Andere manieren om zindelijkheid te stimuleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sparky, 27 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Het welbekende stickerplakken heeft hier zowiezo geen zin omdat mijn zoontje niks geeft om stickers. Eigenlijk alleen om auto's enzo.

Hij is nu bijna 3 en hoeft wat mij betreft nog niet zindelijk te zijn. Hij is met alles vrij langzaam. Wel ben ik benieuwd of jullie leuke tips hebben over hoe ik het straks het beste aan kan pakken.

Mijn dochter was met 2 jaar en 1 maand zindelijk binnen een dag. Dat zie ik met mijn zoontje absoluut niet gebeuren dus vandaar dit topic.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom maak je niet een mooi vel met daarop 5 autootjes waarhij dan een (auto) sticker over heen mag plakken en als hij vijf stickers heeft geplakt dan een klein autootje als beloning. Als hij echt helemaal zindelijk is een grotere auto?

Zo'n grote prestatie als zindelijk worden mag van mij altijd wel een beetje beloond worden. Snoep ed vind ik onzin maar voor de rest: what ever makes him happy :)

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Dat zou ik idd kunnen proberen. Echter heeft hij tot nu toe ook geen intresse in autostickers. Leuk om naar te kijken maar hij wilt ze niet hebben om op te plakken. Maar wellicht wel als ik hem nu zoveel mogelijk kennis ermee laat maken... Valt in ieder geval te proberen.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maak zijn beloning zichtbaar zou ik zeggen.. dan heeft ie iets om het voor te doen als hij het niet voor zichzelf wil doen. (soms helpt het ook gewoon door uit te leggen hoe lekker het is zonder luier en hoe groot je dan bent)

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.239
    6.699
    113
    Hier werkte een cadeautje ook erg goed. Hij wilde zo graag iets hebben en we zeiden dat als hij 2 weken geen ongelukje had gehad, hij het mocht hebben. Dat ging best snel ineens. Hij was rond zijn 3e verjaardag overdag zindelijk.

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Precies mijn verhaal! Ook zoontje is ook bijna 3 en het schiet niet op, dochter was met 2 jaar en 3 maanden compleet zindelijk en kwam er zelf mee. Ook ons zoontje geeft niets om stickers of belonen of een vieze stinkbroek ;).

Als het in het voorjaar nog niet gebeurd is dan zijn de luiers opeens op maar dan ook echt :). Wat Cygnet zegt klopt ook, je merkt wel dat als je dingen uitlegt dat ze er soms best voor gaan.

Succes!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier was het zindelijk zijn zelf genoeg beloning, juichen als er een grote plas in de po lag!

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Zoontje geef ook niks om een poepbroek. Probeert die ook zo lang mogelijk te verbergen want hij heeft een hekel aan verschonen.
    Dingen beloven voor als hij een week of 2 weken of zelfs maar 2x op een potje of wc plast werkt niet want dat begrijpt hij niet. Wel alles wat op dat moment speelt.
    En als ik zeg dat hij al zo groot is dat hij misschien al wel op het potje of de wc kan plassen zegt hij gewoon 'Nee, ik klein. Ik luier'
    Op andere momenten zegt hij wel dat hij groot is.

Hij heeft ook een beetje een hekel aan koude dingen tegen zich aan. Daarom haat hij verschonen en aankleden enzo want ik heb altijd koude handen. Een wc en potje zullen ook koud aanvoelen en voor hem dus al een flinke stap zijn.

Moeilijk hoor...

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oef, lijkt me pittig inderdaad! Ik ben zelf niet zo van het beloningssysteem, doe mij maar intrinsieke motivatie. Heb je kinderen in de buurt/vriendenkring waar hij mee klikt, die al zindelijk zijn? Dat gaf hier bij de oudste de doorslag. Ze kon van alles, maar toen een ander (heel leuk) kind op de wc kon plassen, deed zij het ook. Binnen 4 dagen overdag compleet zindelijk!

