Deze kwam ik per toeval net tegen op internet. Vind hem geniaal Ik vind "Dochters" één van de mooiste Nederlandstalige nummers. Maar als je de tekst een beetje ontleedt, dan klopt er eigenlijk niet zoveel van. Behalve als je perfecte dochters hebt natuurlijk. Hier is de tekst: Kwart over zeven op zondagmorgen Kwart over zeven??? Geloof je het zelf? Kwart over zes bedoel je zeker! Hoor ik een stem die heel zachtjes aan me vraagt Ha... zachtjes. Dat lijkt me stug. Kinderen zijn niet zachtjes, zeker niet 's ochtends Ben je al wakker pap Meestal zeggen ze dan mam trouwens. En natuurlijk ben ik niet wakker, wat denk je zelf. Het is tenslotte kwart over zes. Kom je gezellig mee naar beneden Nou, liever niet. Ik zou het veel fijner vinden om nog even een paar uurtjes mijn ogen dicht te houden als je het niet erg vindt. Moet je straks werken of ben je vrij vandaag Het is zondag, natuurlijk ben ik vrij. En ga je dan even met mij op stap Ik ga helemaal niets doen. Wat ik al zei het is kwart over zes. Mijn hoofd doet het nog niet en ik heb dus helemaal geen zin om op stap te gaan. Oooooooh, wat gaat de tijd toch snel Dat gaat het zeker. Voor mijn gevoel ging ik 3 minuten geleden naar bed, en nu sta ik alweer beneden en is zij blijkbaar in de stemming om op stap te gaan Gisteren nog zag ik haar voor het eerst, lag ze hier in mijn armen Nou... gisteren, zo voelt dat niet echt hoor, maar vooruit, als ik hard nadenk (wat in deze vroegte natuurlijk niet lukt) dan kan ik me dat gevoel nog wel voorstellen. Wat is ze mooi Dat is ze zeker En wat staat de tijd haar goed Absoluut Ik knipper mijn ogen en zie hoe ze steeds weer een beetje veranderd is Als ik mijn ogen knipper dan zie ik eigenlijk alleen dat er een speelgoedkastontploffing heeft plaatsgevonden Maar hoe groot ze ook mag zijn Ze denkt inderdaad dat ze al heel groot is. Wat voor haar ook inhoudt dat ze de baas is. Daar ben ik het niet zo mee eens. In mijn ogen blijft ze altijd klein Dat moet nog blijken, ze is nog klein, maar ik hoop toch niet dat ik dat zo zal blijven zien. Dat ik haar op haar dertigste nog ga vertellen dat ze geen snoepje mag of dat het nu echt tijd is om naar bed te gaan. Kwart over zeven op zondagmorgen Ja, daar gaan we weer Hoor ik de voordeur heel zachtjes opengaan Dronken tieners doen niet zachtjes, ik probeerde het ook altijd, zonder enig succes En val ik gerust in slaap, ze is thuis Was ik wakker dan? En was zij weg? Stiekemerd, daar wist ik niets van Ik was haar veel liever op gaan halen Denk je dat nou echt? Ga ik de hele avond spa blauw drinken zodat ik haar op kan halen??? Maar ze had me gevraagd of ik er niet wilde gaan staan Slimme meid, want daar beginnen we niet aan, neem maar een taxi, dan kom je ook thuis Ze vindt nu haar eigen weg naar huis Dat mag ik hopen ja, ze gaat stappen dus ik neem aan dat ze ondertussen ook oud genoeg is om haar eigen huis te vinden. En soms, wanneer ik mijn ogen sluit Dat gebeurt inderdaad maar heel soms Lopen we samen op het strand Als ik mijn ogen sluit, gebeurt er niets meer. Al helemaal geen geloop op het strand Haar handje in de mijne Dat komt wel eens voor als ik mijn ogen heb gesloten... dan is ze bij ons in bed gekropen, kleine stiekemerd. En dan, zet ze de tijd even stil Geniaal kind heb ik zeg Is het weer even net als toen Als wanneer dan precies? En heeft ze mij weer nodig Ze heeft me altijd nodig, ze kan zelf niet bij de snoeppot... Ik hou haar vast, zoals ze was klein en kleverig... lekker hoor Ik hou haar vast.... Ja, dat zei je net ook al Kwart over zeven op zondagmorgen Houdt het dan nooit op? Hoort ze mijn stem die haar zachtjes wakker maakt Zachtjes.... echt niet. Ik pak haar gewoon terug en gebruik alle decibellen die ik in me heb Vandaag is je grote dag Wat gaan we doen dan? Op stap? Wat is ze mooi Helemaal mee eens En wat staat de tijd haar goed Geen twijfel over mogelijk Ik knipper mijn ogen en zie hoe haar hart nu voorgoed voor een ander is ja, ok, dan pink ik heus wel een traantje weg Maar waar ze ook mag zijn, in gedachten is ze hier bij mij Dat zal ze inderdaad voor altijd zijn
Haha, maar vooral over de dikgedrukte zin heb ik veel nagedacht. Het zal zijn dat de dochter gaat trouwen..............op zondag. (volgens mij kan het wel, maar wordt het niet/nauwelijk gedaan toch? Maar idd, erg mooi gedaan
En het mooie is nog dat hij afgelopen zondag twitterde: 07.15 uur, wat doe ik uit bed (of zoiets) 3x raden wat voor reacties hij daar op kreeg hihi
Geweldig, heerlijk nuchter ^^ En trouwen op zondag mag alleen in Amsterdam en Rotterdam en daarvoor betaald je de hoofdprijs (Amsterdam kostte in 2009 bijvoorbeeld 1024 euro om op zondag te trouwen - exclusief kosten voor het huren van de locatie!)
Leuk gedaan, alleen heb ik hele andere gedachtes bij dit nr, werd gedraait op begravenis van mijn nichtje ( ongeboren, na 8 maanden zwangerschap overleden)
haha geweldig! Hoe droog gewoon haha. nog gecondoleerd wendyenrichard met jullie nichtje! dan heeft dit nr idd een andere betekenis