Sinds mei dit jaar gaat onze jongste (2jr) twee hele dagen naar een kinderdagverblijf. Ik heb tot nu toe, nog geen enkele keer terugkoppeling gekregen over zijn ontwikkelingen of over hoe hij het in de groep doet. Alleen als we hem op komen halen krijgen we te horen of hij heeft geslapen, of dat het goed is gegaan (of niet)...... Maar dat is een heel kort moment en het enige wat ze zeggen is "het is heel goed gegaan" of "en we hebben heerlijk nog even buiten gespeeld". ik loop nu gewoon tegen een paar dingen aan ( de terugkoppeling is er zeker een van): *Nu leveren wij zelf zijn eigen luiers aan (is verplicht) en daar zetten wij zijn naam op en die pak luiers gaat in zijn eigen bak. Vandaag weer opgehaald en hij had een ander merk luiers om. Geen probleem want hij was wel gewoon verschoond, maar vreemd dat het niet onze luiers waren..... want dat wil zeggen dat andermans luiers sneller op gaan? Of dat ook andere kindjes van zijn pak "profiteren"? *er zijn echt mega veel verschillende leidsters. zijn "vaste" leidster die we dan een beetje kennen zien we ineens niet meer en nu is het iedere keer dat we hem ophalen wéér een nieuwe. Ik denk, zonder te overdrijven, dat ik in een half jaar tijd zeker 10-12 leidsters heb ontmoet... die blijven dan een paar keer en dan zijn ze weer weg. zo kan een kindje toch ook niet wennen? Iedere keer als er een nieuwe is moet ik hem huilend achterlaten? *ik moest slaapkleding meegeven en eigen kleding voor het geval er een ongelukje ontstaat (gelabeld).. heb hem onlangs daar zelf verschoont omdat hij een volle poepbroek had toen ik hem op kwam halen en toen zag ik dat er hele andere dingen in zijn bakje lagen. Hij slaapt dus helemaal niet in zijn eigen slaapzak en krijgt een knuffel van een ander kindje mee in bed. Heb het gezegd tegen de leidster die er toen was maar daar is vervolgens nog steeds niks mee gedaan. Mn zoon doet het goed hoor, en wordt door dit alles vast geen slechter mens... Maar mn moederhart breekt gewoon als ik zie dat er iedere keer een nieuwe juf is, er zelden/nooit terugkoppeling is over zijn ontwikkeling en zodra je het aankaart is het "je krijgt binnenkort een evaluatiegesprek" (hij zit er al 9 maanden..). overdrijf ik nou gewoon en is dit overal zo? of is het echt een rommeltje?
Nee, bij ons is het echt top in orde (al is een echte evaluatie hier ook maar 1 keer per jaar. Wel is er ruimte eerder een gesprek aan te vragen en als er echt iets is, dan gaan ze natuurlijk niet wachten tot het jaar om is). Maar hier zitten luiers ook gewoon bij de prijs is. Beetje omslachtig om iedereen met z'n eigen luiers te laten slepen. Hier ook wel eens iets in een mandje wat er niet hoort, maar dit is niet standaard. Allemaal eigen knuffel, slaapzak etc. Vaste medewerkers. Ook een vaste flex-ploeg. Ook die gezichten zijn dus bij de kinderen bekend.
Hier in het begin ook dergelijke toestanden gehad. Dat kwam vooral door alle verschillende leidsters en invallers. Die kennen de kinderen niet (snel) en pakken dan spullen uit verkeerde bakjes. Nu zoveel mogelijk vaste leidsters op een groep. Sowieso zijn er in totaal 7 vaste leidsters en die kennen ook elk kind. Bij invallen vallen ze voor elkaar in en geen buitenstaanders. Dit alles dus na een algemene enquête onder ouders. Ben nu echt super tevreden. Alle aandacht bij ophalen. Probeer ook zelf door te vragen en kaart aan wat je ziet. Onthoud wel dat t voor leidsters ook niet makkelijk is. Het is toch vaak een geld kwestie van bovenhand. Dat Ze dan weer hier en dan weer daar worden ingezet om hun uren vol te maken. Plus dat regels ook veranderen en ze meer peuters mogen hebben per leidster. Het is aanpoten... ik doe het ze absoluut niet na. Zou gillend gek worden.
Ik herken je verhaal deels. Mijn dochter zat op een topcreche, mijn zoon treft het helaas wat minder goed. Als ik hem ophaal is het vaak chaotisch en er hangt geen gezdllige harmonieuze sfeer. Luiers moeten wij ook zelf meenemen. Ik vind dit ook echt helemaal niks. Zeker als je bedenkt wat je betaald. Vandaag trof ik een invaljuf. Ik had haar nooit eerder gezien. Ze wist mijn zoons naam ook niet. Heb de hele dag met een vervelend gevoel gezeten. Wij hebben sowieso vaak invaljuffen (niet zo vaak als bij jou gelukkig). En een evaluatiegesprek heb ik ook pas 1 x gehad. Ben blij als de crechetijd voorbij is...
