensen er goede ervaringen mee hebben. Mogelijk ligt het ook aan de therapeut. Voor deze behandelwijze is het wel echt belangrijk dat je je vertrouwd voelt met je therapeut. Het kan wel erg heftig zijn omdat je heel erg met je eigen emoties wordt geconfronteerd, maar daarom is het ook heel erg leerzaam. Ik denk echt een aanrader!

Succes meid, en ik hoop dat je echt wat aan de haptonomie hebt.

5. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    @Anouk,
    Ik heb er helemaal geen ervaring mee maar sta er wel voor open.
    Het is op advies van m'n psychologe , dus ga er wel vanuit dat ik er baat bij zal kunnen hebben.
    Wat je zegt klopt helemaal: bij dit soort dingen speelt vertrouwen hebben, overgegeven aan...en de confrontatie met jezelf een grote rol.
    We gaan het beleven, slechter zal ik er niet door worden ;)

6. AnitaK

AnitaK Lid

8 feb 2006
    38
    0
    0
    Medew. Cons.serv.
    Gelderland
    Hoi Mirre,

Ik ben nu al ongeveer een jaar onderbehandeling van een Haptonoom. Er zit verschil in hoe de Haptonomen werken. De 1 doet het alleen met behandelen en de ander met praten erbij.

De Haptonome waar ik bij ben doet allebei, dat is opzich heel fijn, omdat je lekker je ei kwijt kan! :)
    De Haptonoom werkt met drukpunten en kijkt of je ergens in je lichaam "blokkades"zitten, zodat je energie niet goed doorstroomt. De eerste paar keer kan daardoor best heel heftig zijn, en kun je heel duizelig en licht in je hoofd zijn. :(

Ik heb er heel veel baat bij en zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten. Er is de afgelopen jaren heel wat gebeurt en heb heel veel lichamelijke problemen, ook mijn jeugd is niet vlekkeloos verlopen. Ik ben heel erg optimistisch maar kreeg op een gegeven moment last van Hyperventilatie. Zij helpt mij om alles beter te relativeren en dat ik beter om kan gaan met mijn hyperventilatie.

Ik hoop dat jij er ook veel baat bij zal hebben :D . Mijn man is ook bij haar in behandeling en heeft er ook veel baat bij.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :D

7. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    @AnitaK

Dank je wel voor je uitleg.
    Volgens mij zit ik vol met blokkades :( , maar goed morgen is de eerste afspraak en dat is de intake dus zal er meer gesproken dan gedrukt worden.

Ik laat wel even weten hoe ik het heb ervaren.

Liefs, Mirre

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik hetzelfde als hierboven. Ben daarmee begonnen omdat ik nogal last had van paniekaanvallen en een gewone psych me niet kon helpen.
    + dat ik veel last had van lichamelijke klachten die volgens de dokter psychisch waren, maar dat bleek later fibromyalgie te zijn.

Bij de haptonoom leerde ik veel meer naar m'n lichaam luisteren, en het heeft zeker wel baat gehad (al moet ik zeggen dat ik helaas meer dan de helft van de wijze lessen alweer ben vergeten :oops: )

9. AnitaK

AnitaK Lid

8 feb 2006
    38
    0
    0
    Medew. Cons.serv.
    Gelderland
    Caithlin; Ik heb ook last van Fibromyalgie, da's toevalig!

Mirre; Ik hoor het van je, zal best een heftige ervaring worden!

10. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Caithlin79, Zelf heb ik het idee dat ik fysiek/lichamelijk ook niet helemaal top in m'n vel zit..,maar vaak wordt alles toegeschreven aan het stukje mentale moeilijkheid die ik dan heb.
    Ik ben een enorme perfectioniste , kortom beetje moeilijk voor m'n eigen ikje soms.
    Ben reuze benieuwd of ik Mirre beter leer begrijpen en liever voor mezelf zal kunnen gaan zijn.

Anita,
    Je schrijft dat je al meer dan een jaar daar komt, dat is best wel al een tijd. Volgens mij is het voor mij de bedoeling dat ik in eerste instantie 3 a 4 keer ga ofzo...
    Het wordt ook bijna helemaal vergoed door m'n ziektekostenverzekeraar.
    Heb jij dat ook?? Want het valt onder Alternatieve geneeswijze..

