Ervaringen gehele gebitsprothese

Discussie in 'De lounge' gestart door Peetje83, 28 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.057
    2.555
    113
    Limburg
    Zijn hier ook dames met een gebitsprothese? En zijn jullie er blij mee?

Ik heb al sinds ik me kan herinneren en heel slecht gebit. Ik heb afwijkend tandglazuur, waardoor mijn tanden geel zijn, heb heel snel gaatjes, heel vaak tandvleesontsteking en ontzettend snel last van cariës.
    Er is geen tand meer in mijn mond waar niks aan is.
    Door mijn eerdere tandarts heb ik een enorme angst gekregen voor de tandarts.
    Vanmorgen weer bij de tandarts geweest nadat ik helse pijn had aan m'n kiezen. 1 kies had een foute wortelkanaalbehandeling gehad (bedankt oude tandarts) en 2 kiezen hadden er een nodig. Omdat ik zo'n slecht gebit heb, heb ik gevraagd of een kunstgebit niet beter was voor mij. Hoewel ze zei dat dat ook wel nadelen zou hebben deed ze er verder niet moeilijk over (en ze zijn daar wel heel erg voor het behouden van je eigen tanden) en zijn gelijk alle afspraken die nodig zijn gepland.
    De drie kiezen waar ik last van had zijn vanmorgen getrokken.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Jeetje geen ervaring maar wel fijn dat je tandarts mee wil werken, Heel veel succes alvast

3. maliro

maliro Niet meer actief

Zelf geen ervaring mee maar verschillende broers en zussen van mij wel. Ze hebben allemaal in het begin wel gedoe gehad voor het echt goed zat maar zijn nu blij met hun prothese.

4. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

5 jun 2013
    184
    45
    28
    Ik ben tandartsassistente. Wat ik heel veel tegenkom is dat het patiënten heel erg tegenvalt, met name onder. Een bovenprothese valt vaak wel mee, die 'zuigt zich wel vast. De onderprothese heeft dat helemaal niet. Die zwabbert vaak door de mond. Ook als je jouw eigen tanden laat trekken dan na plaatsen van de prothese kan je pas na 3 maanden een vaste nieuwe laag erin laten doen. Eerder heeft geen zin ivm dat de kaken erg gaan slinken.

Ik hoop dat je geen spijt krijgt.

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.216
    113
    Mijn man heeft het nu een jaar. En hij voelt zich nu ook veel zelfverzekerder, durft weer gewoon te lachen etc.

Mijn/zijn advies is om vooral alle afspraken te volgen. Mijn zwager heeft dat niet gedaan met als gevolg dat het niet lekker zit en hij dus al jaren tandloos leeft. Beter een keer extra gaan als je denkt dat dat nodig is

6. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.867
    113
    Vrouw
    Ja ik heb sinds eind 2012 een volledige gebit prothese. En ik ben er zo blij mee!

Ik had ook een slecht gebit, kon geen harde broodjes eten, warme/koude dranken drinken. En als er al iets van suiker inzat dan ging ik door de grond van de pijn.

Kan nu alles weer eten en drinken. Durf ook weer te lachen op foto's of gewoon in het openbaar, voorheen hield ik met lachen een hand voor mijn mond.

Ik kon mijn gebit wel laten repareren maar dan zou ik zoveel geld kwijt zijn, dat een kunstgebit veel goedkoper was.
    Ben 5x achter elkaar bij de tandprotheticus geweest (happen, tanden uitzoeken enz.) De dag dat ik naar het ziekenhuis ging voor de operatie heb ik mijn gebit opgehaald. Ze hebben alle tanden eruit gehaald onder narcose en ik werd wakker met mijn noodgebit in. De pijn viel mij ook heel erg mee.

Na een paar maanden weer happen, tanden uitzoeken enz. voor mijn huidige gebit. Dat moet omdat je kaak slinkt.

Ik heb totaal geen problemen met mijn boven en onder gebit.

7. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.057
    2.555
    113
    Limburg
    Bedankt al voor de reacties!

Alle afspraken staan al gepland, die heb ik vanmorgen meteen gemaakt, omdat ik weet dat als ik zelf moet bellen er niks van komt, want alleen al van bellen naar de tandarts krijg ik doodsangsten.

@Priscillaxxx ik heb beneden sowieso al een partiële prothese, ik mis daar al 2 tanden en 2 kiezen

Fijn om goede ervaringen te lezen.

8. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    En zo'n kliksysteem, alleen moet je dan van die metalen dingen in je kaak laten plaatsen.
    Dit lijkt mij wel wat als mijn tanden een keer gaan uitvallen.
    Maar zal ook wel een hoop kosten

9. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik ben als de dood voor tandartsen en gisteren voor narcose weggeweest en ook aangegeven dat ik aan een kunstgebit zat te denken maar het werd me zo afgeraden dat ik weer begon te twijfelen dus nu afwachten hoe en wat ...

Hoop dat het gaat werken voor je!

Succes met het traject

Deel Deze Pagina