Ik weet dat het een ongelooflijk zeldzame aangeboren afwijking is, maar ik probeer het toch maar weer eens... Zijn hier nog meer moeders met een kindje dat hiermee geboren is? Lijkt me leuk om eens te kletsen!
Lees jou berichtje en vraag me af wat voor afwijking het is. Heb er nog nooit van gehoord en ben wel benieuwd naar wat het is en wat het inhoud voor je kindje.
Choane agressie is een afsluiting van de luchtwegen van de neus. Van buiten zie je twee neusgaten, maar binnen in het hoofd is er geen opening naar de neusholte. Je zult misschien denken: dan adem je toch gewoon door je mond, hoe erg kan dat zijn? Maar door de mond ademen kunnen kindjes tot een maand of 5 niet! (met uitzondering als ze huilen natuurlijk). Baby's hebben niet het reflex dat volwassenen wel hebben, dat wanneer je neus verstopt zit, je over gaat op de mond-ademhaling. Hoe raar het ook klinkt, maar baby'tjes met een dubbele Choane atresie kunnen niet ademen en zullen stikken omdat ze door vermoeidheid (omdat ze enkel kunnen ademen als ze huilen) het uiteindelijk opgeven. Bij onze dochter is het op tijd ontdekt. Ze heeft eerst drie weken op de ic aan de beademing gelegen en is daarna twee keer geopereerd om een doorgang te maken in de neus. Dat het bij twee keer is gebleven is bijzonder, want de meeste kindjes met deze aandoening moeten veel vaker onder het mes (omdat de gaten steeds dichtgroeien). Choane atresie komt vaak voor in combinatie met een syndroom: het CHARGE-syndroom, dat allerlei problemen en afwijkingen kent. Hiervoor moet je voldoen aan een aantal criteria om dat 'stempel' te krijgen. Onze dochter voldoet daar net niet aan, dus medisch gezien staat de Choane atresie op zichzelf. Choane atresie is een zeer zeldzame aandoening. Slechts 1 op de 13.000 kindjes wordt met deze aandoening geboren. Een dubbele Choane atresie is nog zeldzamer. Hebben wij weer, hahaha!