Huis kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Mazz, 17 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mazz

Mazz Actief lid

26 dec 2008
    159
    0
    0
    Op dit moment zitten we in een huur huis.

we zouden eigenlijk wel willen kopen

Maar volgens mij kan dat nog niet

Mijn vriend krijgt volgende maand een vast contract (hij heeft nu een jaar contract) en verdient op dit moment 1350 per maand netto.
    Ik heb een studie financiering van 450 euro per maand.

(op dit moment daarbij ook 300 euro van mijn stage en +/-150euro van mij bijbaantje maar, dat stopt straks natuurlijk allemaal en ik zal pas vanaf volgend jaar juni een part-time baan kunnen krijgen IVM mijn studie en zwangerschap)

Is het mogelijk om een hypotheek te krijgen? (waarschijnlijk gebaseerd op mijn vriend's loon?) en waar kan ik dan op rekenen?

(woon in zeeland)

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.847
    113
    Je kunt wel een hypotheek krijgen op je vriend's loon als hij een vast contract heeft. (of nu met een intentieverklaring). Daarvoor is het vooral belangrijk te weten hoeveel hij bruto verdient. Dat bedrag keer 4,5 is grof genomen vaak wel wat je kunt lenen.

3. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    idd alleen op je vriends loon.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

In theorie is het mogelijk inderdaad, maar houd er rekening mee dat gezien de economische malaise banken een stuk terughoudender zijn met het verstrekken van hypotheken. Ik zou gewoon eens langs een tussenpersoon gaan en laten bekijken wat jullie mogelijkheden zijn.

5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Ik zou dan een keer naar een hypotheekadviseur gaan, liefst naar verschillende om te vergelijken. Die kunnen je precies zeggen wat je wel en niet kunt. Er zijn tegenwoordig ook andere mogelijkheden bv koperssubsidie (maar weet niet aan welke eisen je daarvoor moet doen) waardoor je meer kunt lenen

6. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Je moet inderdaad rekenen met het brutoloon van je vriend. Als je bij jouw bijbaantje een contract voor onbepaalde tijd hebt, kun je dat ook meerekenen. Denk dat je dan op een dikke ton uitkomt. Het is dan misschien wel mogelijk om een hypotheek te krijgen, maar waar vind je nog een huis voor die prijs?

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Koopsubsidie is volgens mij niet inkomensafhankelijk. Het hangt oa af van je leeftijd en de totale prijs van de hypotheek. Je kunt dan tot maximaal 150 euro p/m terugkrijgen ofzo.

Maar ik zou gewoon eens naar een adviseur gaan, er zijn ook zoveel hypotheken.

8. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Koopsubsidie is wel degelijk afhankelijk van je inkomen:

Algemene voorwaarden
    Om in aanmerking te komen voor een eigenwoningbijdrage gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop de woning uw eigendom wordt
    U bent geen eigenaar en bewoner geweest van een koopwoning in de drie jaar die voorafgaan aan de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop de woning uw eigendom wordt
    U gaat de woning zelf bewonen
    Uw vermogen over 2008 is niet hoger dan EUR 20.315 (en niet hoger dan EUR 40.630 als u een medebewoner heeft)
    De koopsom mag niet meer bedragen dan EUR 163.625
    De hypotheek mag niet meer bedragen dan EUR 176.715
    Voor aanvragen waarvan de hypotheek offerte op of na 1 januari 2009 is uitgebracht, geldt dat alle overige betalingsverplichtingen voortvloeiend uit geldleningenof andere vormen van kredieten uiterlijk op de datum van passeren moeten zijn afgelost en het contract of de contracten zijn opgeheven
    Over de hypotheek moet een garantie (Nationale Hypotheek Garantie) worden afgegeven door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen
    De hypotheek heeft een rentevaste periode van ten minste 10 jaar

www.senternovem.nl

Toevallig is mijn schoonbroer bezig om een woning te kopen met koopsubsidie, en ze vragen ook om je jaaropgaves.

9. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik denk dat je er niet veel mee opschiet door een huis te kopen. Het inkomen van je vriend is op dit moment niet erg hoog. Voor een hypotheek krijg je geen huursubsidie die je waarschijnlijk nu wel krijgt? Het wordt dus alleen maar meer kosten voor jullie op deze manier. Met een inkomen van 1350 zou ik niet weten hoe je een hypotheek, levensverzekering etc moet bekostigen, laat staan met vrouw en kind erbij.
    Maar natuurlijk kun je het laten narekenen!

10. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

wij hebben ook niet echt een vet pot, mijn salaris zit wel voor 2 dagen ook in dit huis.
    we hebben dan wel een appartementje in den haag maar wel een leuke buurt.

je moet het eens laten berekenen.

wat ik meestal wel zeg is dat je het eerste jaar altijd veel geld uitgeeft, wij wonen hier nu bijna 1,5 jaar en hebben echt pas sinds dit jaar weer kunnen sparen.

11. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    één voordeel: de huizen in zeeland zijn lang niet zo duur als in de randstad! hier in gouda betaal je voor een bescheiden eengezinswoning al zeker 175.000, daar kun je er in zeeland bijna twee van kopen :D

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou dan is Gouda nog goedkoop. Ik woon ca. 30 km van Utrecht en waar ik woon betaal je al bijna 2 ton voor een appartement. Wij hebben dus ook jaren gehuurd en in 2007 pas gekocht. Alles is hier zo achterlijk duur. Sorry, btje off-topic....

Deel Deze Pagina