Welk spiraaltje?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Lotte1, 24 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    Sinds ongeveer een half jaar heb ik "gedoe" met de pil. Steeds vage buikpijn, korte menstruatie, de eerste dag veel bloedverlies, daarna bijna niks meer enz. Omdat ik net aan een ander merk pil was begonnen toen de klachten ontstonden heb ik van de huisarts een ander merk pil gekregen, maar tot nu toe niet echt verandering. Inmiddels ben ik me aan het oriënteren op andere manieren van anticonceptie. Na een zoektocht op internet kwam ik bij de mirena en de koperspiraal uit. In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar de koperspiraal (geen hormonen) maar ik lees ook positieve verhalen over de mirena (veel minder hormonen dan de pil). Ik ben nog niet bij de huisarts geweest, hij zal me ook vast veel kunnen vertellen, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar ervaringsdeskundigen. :)

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik heb bewust gekozen voor een koperspiraal want wilde absoluut geen hormonen meer na mn 2 zwangerschappen.
    Mijn (vrouwelijke) ha probeerde me echt een mirena aan te smeren want zoals zei aangaf is die toch beter qua bescherming tegen zwangerschap.
    Mirena gaat volgens de statistieken nog 1 op de 100 keer mis en ontstaat er een zwangerschap vergelijkbaar met de pil dus.
    Koperspiraal gebeurt dit iets vaker zn 3/5 op de 100.
    In haar ervaring als ha 15 jaar is er nog nooit iemand zwanger terug gekomen met een mirena en met een koperspiraal een aantal keer.

Voor ons is de afweging met een iets groter risico op zwangerschap acceptabel.
    We weten dit en vinden het belangrijkste dat ik geen hormonen gebruik en nemen dit iets grotere risico voor lief.
    Denk dat dit belangrijk is voor je keuze.
    Verder kunnen je menstruaties iets heftiger zijn en pijnlijker met koper maar dit hoeft absoluut niet.
    Hier kan ik niets over vertellen ben nog steeds niet ongesteld geworden na de bevalling bijna 10 maanden geleden :)

3. maartje25

maartje25 Niet meer actief

ook ik ben me aan het orienteren...ik lees dus even mee..

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang om een spiraaltje te laten zetten :$ maar ben ook bang dat ik van de pil weer aan ga komen :x

4. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    @ maartje25: ik heb nooit informatie opgezocht over een spiraaltje omdat het me een eng idee lijkt, zo'n ding in je bm en dat leek me echt helemaal niks, maar nu ik serieus aan het onderzoeken ben of het iets voor me zou kunnen zijn en ook filmpjes heb gezien over het inbrengen wordt ik toch iets enthousiaster.

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik wil na deze zwangerschap ook het mirenaspiraaltje laten zetten, ik heb gelezen dat het wanneer je al een bevalling hebt gehad minder pijnlijk is, mijn vriendin heeft dit bevestigd, die vond het de eerste x echt heel pijnlijk, de tweede x stuk minder, alleen 'vervelend' maar die raadde me wel aan dit bij de gyn te laten doen en niet bij HA, maar goed, dat verschilt natuurlijk per HA of je dit prettig vind of niet (ik wil dus naar gyn haha)
    Het lijkt mij ideaal, stuk minder hormonen dan de pil en voor 5 jaar beschermd (daarna is manlief 40 en mag hij beslissen of hij knippieknippie wil, of dat ik nogmaals 5 jaar voor spiraal ga)

6. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hou er rekening mee dat een spiraal zetten bij een gyn van je eigen risico af gaat!
    Mijn ha zet ze zo vaak dus geen probleem hier.
    Ik vond het zetten zelf geen probleem maar doordat ik wat irritatie had vanbinnen deed het ontsmetten echt zo ontzettend zeer.
    Ook gewoon nog een nacontrole gehad na 4 weken en hij zag keurig.

7. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest. Hij heeft me van alles verteld en adviseerde me gezien mijn klachten voor de mirena te gaan. In principe plaatst hij spiraaltjes zelf, maar omdat ik in het verleden en vleesboompje heb gehad (zagen ze tijdens een echo bij mijn eerste zwangerschap) moet ik eerst een echo laten maken. Als dat goed is plaatst de gyn gelijk de mirena.

8. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    ik heb drie maanden geleden een mirena spiraaltje laten plaatsen. Het laten plaatsen viel me heel erg mee! was onprettig, maar niet heel pijnlijk. en dat terwijl geen enkel kind bij mij de natuurlijke uitgang heeft genomen :)
    ben in de tussentijd nog niet echt ongesteld geworden, een beetje spotting, maar ik ben ook pas net gestopt met borstvoeding geven en ik weet niet wanneer ik voor het eerst ongesteld zou moeten worden.

9. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Koperspiraaltje!

Na de bevalling van de oudste een mirena gehad welke ik na 8 maanden heb laten verwijderen wegens klachten (buikpijn, depri, libido onder vriespunt).
    Na de tweede een koperspiraal laten plaatsen, welke me inmiddels 2 jaar goed bevalt.