Hier werken ze met een digitaal volgsysteem waarin alles worst bijgehouden. Op mn werk kan ik inloggen en zie ik recent wat er is gebeurd en evt foto's. 1x per half jaar wordt er echt een vragenlijst ingevuld over de kinderen en hun ontwikkeling. Ook mag je altijd een gesprek aanvragen. Raad je dat ook aan om dat zsm in te plannen.
Uh maak je geen illusies svp. Nu hebben ze stuk of 12 max peuters per leidster? Straks op de basisschool zijn 30 kleuters in 1 klas geen uitzondering. Dan mag Jr ook hopen dat je een goede juf treft die elk kind persoonlijk in het vizier heeft..m
Ik sleep met mn eigen luiers Hier is er een meerprijs van 20 cent per uur als je luiers incl wilt hebben. Moet 11 uur afnemen voor 1 dag en ze krijgen echt geen 11 luiers om. Goeie pampers aanbieding heb ik ze ook voor 20 cent per stuk. Ben totaal geen krent maar ik betaal me al scheel en ze krijgen niet meer dan nodig is
Ik vind dit eerlijk gezegd ook geen manier van werken. Zou me er ook niet al te best bij voelen om mn kind dan achter te laten. Hier loopt het wel allemaal goed. Eén vaste begeleidster en een team van drie begeleidsters die flexibel zijn/ invallen in het groepje. Elk groepje van 8 kinderen heeft 1 begeleidster en een apart lokaaltje en terrasje. Er is ook een gemeenschappelijke tuin. Elk jaar een evaluatiegesprek en maandelijks een boekje met alle informatie over de ontwikkeling en welbevinden in de crèche. Ook eigen luiers meebrengen. De ouders schrijven op het pak de naam en de begeleidster naamtekent dan in de crèche elke luier afzonderlijk. Het kan dus wel degelijk anders, ook op een grote crèche (bij mijn dochter zitten er ongeveer 120 kindjes).
Jemig wat een bende!! Nee dat herken ik zeker niet, en mijn kinderen zaten 3,5 jaar op een kdv. Er werd een dagelijks overdrachtboekje bijgehouden over standaard dingen dus hoefden we de mondelinge overdracht daar niet aan te verspillen. Deze ging over dingen die ze opvielen, over de nieuwe dingen die kinderen ontdekt hebben, leuke anekdotes, projecten waaraan gewerkt is enz We hadden een halfjaarlijks gesprek incl een kind-volgsysteem, met een uitgewerkt pedagogisch meet systeem erachter. Best uitgebreid allemaal En er werd heus weleens een verkeerd broekje aangedaan, maar dat vind Ik geen ramp. Maar wat voor kdv is dat als je zelf luiers mee moet geven, en er zoveel personeelswisselingen zijn? Ik vind het echt bizar..
Ik vind dat je absoluut niet overdrijft en ik vind dit gewoonweg niet kunnen! Hoezo een ander merk luier aan en met een ander knuffeltje en slaapzak slapen?? Is dit normaal? Nou hier hadden ze van mij wel even van gehoord. En steeds een andere leidster? Ik weet echt even niet wat ik lees...ik kan hier echt boos om worden. Ik zou dit zelf meteen aangekaart hebben in ieder geval.
Klinkt als een chaos! Zou niet blij zijn met verkeerde spulletjes in t bakje, die luiers kan gebeuren maar moet niet elke keer zo zijn. Anders zou ik gewoon per dag meegeven. 6 ofzo. Dan weet je zeker dat er geen misbruik van gemaakt word. Van die invallers vind ik wel onrustig klinken, wij hebben ook momenten dat er meer invallers zijn ( zoals zomer) maar dan staat er altijd een vaste bij. Zodat je toch wat vastigheid houd.
Het klinkt echt als een bende... Hier juist zeer gestructureerd. Zelf luiers meenemen, groot de naam erop en zij leggen steeds de luiers per dag in haar eigen mandje. Ze gaat vanaf 12 weken, steeds 1x per week en heb pas recent de luiers aan moeten vullen. Slaapzak heeft ze een eigen die daar blijft (gelabeld). Knuffel en speen neem ik elke keer mee, evenals pyjamabroekje en medicatie enzo en echt nog nooit meegemaakt dat er iets van een ander kindje in lag of dat er iets mist. Met uitzondering van vakantie en ziekte staan er vaste leidsters op de groep. Heb slechts 1x meegemaakt dat de een op vakantie was en de ander ziek, dus toen wel twee anderen. Tja, dat kan een keer gebeuren! Verder staat al haar info in haar digitale dossiertje. Krijg vaak overdag en update met foto hoe het gaat (heel leuk!) en elke drie maanden wordt er gevraagd of je behoefte hebt aan een evaluatiegesprek. Binnenkort is het rapportje af met haar vooruitgang, die bespreken we dan wel even (zal denk volgende week zijn)
Ehhhh ik maak me geen illusies. Heb al een dochter van 10 en ben dus al lang en breed bekend met de basisschool. En ja, daar is het percentage invallers stukken lager dan op de creche! En een stuk georganiseerder. Ook al zijn ze soms met 30 kinderen.