Mirre

11. AnthoniaH

AnthoniaH Actief lid

29 jul 2006
    361
    0
    0
    Bij mij wordt het gewoon vergoed door Menzis, ik zit wel in pakket 3. Voor januari moest ik het zelf betalen en om dat mijn man ook gaat was dat een flinke kosten post. Maar gelukkig is dat nu niet meer zo.

Ik dacht ook dat het voor een paar keer zou zijn, maar er komt heel wat boven!

12. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ik ben me bewust dat er vast heel wat boven zal gaan komen, ik laat het maar over me heen komen.
    Hoop dat je me beter erdoor zal gaan voelen, dat is het belangrijkste.
    Daar wil ik graag de juiste energie in steken!
    Ik heb gebeld en doordat ik de duurste aanvull verzekering heb en collectief via m'n werk verz ben bij Zilv Kruis/Achmea krijg ik ook een volledige vergoeding, maar ik moet het wel eerst zelf voorschieten.
    Ben alleen vergeten te vragen of er een max aan het aantal behandelingen zit wat ze dan vergoeden.

Liefs, Mirre

13. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Mirre,
    Een aantal jaren geleden heb ik een whiplash gehad. Eerste tijd met barstende hoofd- en nekpijn op bed. M'n hele lijf was in de war. Werd zelfs niet meer ongesteld en werd steeds gefrustreerder. Kende mn husbie net en kon me zeg maar niet echt van mn goede kant laten zien. Toen t iets beter ging wilde ik zo snel mogelijk weer aan t werk. Te snel en te veel uren. Toen dat niet ging ben ik via het werk gaan revalideren. Daar merkte ik hoe ik door mn karakter (enorme perfectionist) mn klachten in stand hield. Ze leerden me hoe ik stapsgewijs, zonder teveel tegelijk te willen, vooruit kon gaan. Ik merkte toen pas hoe gespannen mijn lijf was. Aan fysiotherapie etc. had ik niets.
    Ben na de revalidatie, toen ik nog klachten hield, zelf op internet gaan snuffelen en ben op haptonomie uitgekomen. Vanaf toen ging t echt beter worden super snel. Ik had er geen gesprekken bij, al praatten we wel veel. Ik vond t heel leerzaam om me zo bewust van mijn lijf en ontspanning te worden. Kwam er wel altijd doodmoe vandaan ;) Ik kon me steeds meer onbewust/vanzelf ontspannen. Ben in alle opzichten sterk verbeterd vind ik zelf. Liever voor mezelf en liever voor anderen.
    Zonder haptonomie weet ik zeker dat ik nu nog klachten zou hebben.
    Oh, ja en ik heb ook nog een paar gesprekken bij een psycholoog gehad om in mn hoofd ook een beetje tot mezelf te komen.

Kortom, ik vind t een top stap van je! :p
    Veel succes en ik hoop en verwacht dat je door haptonomie relaxed in je vel komt te zitten.

xxx Sophie

14. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ben vandaag voor een intake geweest en heb er een zeer goed gevoel bij! Nu al wist de haptonoom gelijk me te raken, ik heb veel moeten vertellen etc.
    Volgende keer gaan we ook met m'n lichaam aan de slag.
    Ik voelde me goed bij deze man en had gevoelsmatig het idee dat hij me aanvoelt en me kan helpen/begeleiden.
    Echt fijn!

Sophie,
    Goed dat je zoveel baat bij haptonomie had en dank e voor het compliment ivm een top stap.

Liefs, Mirre

15. AnthoniaH

AnthoniaH Actief lid

29 jul 2006
    361
    0
    0
    Meid, fijn voor je! Ik hoop dat je er net zo veel baat bij krijgt als ik heb!

En wanneer je lichaam en geest in balans zijn, lukt het ook beter om zwanger te raken!

Liefs, Anita

16. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Super dat je er zo'n goed gevoel bij hebt! Je vroeg ervaringen van anderen, maar t kan natuurlijk door jou heel anders ervaren worden. Dus ik ben erg blij dat je zo positief erover bent en je goed voelt bij de haptonoom.
    Veel succes met alles!!
    x Sophie

Deel Deze Pagina