Geen melk geven

Discussie in 'Voeding' gestart door siepie, 18 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoi,

Onze dochter heeft een hele tijd nutramigen gedronken omdat we het idee hadden dat zij reageerde op de standaard voeding.
    Dit ging redelijk.
    De ka wilde dat we gingen mengen en inmiddels waren we al een hele tijd over naar nestle standaard.

Echter is het steeds het geval dat als het een paar dagen, max 9 dagen, goed gaat er altijd weer wat is.
    Of ze zit onder de rode vlekken, of ze heeft diarree, of ze weigert ineens weer met eten, huilt veel.
    Er is altijd wat.

Nu zijn we ook naar een kinesiologe geweest en zij gaf aan dat ze echt niet tegen koemelk kan.
    Dat haar darmen dit niet kunnen verdragen en zij raadde aan om ermee te stoppen.

Nu doen we dit sinds een paar dagen, ze drinkt nu sap / water.
    Ze is weer gaan eten, diarree is weg, vlekken weg, vrolijk gezellig.

Maar nu mijn vraag; krijgt ze nu niet te weinig binnen??
    In de melk zitten natuurlijk verschillende voedingsstoffen.

Ze krijgt nu:
    ontbijt; 1both en sap
    tussen: fruit ong.200 en sap
    lunch; 1a2 both en sap
    tussen; groentehap grote pot en sap
    1800 mag ze met ons mee eten / proeven
    dan nog een fles met sap.

Dit schema hebben we gekregen vanuit het zh, dochter heeft reflux en veel moeite met eten.
    Vandaar de groentehap en nog een avondmaaltijd (als ze wil).

Graag wil ik jullie meningen / ideeen hierover.

Alvast bedankt!

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    krijgt ze dan helemaal geen zuivel?? Lijkt me dat ze nog wel ongeveer 200 cc moet hebben En hoe reageert ze op op bijvoorbeeld turkse of griekse yogurt bijvoorbeeld? Ik weet niet of soja producten ook ongeveer gelijke bouwstoffen zitten als in melk maar misschien is dat dan een optie

Maar fijn dat je in ieder geval iets gevonden hebt waradoor het nu wat beter gaat, na al die maanden mocht het ook wel.

3. Purk

Purk Niet meer actief

Eten doet ze denk ik wel genoeg, maar zonder melk is het misschien wat karig. Ik zou io de diëtiste soya gaan toevoegen met extra calcium, bv toetje na het eten of flesje voor het slapen. wel heel rot darde KMA niet meer als zodanig wordt erkend door de ka. Kun je niet op eifgen kosten een bus nutramigen halen en elke avond 1 flesje geven? Krijgt ze iig iets binnen

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou toch proberen wat aan zuivel te geven, dus Nutramigen of anders Pepti proberen.
    Soja zou je ook kunnen proberen.
    Hier hetzelfde probleem alleen heeft ze hier 23 maand borstvoeding gehad en is ze allergisch voor koemelk en soja.
    Havermelk en rijstemelk wil ze niet drinken, kv hoef ik dan al helemaal niet te proberen.
    Hier probeer ik haar 1 beker sinaasappelsap met calcium te geven en een Optimax kauwtablet Calcium + multivitamine.
    Helaas zit ze momenteel in een fase dat ze beide ook weigert.
    Ga nog even op zoek naar roosvicee met calcium en vloeibare multivitamine zodat ik het door haar drinken kan doen.
    Na de bevalling ga ik voor haar kolven zodat ze weer melk binnen krijgt. Sojaproducten proberen we heel langzaam op te bouwen, ze krijgt nu 3 theelepeltjes per dag, in de hoop dat ze daar langzaam wat tegen kan.

5. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik lees de laatste tijd toch ook best vaak dat melk helemaal niet zo goed is voor je.
    Vind het lastig, zeker omdat ze hier zo goed op reageert

6. Purk

Purk Niet meer actief

Dat klopt: dierenmelk zitten ook veel zaken in die niet goed voor een mens zijn, maar ook heel belangrijke vitamines en oa calcium die ze juist nu nog niet kunnen missen. Een vervanger is een optie, dat is echt iets wat ik als ik jou was met een professional zou bespreken zoals een dietiste, soya, rijstemelk, vitamines uit een potje etc. Ze is nog wel heel jong om helemaal zonder wat dan ook te moeten.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Melk heb je als je ouder bent dan een jaar of drie à zeven (meningen verschillen) niet echt meer nodig, al blijft het een handige bron van eiwit en calcium. Maar een kind in de groei heeft zolang et de natuurlijke speenleeftijd bereikt heeft (vandaar die 3-7 jaar) melk simpelweg nodig om te kunnen groeien en ontwikkelen. Dat niet ieder kind koemelk verdraagt komt omdat koemelk van nature natuurlijk niet voor mensenkinderen, maar voor koeienkinderen bedoeld is. In zo'n geval moet je op zoek naar melk die het kind wel verdraagt. Een kind van 11 maanden zou dan, als mensenmelk geen optie is, gewoon dieetvoeding moeten krijgen. Dus terug naar Nutramigen.

