Ander hechtdraad?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anemoon13, 1 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Ha dames,

Vorige bevalling ben ik ingeknipt en heb vervolgens een soort allergische reactie gehad op de hechtdraad. Hield verhoging tot de laatste hechting er uit groeide (na twee maanden) en de uitwendige wond is na vijf dagen open gegaan. Gaf veel pijn en irritatie.

Als kind ben ik ook eens gehecht aan een uitwendige wond en ook dat ging mis: huid groeide niet aan elkaar en wond bleef open tot hechtingen weggehaald werden.

Conclusie van de verloskundige, na uitgebreid onderzoek: ik kan niet goed tegen dit oplosbaar hechtdraad.

Nou ga ik voor komende bevalling uiteraard bespreken met verloskundige en huisarts of er een alternatief is voor mij. Hopelijk is het dit keer niet eens nodig ;), maar voor het geval dat ben ik liever voorbereid. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

2. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Als je dit overlegt met huisarts en vk moet het wel goed komen, kan ze ander soort kiezen en zorgen dat ze die bij zich heeft.
    Ben er niet zelf bekend mee, wel als dierenarts dat bv katten erge reactie op een bepaald type draad kunnen hebben. Vaak is dat bij een draad die uit meerdere ineengevlochten draadjes bestaat, multifilament heet dat. Als je monofilament neemt, 1 draad, gaat het vaak beter.
    Er bestaan erg veel soorten hechtdraad, de keuze wordt gemaakt op grond van hoveel spanning het aan moet kunnen, hoe lang het minimaal moet duren voor het opgelost is (hoe lang heeft het soort wond nodig om te herstellen), danwel niet oplosbaar draad dat verwijderd moet, prijs, gemak in gebruik (mono draad is erg springerig en knoopt moeilijk... vergelijk knoop leggen in waslijn of in touw).
    Kan je dus zo geen merk noemen van die moet je vragen, want erg afhankelijk van andere eigenschappen die nodig zijn, maar de huisarts/vk weten dat wel en weten welk type draad eerst gebruikt is, dus kunnen wel zeggen welke je vermoedelijk wel tegen zal kunnen.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik ben ook allergisch voor oplosbaar hechtdraad. Het begint te ontsteken, de draadjes lossen niet goed op, wonden die open gaan, een en al ellende. Gewoon aangeven, dan kunnen ze ouderwets hechtdraad gebruiken. Daarmee gaat het hier wel goed.

4. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Bedankt voor jullie reacties, dat is geruststellend!

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik ben ook allergisch voor een bepaald soort oplosbaar hechtdraad en ze hebben na de geboorte van mijn dochter wel oplosbaar hechtdraad gebruikt, maar dan van een ander type dan waar ik allergisch voor ben. Stuk duurder ook schijnt haha!

Deel Deze Pagina