Bij onze dochter is net prikkelbare darm syndroom vastgesteld. Eerste stap is probiotica. Ben op zoek naar mensen met ervaring met kinderen met pds. Ik heb het zelf ook na mijn zwangerschappen gekregen en ben zelf nog zoekende waar ik wel of niet op reageer. Lijkt me helemaal lastig bij zo'n kleintje....... vandaar op zoek naar ervaringen. En had al in de lounge de vraag gesteld of er ook testen zijn waar je aan kan zien op welke voedingsmiddelen je kindje reageert/klachten krijgt.
Ten eerste, PDS kun je niet echt vast stellen. Het is meer een uitsluitingsdiagnose. Heb je wel een goed gevoel bij de 'diagnose'? Op testen zou ik niet teveel hoop vestigen eerlijk gezegd, wat voeding betreft.. Verder is mijn persoonlijke ervaring dat het echt zo verschilt per persoon waar je wel en niet op reageert. Vaak is het bij milde gevallen dat juist een vezelrijk dieet goed werkt (maar teveel 'foute' vezels kunnen ook juist aanvallen uitlokken). Of alleen letten op melk, suiker(s) of vetten, kool/uien, dat soort dingen. Een standaard dietiste kan daar vaak wel bij helpen. Het dieet dat bij mij het beste heeft geholpen is het dieet van Heather von Vorous, zie www.helpforibs.com Een dieet dat in de VS het meest wordt voorgeschreven door artsen. Maar dit is best een pittig dieet. Daarnaast worden veel darmklachten veroorzaakt door (teveel) lactose, fructose of andere suikers. Hier zijn wel testen voor, maar geven vaak niet echt een betrouwbaar beeld. Wat ook nog kan is overgevoeligheid voor gluten, zonder dat je coeliakie hebt.. Er zijn ook wel alternatieve methoden die testen op voeding (electro acupuntuur bv). Sommigen zweren erbij, maar ik heb er zelf geen goede ervaringen mee.
Arenivol, bedankt voor je reactie. Is inderdaad uitsluitingsziekte. Verschillende onderzoeken gehad waar allemaal niks uit kwamen. Aangezien darm problemen in de familie zitten is het wel aannemelijk, ook gezien haar klachten. Volgende stap zou inderdaad geen melk producten zijn. Om te onderzoeken of dit de klachten doen afnemen. Maar zou zo graag weten waar ze wel of niet op reageert. Juist omdat het zo persoonlijk is, maar zo lastig bij zo'n kleintje om verbanden te leggen.
Hou een eetdagboek bij. Schrijf elke keer op wat ze precies eet, hoe laat en of er eventueel na een aantal uur een reactie op volgt. Dus bijvoorbeeld: -08.00: bakje cornflakes (mais) met gewone koemelk (oa koemelk, lactose) -11.00: kind klaagt over buikpijn. Vanuit dit punt kun je verder breien op de ingredienten. Geef melk of andere allergene/intolerantie producten maar 1x op een dag. Zo kun je elimineren.
Wij moesten 3 weken lactosevrij geven en de eerste dag waren de klachten al een heel stuk minder. Dit kan je dus vrij makkelijk zelf testen.