Eerste menstruatie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Villa Kakelbont, 24 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.049
    1.713
    113
    Vrouw
    Onze oudste is vorige week voor het eerst ongesteld geworden.
    Maar nu vraag ik mij toch het eea af, wat is normaal?
    Ze menstrueert nu al 8 dagen en ook behoorlijk zwaar.
    Ze is heel tenger en heeft weinig reservers, ik merk dat ze er erg moe van wordt.
    Iemand tips?

2. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik was zelf in het begin twee weken ongesteld en dan twee weken niet. Ik ben een paar maanden daarna aan de pil gegaan, omdat ik te veel school miste en me echt ziek voelde.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik zou wel extra ijzer toevoegen bij haar. Floradix pillen oid.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Mijn dochter was ook direct flink ongesteld. Ze was ook iedere maand meerdere dagen ziek. Na bijna een jaar is ze daarom aan de pil gegaan, sindsdien gaat het wat beter.

5. Villa Kakelbont

13 okt 2020
    1.049
    1.713
    113
    Vrouw
    Oh oké. Ik heb dat zelf helemaal niet zo gehad.
    Goede tip van het extra ijzer. Ga ik doen!
    We zullen het in elk geval in de gaten houden hoe het de komende maanden ontwikkeld.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Mijn dochter is na een jaar nog steeds onregelmatig ongesteld.
    De eerste keer duurde 11 dagen. Veel bloedverlies vond ik.
    Ik zorg dat ze goed blijft eten en geef ze regelmatig extra multivitamine waar ook ijzer in zit.

Villa Kakelbont vindt dit leuk.
  7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Precies wat ik dacht.
    Die nemen we hier meestal ook tijdens die dagen, ik ben sowieso al gevoelig voor laag Hb.

8. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Welke pil gebruiken jullie meiden?
    Hier een dochter met een behoorlijk pittige menstruatie. (Erg lastig met zoveel zwemmen)

9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn jongste is sinds 1,5jr ongesteld. Werd steeds zwaarder ongesteld ook. Na 3 uur maandverbandje vol, gebruikt nu overdag de speciale voor nacht. Regelmatig, lees bijna elke dag. Ook heeft ze menstruaties die soms 8 dagen lang, erg sneu. Na contact gehad te hebben met de huisarts mag ze tijdens menstruatie 2 keer per dag ibuprofen 400mg slikken. Dit schijnt het bloedverlies te verminderen. Ik vond en vind het nog een beetje vroeg voor de pil:oops: met 11 jaar.

10. Villa Kakelbont

13 okt 2020
    1.049
    1.713
    113
    Vrouw
    Oei dat klinkt ook heel heftig. Wat sneu. Ik begrijp dat je 11 jaar jong vindt voor de pil. Helpt de ibuprofen tegen het vele bloedverlies?
    Bij mijn dochter blijft het nu ook aanhouden. Ik herinner mij dit niet van vroeger. Gister leek het minder te worden maar vandaag was het weer heftig...

11. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hoe gaat ze hier mee om op deze leeftijd? Was ze 9 toen ze ongesteld werd?
    Onze oudste is even oud als jouw jongste en nog niet ongesteld, maar dat gaat niet lang meer duren vermoed ik.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    11 zou ik ook heel jong vinden voor de pil. Ik vond net 13 ook jong, maar volgens de huisarts kon het, vooral omdat ze behoorlijk lang is (dat is kennelijk een reden om er niet te vroeg mee te starten). Maar het was echt geen doen. Inderdaad de nachtmaandverbandjes en ze gebruikt Aleve Feminax tegen de klachten, maar dat haalde alleen de scherpe kantjes eraf.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik was als jong meisje ook altijd zo vreselijk heftig ongesteld. Dan liep ik twee weken helemaal leeg om dan vervolgens een week niks te hebben en dan begon het weer. In sliep met kraamverband in, meestal 2 stuks, een dubbele onderbroek en een matje in bed maar alsnog altijd doorlekken. Vreselijk. Nooit ijzertekort ontwikkeld voor zover ik weet. Mijn oudste dochter ook zware menstruaties. Zwaar bloedverlies met stolsels en enorme buikpijn. Zij is met 16 jaar begonnen met de pil. Ik heb er achteraf spijt van dat we het niet eerder hebben gedaan maar toen is ze ook gestart voor anticonceptie. Ze heeft geen bijwerkingen van de pil, enkel meer vaginale afscheiding maar dat weegt niet op tegen iedere maand het ongemak van de menstruaties. Mocht mijn jongste straks ook zulke zware menstruaties krijgen dan zet ik haar eerder aan de pil. Mijn oudste heeft zoveel moeten missen door die zware menstruaties. Dus hier een en al herkenning.

14. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik heb flink gegoogled en dat kwam ik tegen als tip. Ik heb overlegd met de huisarts en hij heeft er vaker van gehoord dus we proberen het gewoon. Zo lang is ze ook nog niet 8n de lengte, hoop dat ze nog wel even een flinke groeispurt krijgt zeg maar dus de pil vind ik het echt nog te vroeg voor...

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.466
    8.616
    113
    Vrouw
    Ik slik zelf ook de eerste dagen ibuprofen tegen het vele bloedverlies en ja, hier helpt het gelukkig wel merk ik!

16. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik hoop dat het hier ook zo zal zijn. Menstruatie nu gelukkig weer voorbij, maar volgende meteen starten. Huisarts zei dat ze 2x per dag 400mg mag hebben

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind deze dosering wel behoorlijk voor een jong kind. Ik zou eerder 2x 200mg proberen, Brufen staat nogal bekend om zijn maagproblemen en daarom zou ik in eerste instantie liever lager inzetten en evt in combinatie met paracetamol innemen.

18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.466
    8.616
    113
    Vrouw
    Ik slik veel meer natuurlijk, maar ik zou denk ook beginnen met 200mg bij je dochter. Kan ze er altijd 3 of 4 nog slikken als dat nodig is, maar krijgt ze niet in 1x zoveel binnen. Of slikt ze het weleens vaker?

19. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    Mijn dochter is met nog net geen 12 jaar aan de pil gegaan. Het was echt te heftig, school missen, bijna flauwvallen. De huisarts heeft overleg gehad met de kinderarts en gynaecoloog en besloten de pil voor te schrijven. Haar lichaam is al rijp genoeg voor menstruatie dus dan kan de pil.
    Daarnaast mag ze ook aleve feminax

Ze slikt de pil 3 maanden door, maar de bloeding dan is zo heftig dat ze binnenkort een uitwendige echo krijgt. Denk dat we gaan kijken of ze langer de pil kan doorslikken zonder doorbraakbloeding.

Ik vond het ook jong, maar het was niet te doen voor haar. We gebruiken overigens menstruatieondergoed. Met maandverband voor de nacht was het na een half uur al aan het doorlekken

20. Villa Kakelbont

13 okt 2020
    1.049
    1.713
    113
    Vrouw
    Ach wat heftig voor haar dat ze zo veel bloedverlies heeft. Hopelijk vinden ze een oorzaak en kunnen ze het dan gericht behandelen

Deel Deze Pagina