Inderdaad, goed om over na te denken.... Overigens gaat het veel verder dan deze opmerking, er zijn talloze opmerkingen en dingen die (onbewust) vrouwen het gevoel geven dat ze mindder zijn dan mannen... Interessante documentaire hierover: miss representation (netflix)
Bedankt volkje! Die ga ik zeker kijken. En het is waar, we plaatsen ook ons zelf minderwaardig door opmerkingen en hebben het vaak nog geeneens door!
Ja, ik was ook erg geschrokken van die documentaire. En als je het eenmaal weet dan zie je het opeens ook... Heel bizar
Madonna heeft hier meer dan 10 jaar geleden al een nummer over gemaakt. Het nummer heet What is feels like for a girl. Madonna - What It Feels Like For A Girl - YouTube Girls can wear jeans And cut their hair short Wear shirts and boots 'Cause it's OK to be a boy But for a boy to look like a girl is degrading 'Cause you think that being a girl is degrading WTA (women's tennis association) heeft een paar jaar geleden dit promotiefilmpje 'Strong is beautiful' gemaakt met een mooie tekst waar jonge meisjes een goed voorbeeld aan kunnen nemen. Ze hoeven niet altijd lief, schattig en aardig te doen. Sugar and Spice - YouTube What are little girls made of? Theyre made of sugar and spice. And sweat. And fury. And grit. And strength. Thats what little girls are made of. De documentaire ga ik zeker proberen te kijken.
Kijk eens 1 reclameblok lang kritisch naar de reclames. En dan niet of Vanish echt wel goed schoonmaakt, maar naar de rolbevestigende en vaak negatieve boodschappen die eruit naar voren komen. Mannen kunnen niet koken, wassen, strijken, kinderen verzorgen. Alleen vrouwen kunnen dat. Maar ja, vrouwen kunnen niet auto rijden, klussen enz. Ik doe mijn best mijn zoons mee te geven dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, maar ik merkte dat ik toch heel zenuwachtig werd dat mijn oudste na Sinterklaas het liefst zijn pop mee wilde nemen naar school. Want ik weet hoe hard kinderen kunnen zijn en hoe op alle plekken de boodschap is dat jongetjes poppen alleen willen om mee te slaan. Alsof verzorgen iets negatiefs is. Wisten jullie trouwens dat beroepen die voornamelijk door vrouwen worden uitgevoerd slechter betaald worden en dat het aanzien van een beroep daalt als er meer vrouwen de functie gaan uitvoeren? Leraar werd lange tijd gezien als een van de beste functies die je kon nastreven. Hetzelfde gebeurt bij artsen, rechters enz. Pedagogisch medewerker zijn, op een crèche of bso, is eigenlijk geen werk. Beetje met kindjes spelen, dat kan toch iedereen??? Enz.
Ja, het is maar triest gesteld met de samenleving, wat dat betreft Ben benieuwd wat jullie van de documentaire vinden...
Gisteravond gekeken. Je moet hem denk ik wel in onze cultuur kunnen plaatsen omdat hij over Amerika gaat. Ik vond hem erg sterk en ze hadden zeker goede punten. Ik denk dat het een goed iets is om er bij stil te staan. Ook wat je eigen kind leert
Heel treffend. Een heel goed filmpje. Als je ziet hoe die meisjes aan het begin rennen. Kan je eigenlijk al zien hoe vertekend het beeld is wat vrouwen/ meisjes hebben. Zo jammer eigenlijk.
Ook al hebben mannen en vrouwen dezelfde functie dan wordt de vrouw nog steeds minder betaald. Trouwens wanneer ik zelf voor mijn kindje zorg heb ik geen werk (dan doe ik niets) maar wanneer ik mijn kindje naar de crèche of oppas breng, noemt men het wel werk van de crècheleidster of de oppas. (Sorry, beetje briek omschreven)
Hihihi, blijft leuk. Nog eentje. Slaan als een meisje ('onze' lucia). Geen kerel wil daar tegenover staan.