Bron: 'Kabinet versoepelt hypotheekregels' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Wel lullig voor die mensen die nog snel hun hypotheek omgezet hebben: de spelregels veranderen nu weer. En nu mijn vraag aan jullie: Wat vind je hiervan? De regels rondom HRA worden versoepeld. Echter, de huren worden (bij mijn weten) nog steeds fors verhoogd en de corporaties moeten de heffing van 2 miljard nog steeds betalen. Vind je dit niet scheef?
Volgens mij is dat niet scheef, doen ze toch juist om kopen aantrekkelijker te maken dan huren lijkt mij? Die nieuwe hypotheekregels snap ik sowieso niet echt Geldt dat ook voor 'oude' hypotheken dat je 50 of 100% volledig moet aflossen aan het einde of is dat alleen voor nieuw af te sluiten hypotheken?
Geldt gelukkig alleen voor nieuwe hypotheken waar ook een nieuw huis onder zit. Dus niet als je je hypotheek oversluit bijvoorbeeld.
Ik vind dit heel raar, het was in mijn ogen juist goed dat het verplicht werd om een hypotheek (meer) af te lossen. Het is en blijft een lening tenslotte, dat moet je gewoon een keer terugbetalen. Dat ze het nu weer gedeeltelijk terugdraaien vind ik op zich al raar. Maar de manier waarop al helemaal. Eerst laat je een groep mensen een hypotheek afsluiten onder bepaalde, strenge voorwaarden. En dan zeg je binnen een paar maanden 'Ach, laat maar zitten, hoef niet meer'. Lekker dan voor die mensen die al wel binnen die regels een hypotheel hebben afgesloten.
De 50% aflossingsvrij geldt alleen voor een 2e lening. Dus niet voor de hypotheek die je afsluit. Daar blijft annuiteit in 30 jaar de norm. Vind dit echt een rare regeling. Je gaat nu juist overfinancieren.
Nee hoor, alleen de voorwaarden om een hypotheek te mogen afsluiten versoepelen enigszins, afspraken rondom HRA-beperking zijn niet aangepast. Ze moeten iets doen, want alle beslissingen van afgelopen jaren in combinatie met crisis hebben de huizenmarkt (en daarmee de bouwsector) compleet op slot gezet. Als dat zo blijft gaat de economie echt naar de klote, en kan het land ontslagenstroom gewoon niet meer aan. Hoewel ik betwijfel hoeveel deze punten nou echt gaan helpen..
Deze punten gaan niet helpen. Behalve de starterslening. Maar dat van die extra lening vind ik echt absurd. Het is gewoon een consumptief krediet wat je ernaast afsluit. Ben ook heel benieuwd wat de banken gaan doen.
Ik ben bang dat dit ook niet gaat helpen om de bouw enz weer aan de gang te krijgen. Ik zit namelijk in de bouwsector en heb sinds dinsdag geen baan meer gelukkig wel een aflossingsvrije hypotheek daar door veel lager en kan ik gewoon blijven wonen waar ik woon