De meeste artsen hechten weinig belang aan de mening vaneen kineioloog, maar op zich, net de lijst van klachten en jouw observaties als ouder zou een kinderarts toch op zich al weer aan een machtiging moeten denken voor Nutramigen.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ze heeft idd wel zuivel nodig! Hier moeten we even een half jaartje overbruggen maar hoop straks voor haar te kolven zodat ze mijn melk weer kan krijgen (heb nu geen drup meer) zodat zij aan haar zuivelbehoefte komt.
    Als ze over haar allergieen heen groeit, heb ik wel een voorkeur voor koemelkzuivel (mogelijk alleen door yoghurt en kaas) ipv soja. Alleen gaan hele kleine beetjes soja nu wel goed maar koemelk niet.

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb nog 7 ongeopende blikken Nutramigen staan hier alleen wel nr. 1.
    Die mag je zo hebben ik zoek al een tijdje iemand die ik er blij mee kan maken. Dan moet je mij even pb'en!
    Wij zijn over op Neocate nl.
    Je kan je kindje ook sojamelk geven of de opvolgmelk van Nutrilon Soya als ze daar tegen kan?
    Als mijn dochter na haar 1e verjaardag nog reageert op koemelk ga ik dat geven.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Je hebt alpro soya voor kinderen vanaf 1 jaar en dat is ze bijna zo te zien. Ik eet en drink zelf ook geen melkproducten omdat ik daar ook niet tegen kan en ik haal mijn calcium uit groentes, drink soja-melk, eet soja yoghurt.
    Er zijn ook heel wat mensen veganistisch en die krijgen ook kinderen en die geven ze nooit koemelk en die kinderen worden ook gezond groot!

Een jaar of 3 geleden heeft het drinken van koemelk ook ter discussie gestaan dat het idd helemaal niet zo goed is voor een mensenlichaam.
    Het is ooit uit nood geboren toen er moeders waren die niet (goed) zelf borstvoeding konden geven en is dat de basis geworden van flesvoeding.

11. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Bedankt voor de reacties!
    Ik ga ook eens kijken naar de rijstemelk.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sojaproducten staan ook ter discussie vanwege fyto-oestrogenen.

Rijstemelk is volgens mij geen volwaardig melkproduct voor een klein kind. Het bevat geen vetten. Er zijn volgens mij wel varianten waar calcium en vitamines aan toegevoegd zijn.

13. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Rijstemelk is erg lekker, maar geen volwaardige koemelk vervanging.
    Mijn kinderen zijn niet allergisch, maar ik geef ze bewust geen koemelk, omdat ook ik van mening ben dat het eerder nadelen dan voordelen met zich meebrengt betreft de gezondheid.
    Ik geef wel yoghurt van koemelk.
    Als vervanger gebruik ik havermelk met toegevoegde calcium (gewonnen uit algen).
    Verder kan jou kindje prima zonder koemelk hoor, je moet erg alleen goed op letten dat ze via andere bronnen genoeg calcium, eiwitten, zink, foliumzuur en B-vitaminen binnenkrijgt. Denk aan voldoende groenten, noten, zaden, granen, enz.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Voor een kind van nog geen 1 is melk/zuivel heel belangrijk! En dat blijft het tot de uiterlijke speenleeftijd en die ligt ergens tussen 4 en 7 jaar.

Vanwege de eiwitten daar groeien ze van. Vanwege de vetten die goed zijn voor de hersenontwikkeling.
    Calcium is nodig voor sterke botten en tanden.

5 bekers sap daar schrik ik nogal van, dat zijn allemaal suikers. Slecht voor het gewicht, de tanden en de darmen. Bevatten verder geen bouwstoffen.

Ik zou naar een arts gaan om te kijken of er echt sprake is van kma en tot die tijd een andere vorm van melk (hoeft geen koemelk te zijn) met calcium gaan geven.

Ook moet het menu van een kindje van die leeftijd voor 60% uit vetten bestaan. Er wordt nu wel heel eenzijdig gegeten!

15. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    De ha vond het geen probleem.
    Heb wel gevraagd om een doorverwijzing naar een kinder dietiste.
    Daar kunnen we over 2 weken terecht.
    Ben benieuwd.
    Vandaag smeerkaas gegeven aan dr en gelijk onrust, rode neus en wangen.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Huisartsen zijn vrijwel nooit voedingskundig. En de jouwe zeker niet.
    Jammer van de smeerkaas, nu weet je het wel zeker.

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Misschien kan je het via de dietiste spelen die is ook bevoegd om machtigingen te schrijven.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rijstmelk, havermelk, amandelmelk, allemaal best lekker om te drinken of over je cornflakes te gooien. Maar absoluut geen zuivelvervanger voor je kind!
    Ben het helemaal met Zogelukkig eens, sap is in dit geval gewoon slecht voor je kind, en met dit eetpatroon loopt je kind al snel ernstige tekorten op.
    Echt als de wiedeweerga terug naar je kinderarts, aangeven dat je kind wel degelijk KEA heeft en vragen om een machtiging. Je kind heeft gewoon een halve liter zuivel per dag nodig. En als ze niet tegen koe kan, dan moet ze iets gelijkwaardigs krijgen waar ze wel tegen kan.

Deel Deze Pagina