Toxoplasmose

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Muis27, 5 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muis27

Muis27 Actief lid

8 okt 2010
    413
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundigen,

Ik maak me een klein beetje zorgen over toxoplasmose en de mogelijke gevolgen hiervan.
    We hebben een kitten van een paar maanden en een kat van 3 jaar oud. De oudste kat heeft als kitten veel darmprobleempjes gehad. Ik ben nooit ziek maar toen ben ik een tijdje niet lekker geweest; vooral moe, een beetje verkouden en meest opvallend opgezette lymfklieren in de hals. Ik vermoed dat het toxoplasmose is geweest maar ik ben er niet mee naar de huisarts geweest.
    Nu we een kinderwens hebben vraag ik me af of ik me moet laten testen. Ik heb begrepen dat als je toxoplasmose hebt gehad dat je dan antistoffen hebt en dat een nieuwe besmetting geen gevaar vormt voor het vruchtje. Anderzijds lees ik dat een groot percentage zwangere vrouwen die toxoplasmose hebben gehad onvoldoende antistoffen hebben.
    Omdat we weer een kitten hebben ben ik een beetje bang voor een nieuwe besmetting en de mogelijke gevolgen als ik op dat moment zwanger zou zijn.
    Wat te doen? Graag jullie advies.

Hartelijk bedankt alvast.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je mag altijd aan je huisarts vragen of je getest kunt worden, maar de meesten doen het niet zomaar. Als je zwangerschapswens hebt zou ik gewoon de kattenbak niet verschonen. Verder kun je het poesje gewoon aaien en op schoot houden enzo. start je ook met foliumzuur?

Mirjam

3. Muis27

Muis27 Actief lid

8 okt 2010
    413
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,

Dus als ik het goed begrijp hoef ik me niet ongerust te maken.
    Ik neem al bijna een jaar foliumzuur, dus dat zit wel goed.

Bedankt voor je antwoord.

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Het klopt dat je niet ongerust hoeft te zijn.
    Laat de kattenbak door iemand anders verschonen en als dat niet kan trek dan handschoenen aan en daarna handen wassen. En met in de tuin werken ook handschoenen aan en daarna handen wassen.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina