Borstvoeding en vaste voeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by jojogirl88, Aug 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    2,001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    Hey dames,

Ik geef borstvoeding aan mijn zoontje van bijna 6 maand maar sinds kort eet hij ook groente of fruit erbij, nu geef ik wel eerst altijd borstvoeding en pas daarna groente of fruit maar 17 augustus start hij in het kdv en aangezien hij niet zo heel veel uit een flesje wilt vermoed ik dat hij dan meer groente/fruit gaat eten aangezien hij dit veel vlotter eet maar nu was mijn vraag;
    Gaat mijn melkproductie nu teruglopen hierdoor? Ben wel van plan om nog steeds te blijven kolven op het werk hoor maar hoe vaak moet ik dit dan doen? Nog steeds op dezelfde uren dan dat ik mijn zoontje thuis voedde of kan ik hier wat meer tijd tussen laten?
    Veel vraagjes ineens maar ben er toch wel erg mee bezig, het liefste zou ik nog heel lang doorgaan met de borstvoeding dus zou niet willen dat dan de melkproductie ineens gaat teruglopen.

Bedankt alvast!

2. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Het beste kun je eerst zelf voeden en dan pas bijvoeden, vanaf 9 maanden is je productie meestal heel stabiel en is die volgorde minder belangrijk.
    Kolven is heel wisselend, wat bij de ene vrouw werkt werkt bij de ander niet. Ik kolf meestal om 11 en 15 uur, maar sommige vrouwen hebben meer kolfmomenten nodig. Je hoeft in ieder geval niet vast te houden aan de drinkmomenten van je kindje.
    Succes!

3. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    2,001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    Bedankt voor je reactie!
    Dus eigenlijk moet ik best gewoon blijven doen zoals nu eerst melk en pas rond 9maand volledig bijvoeden en eventueel hierna dan nog wat melk aanbieden?
    Meestal drinkt m'n zoontje nog om de 3u maar dat ga ik natuurlijk niet halen om dan elke 3u te gaan kolven dus moest ik daar dan 4u tussen kunnen houden zou dat wel moeten lukken.
    Hoop zo dat het lukt!

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    JoJo in principe blijft melk de belangrijkste voedingsbron voor je kindje, ook na 9 maanden. Dus eerst melk en dan bijvoeding is eigenlijk altijd goed, je geeft zo meer mee dan met bijvoeding. (het blijft ook BIJvoeding het eerste jaar, dus naast de melk). Voor je productie zal het vanaf 9 maanden minder uitmaken, maar ik zou deze volgorde gewoon aanhouden.

Neem je tijd met kolven, stress blokkeert alles is mijn ervaring. En dan komt het vast goed!

5. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Ik kolf wel ong op de tijden dat mijn zoontje driknt. Hangt wel een beetje af van de drukte op de afdeling. Soms ga ik iets later maar nooit langer dan een half uur. Probeer echt de 4 uur aan te houden.
    Waarom ga je het niet redden om iedere 3 uur te kolven? 4 uur er tussen laten ligt ook een beetje aan hoeveel je kolft. Ik neem aan dat je dat al is geprobeerd hebt? Als je gewoon een volledige voeding gekolft krijgt lijkt het me niet erg, ik zou er alleen wel voor zorgen dat je net zovaak kolft als dat je zoontje normaal gesproken drinkt. In jouw geval is dat dan denk ik 3 keer per werkdag, aangezien hij om de 3 uur drinkt.

6. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    2,001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    @Sukke: Ja mijn zoontje drinkt om de 3u maar omdat ik niet zomaar op elk moment mijn groep kindjes (ben kinderverzorgster) alleen kan laten gaat dit niet lukken vrees ik.

Hoop zo dat het allemaal beter meevalt en dat ik me zorgen maak om niks.

7. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wat ik deed was 2 keer kolven overdag ook al dronk Simone 3 voedingen. Die andere kolfde ik dan vlak voor ik naar bed ging, Simone sliep vanaf 7 uur door toen ze rond de 7 maanden was.
    In het weekend deed ik dat ook gewoon zodat ik altijd genoeg had om mee te geven.
    Als je productie naar beneden gaat kun je je schema bijstellen. Ik heb ook weken gehad dat ik 3 keer moest kolven overdag om alle voedingen te halen, maar ik heb een kantoorbaan dus ik kan altijd even tijd nemen om te kolven. Het is niet zo dat als het minder wordt dit onomkeerbaar is, het is een beetje proberen hoe alles werkt en je weg erin vinden....

8. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ja of je kolft idd uiten werktijden (avond of weekend) een extra moment. Ik zat iig niet vast aan de drinktijden van mijn zoontje. Zou gewoon kijken hoe het loopt en eventueel je plan bijstellen indien nodig.

9. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    2,001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    Ja ik heb het er vandaag even met mijn baas over gehad en zij vind het goed dat ik ga kolven maar moet wel rekening houden met de drukkere tijden bij de kinderen (etenstijd, slaaptijden, ...)
    Gelukkig hoef ik volgende week maar 3 dagen te werken dus ook maar 3 dagen te kolven... Ben benieuwd hoe het gaat...
    Bedankt allemaal!

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik kolfde ook altijd 2x en zo'n beetje om de 4uur terwijl dochterlief om de 3 uur dronk en ik 3 voedingen meegaf.
    Ik kolfde hier 's morgens nog voor ik wegging.

11. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    2,001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    @Red88: Volgens mij gaat dat me wel lukken, ga proberen om hem steeds net voor het afzetten nog eens te voeden zodat hij toch al een periode verder kan en mijn borsten ook geledigd:)

Share This Page