Is hij gevoelig voor mooie Cars onderbroeken en een blitse (zelf uitgezochte) zwembroek waar geen luier onder past???? Ook nog een idee!

10. Sparky

Sparky Niet meer actief

Cars onderbroeken is hij niet gevoelig voor. Hij heeft er meerdere en vind ze ook wel leuk, maar zonder luier wilt hij niet, dan draagt hij liever een romper.

Zijn oudere zus is zindelijk en hij gaat vaak mee met haar als ze gaat plassen. Maar ook dat stimuleerd hem helaas niet.

Ik ga denk ik wel de tip van het zelf uitgezochte zwembroekje proberen. Wellicht dat dat helpt..

Echt proberen kan nu gewoon nog niet omdat hij er totaaaal geen motivatie en intresse voor heeft en veel dingen niet begrijpt.
    Van de zomer zal zowiezo de luier gewoon uitgaan. En dan maar op die manier, maar ik hoop hem voor die tijd toch te kunnen stimuleren om het gewoon te proberen.

11. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    hier nog zo eentje. dochter wordt in april 3 maar maakt geen aanstalten om zindelijk te worden.
    ze geeft niks aan, ze vindt het potje niet interessant en een vieze broek vindt ze helemaal niet erg.
    belonen met stickers vindt ze wel leuk maar nou ook weer niet zo leuk dat ze haar best ervoor gaat doen. zelfs omkopen voor een chocolaatje werkte niet.
    van de zomer geprobeerd om dr in een onderbroekje te laten lopen. maar dan plast ze en dat vond ze toch leuk om er dan met dr blote voeten in te gaan staan stampen. grrrrr haha
    nu deze zomer maar een onderbroek aan en een gewone broek en dan met natte kleren laten lopen tot ze het wel vies vindt. misschien dat dat helpt?

12. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Sparky, het is hier precies hetzelfde ha ha. Ik heb ook altijd koude handen. End ie Cars onderbroeken vind hij ook wel leuk maar hoeft ze niet aan ;).

Een troost, en dat geeft me toch wel hoop. Veel jongetjes hebben rond de leeftijd van 3 jaar en 2/3 maanden opeens zelf zoiets van: nu ben ik groot en de luier mag af. Ik hoop dat het hier zo gaat gebeuren maar dat weet je nooit. Ik merk bij ons mannetje dat hij ook graag zeker is van zijn zaak, begint nu ook pas duidelijk te praten en zo. Zei voorheen weinig en alleen 2/3woord zinnen. Hij is gewoon met veel dingen later. Speelt ook al eeuwen met treintjes en autootjes, de rest zoals verven en knutselen interesseren hem niet zo. Blijft ergens een beetje jong. Motorisch wel sterk hoor, geen angst voor klimmen, glijbanen etc.

Het komt vanzelf wel maar ook hier inderdaad de grens van de zomer. Ik wil niet dat hij straks op school zit en nog om de haverklap ongelukjes heeft.

Succes,

13. Sparky

Sparky Niet meer actief

Haha precies mijn zoon! Hopelijk gaat hij ook ineens bedenken dat het leuker is zonder luier :p

14. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Hier een zoon van 3 jaar en 2 maanden. Maar volgens mij komt er nog niks van. Al tekeningen gemaakt van potje, boekjes gelezen. Als ik hem erop zet nadat hij wakker is dan stribbelt hij ook tegen, maar als het lukt is hij helemaal blij en mag hij sticker plakken. De rest van de dag is het over en boeit het hem totaal niet. Heb al gezegd bij 5 stickers een kadootje. Ook heel mooi een schema gemaakt (5 lege hokjes en daarachter plaatje van cadeau) dan ziet hij wanneer hij die mag hebben. Maar het helpt allemaal niks?? Mijn dochter is nu 1,5. Ik ga van de zomer gewoon met haar oefenen en dan hopelijk gaat hij erin mee. We doen gewoon 2 vliegen in 1 klap :) Hoop ik!
    Het is wat met die jongens :) hihi eigenwijs zijn ze.

Deel Deze Pagina