Nee echt niet herkenbaar. Hier zit alles bij de uurprijs in dus ook luiers. Elke ochtend een goede ontvangst en overdracht. Elke middag ook een overdracht waar idd wordt verteld over eten ,slapen maar ook over het verloop van de dag wat heeft hij gedaan en wat ging goed en minder goed. 1x per jaar evulatie gesprek , maar als er wat is altijd een gesprek aan te vragen. Helaas hier de laatste tijd wel veel invallers : 2 leidsters is op zwangerschapsverlof dus dan krijg je dat snel toch proberen zoveel mogelijk een vaste leidster op de groep te hebben.
Hier is dat niet herkenbaar, de luiers zijn bij ons inclusief, en tot nu toe heb ik altijd haar eigen beker en beer in haar bakje aangetroffen.. chaos is het soms wel, maar ja, geef mij een klas vol ukjes om voor te zorgen, dan zal het waarschijnlijk niet anders zijn Qua communicatie is het bij ons ook vaak van : het ging goed en that's it. Maar veel meer hoef ik dan ook niet te weten eigenlijk. Er hangt bij ons wel een bord waarop staat hoeveel ze hebben gegeten, hoelang ze op bed hebben gelegen en of ze hebben gepoept. Maar goed.. waarom vraag je niet gewoon een gesprek aan om hierover te praten? Want je kunt wel ervaringen van anderen horen, maar kennelijk stoort het jou, dus dan lossen onze ervaringen niets op toch? (niet raar bedoeld hoor).
Ik werk op een dagverblijf en vind dir niet normaal. Bij ons zitten luiers en voeding etc in de prijs inbegrepen. Hebben een eigen mandje met naam waar alle persoonlijke.spullen in zitten zoals slaapzakje fles speen knuffel. Er word eigenliji altijd gezorgd dat er minimaal 1 vaste leidster is het komt bijna nooit voor dat er 2 onbekenden zijn. In de ochtend en middat nemen we alle tijd om met alle ouders te praten,dat betekend wel dat sommige ouders heel even moeten wachten. We sturen zoiezo 1 keer per week fotos van een activiteit of een leuke actie van het kind. Houden briefjes bij voor mee naar huis wat het heeft gegeten gedronken en geslapen en extra dingen zoals knutselen etc heeft gedaan. Wij vullen ook elke 5/6 maanden obeservatieboekjes in die met de ouders mee naar huis gaan en besproken worden.
Er is hier amper tijd 's ochtends en 's avonds. Ochtends kom ik vaak maar één leidster tegen (een jaar of 20, ouder zeker niet) die dan zegt "oh, wij hebben elkaar nog niet ontmoet. Ik zal me even voorstellen..." Huilende zoon natuurlijk want zijn "ritme" is verstoord. De twee vaste leidsters die hij had zijn allebei overgeplaatst en hebben geen vaste plek meer, bezuinigingen denk ik. Nu zijn het in de ochtend anderen, en 's middags anderen... Dus de persoon die hem de hele dag heeft meegemaakt is er niet als ik hem op kom halen. Vaak heb ik hem dan in andere kleding (of iets geknoeid of doorgelekt) maar dat wordt dan ook niet gemeld of bijgehouden. Pas als ik zelf een opmerking maak "oh man, heb je een andere broek aan", haast de leidster zich om op het formulier te kijken... Foto's heb ik nog nooit gezien, en er word naar mijn idee ook niks digitaals bijgehouden. Wij hebben dus echt geen idee hoe het met de kleine gaat als wij er niet zijn. Ook is er één van de oudere leidsters die steevast haar zoon (jaar of 10) meeneemt. Hij zit op moeilijk onderwijs en hij wordt om 08:45 naar zijn school gebracht. (Leidster gaat dus weg en komt later weer terug). Het kind is dus zeker een uur op het kdv. Dat is toch ook raar? De organisatie waar dit kdv bij aan is gesloten is een overkoepelend bedrijf: zij beheren het monopoly en de hele stad is van die organisatie. Even weggaan en bij een ander aansluiten is dus ook haast geen optie.