Hoi dames, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen omtrent deze anticonceptiemethode (Natural Family Planning). Goede of slechte ervaringen mee, zelf of in de omgeving? wel of niet een goede cursus bij gevolgd? Als je er gebruik van maakt: Hoe groot schat je de kans in dat het eens mis gaat en je zwanger raakt ten opzichte van andere anticonceptie middelen? Ik overweeg om een cursus in Nederland te gaan zoeken en deze methode te gebruiken met evt ook confoomgebruik. Alvast bedankt voor jullie reacties!
NFP, ik zou het niet doen als je zeker niet zwanger wil worden. Heb je een regelmatige cyclus en wil je je zwangerschapswens nog even uitstellen (maar is het geen probleem dat je nu eventueel zwanger zou kunnen worden), aarzel dan niet... maar anders ben je beter af met andere middelen.
Ik lees mee. Ik heb, vanwege de borstvoeding, nu pas net weer een cyclus gekregen. Ik voel me nu zo goed! Ik wil nooit meer hormonale anticonceptie! Zelfs van de borstvoedingshormonen (prolactine?) werd ik een beetje.. ehhh, ja, niet somber ofzo, maar een beetje "bleggghh". Niet helemaal lekker in mn vel. En van de pil was dat helemaal zo. Dus ik wil gewoon mn eigen hormonen houden. Ik heb nog even een koperspiraal overwogen, maar de kans zit erin dat je menstruatie dan heviger wordt, en ik loop nu al leeg En het idee van een "vreemd voorwerp" in je lichaam vind ik ook niks. Dus NFP zie ik wel zitten. Ook in combinatie met condoomgebruik. Want juist in mn vruchtbare periode hebben we beide veel meer zin in seks. Ik heb een cyclus waar je je kalender op gelijk kan zetten en ook duidelijk vruchtbaar slijm. Ik vraag me dus ook af of een cursus zinvol is. Kunnen ze me daar iets leren dat ik nu nog niet weet?
NFP zou ik alleen met een cursus aanraden als jullie geen kinderwens hebben. Wij hebben het jaren lang met de kalender methode gedaan, beide zwangerschappen waren gepland en snel raak maar nu het even beter is niet zwanger te worden ( Verhuizing, nieuwe baan etc ) ben ik toch met een akelig gevoel maar aan de pil gegaan.... Maar op een juiste manier gebruikt, dus MET cursus, is NFP heel betrouwbaar. Ik vind het ook een leuke manier, natuurlijk, niet elk moment van de maand er tegenaan kunnen maar alternatieven bedenken, elkaar respecteren.
Ik vermoed dat de slagingskans van deze methode vooral zit in de discipline. Geen hormonen spreken mij aan en dat je jezelf leert kennen.
Wat voor nut heeft NFP als je alsnog een condoom gebruikt? Als backup? Met een klokvaste cyclus en duidelijke signalen rond je eisprong zie ik de toegevoegde waarde niet.
Als ik het goed lees op de site is dat ze vooral kijken naar de signalen van je lichaam als je vruchtbaar bent (slijm, temperatuur etc.). Maar op dat moment ben je toch al vruchtbaar? En aangezien zaad een aantal dagen kan overleven, ben je dan toch al te laat? Of begrijp ik het verkeerd? Na de geboorte van onze zoon hebben wij ook nooit meer anticonceptie gebruikt. Ik kan simpelweg niet meer tegen de hormonen. Voel me heerlijk zonder die troep in mijn lijf. We hebben hier 5 jaar lang 'voor het zingen de kerk uit' gedaan . Ook tijdens vruchtbare dagen. Heeft hier prima gewerkt. Al was het geen enorme ramp geweest als ik wel zwanger zou raken. Maargoed, nu hebben we er 2.. en zit eigenlijk niet op een ongelukje te wachten de eerst komende tijd . Maar wil ook echt niet aan de hormonen.. Dus vind dit onderwerp wel interessant
Hier goede ervaring met NFP, wel in het begin als extra zekerheid ook nog LH testen erbij gebruikt om cyclus te leren kennen. In de maanden dat we het gebruikten als voorbehoedsmiddel ging dit prima, toen ik zwanger wilde worden was het toen ook 2 keer de allereerste maand al raak. Ik heb geen cursus gevolgd, maar heel goed ingelezen zodat ik alles wist voordat we er aan begonnen. Straks als de kleine er is zitten we nog te twijfelen wat we gaan doen als anticonceptie. Omdat ik lang borstvoeding wil gaan geven is NFP dan niet betrouwbaar helaas.
Nee, op onvruchtbare dagen zonder, op vruchtbare dagen met. Ik heb namelijk eigenlijk vooral zin op vruchtbare dagen. Beetje frustrerend als je juist dan net helemaal niet mag. Maar met is natuurlijk niet zo fijn, dus andere dagen kun je dan lekker zonder.
Ik heb na de geboorte van onze tweede geen anticonceptie gebruikt, maar ik ken mijn lichaam door en door en weet op welke signalen ik moet letten qua eisprong en vruchtbaarheid. Wij gebruikten geen condoom in de vruchtbare periode, wel ruim voor het zingen de kerk uit, maar dan heb je ook een man met veel discipline en zelfkennis over zijn eigen lichaam nodig. Het is altijd goed gegaan. Toen we besloten dat een kleine weer welkom zou zijn, was het dan ook gelijk raak Wij willen na deze derde spruit waarschijnlijk geen kleintjes meer, maar of ik dan nog zo zou vertrouwen op deze methode? Ik wil het wel op safe spelen, maar geen hormonen meer in mijn lichaam. Ik overweeg steralisatie maar de gynae vind mij nog jong (29 bijna 30) dus ik ben me nu alvast aan het inlezen over de verschillende mogelijkheden. Maar ik zou na de bevalling niet het risico willen nemen om toch weer zwanger te worden.