Gyn raadde me ook de mirena aan, of koperspiraal in combinatie met condooms omdat het minder veilig zou zijn als een mirena. Maar nu dik 2 jaar verder en geen onverwache zwangerschap ofzo. Ook geen klachten qua buikpijn, zwaardere menstruatie of wat dan ook.

10. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    Vrijdagmorgen mocht ik me melden bij de gyn voor het plaatsen van de Mirena. Eerst werd er een echo gemaakt. Daarop was inderdaad te zien dat er wat onrust was in mijn bm (vleesboompjes) Volgens de gyn is dat waarschijnlijk de reden dat ik de laatste tijd van die 'vreemde' menstruaties had. Naast het voorkomen van zwangerschap zorgt de Mirena er in mijn geval ook voor dat de vleesboompjes rustig blijven. win win situaties dus. Het plaatsen van de Mirena viel me een beetje tegen. Ik moest echt zuchten om mijn ademhalign onder controle te krijgen en me te ontspannen en na het inbrengen voelde ik me behoorlijk licht in mijn hoofd. Na ongeveer een kwartier kreeg ik last van krampen. We zijn inmiddels 5 dagen verder. Het bloedverlies valt heel erg mee, het is meer slijm met af en toe een spoortje (oud) bloed. Als ik me rustig hou heb ik geen buikpijn/kramp, maar bij inspanning voel ik het wel degelijk. Volgens de gyn moet ik het even de tijd geven om mijn lichaam te laten wennen. Eind januari moet ik nog een keer terug voor een controle echo.

11. BiancaElisabeth

BiancaElisabeth Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Lotte die krampen heb ik de laatste keer ook gehad na t plaatsen van de mirena. Heeft bij mij toch wel enkele weken geduurd. De 2x ervoor dat ik de mirena heb laten plaatsen nergens last van gehad.
    Geef het even de tijd, en voel je je er niet lekker bij bel dan gewoon je gyn even op.

12. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ik heb de koperspiraal laten zetten in januari 2013 en nu ben ik zwanger en is het spiraaltje verdwenen:$
    Dus voor mij geen spiraaltje meer!
    Ik wilde ook geen hormonen, dus dit leek mij de beste optie, maar ken nu buiten mijzelf om al 3 mensen die een kind hebben ondanks koperspiraal.
    Dus helaas geen positieve verhaal van mijn kant...

13. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Vervelend dat je er nu zoveel last van hebt :(
    Hopelijk is je lichaam er snel aan gewend!

Ik heb zowel het koperspiraaltje als mirena gehad.
    Koperspiraaltje vond ik echt niet fijn dus na een paar maanden over gestapt op de mirena.
    Tijdens het inzetten heel even een vlaag van misselijkheid gehad maar verder helemaal geen last ervan..
    Ik was geloof ik de eerste 2 maanden nog wel ongesteld (wel in mindere mate) en daarna niet meer.
    Na 5 jaar nog vervangen door een tweede mirena spiraal en wederom geen last van gehad. En nu sinds september weer spiraalloos :)

14. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Bij mij is het beide keren niet van mijn eigen risico af gegaan ondanks dat ik direct naar de gyn was gegaan en het niet eens aan mijn ha heb gevraagd.
    Misschien verschilt dit per zorgverzekering?

15. claudia1983

20 mei 2008
    14
    0
    0
    Koperspiraal.

Die heb ik nu 3,5 jaar. Na 2 zwangerschappen was het plaatsen pijnloos. Nergens last van gehad.

Aangezien ik geen hormonen mag, was de keus voor spiraal voor mij al gemaakt (helaas). Menstruaties zijn langer en heftiger. In het begin wel regelmatig. Toen een periode niet en nu (sinds een half jaartje) weer wel. Nu duren mijn menstruaties (sinds 2 maanden) korter en vloeien is veel minder. 2 à 3 dagen i.p.v. 5 a 6 dagen. En steeds minder bloed en meer bruinverlies.

Al met al ervaar ik de koperspiraal als niet prettig en denk er over na om het te laten verwijderen. Maarja... en dan...

16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik heb een multiload koperspiraal gehad. 9 weken na de bevalling bij de gyn (let op eigen risico betalen!) laten plaatsen en dat was geheel pijnloos. Verwijderen ook niks van gevoeld.

Ik vond het heerlijk om hormoonvrij te zijn. Ook nu we weer voor een 2e gaan. Je cyclus blijft onverandert.
    Mijn menstruatie was de eerste maanden wel wat heviger. Later stabiliseerde zich dat.
    Alleen een tijdje terug heb ik wat last gehad. Ik vermoed dat er toen toch bevruchting heeft plaatsgevonden.
    Dat kan nog weleens gebeuren met een koperspiraal.

Toch zal ik de volgende keer weer voor een koperspiraal kiezen.

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik ben ook niet bij de ha geweest maar 1.5jaar later toch moeten betalen! Had je misschien je eigen risico al verbruikt aan wat anders?

18. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    Ik heb (nog) niks gehoord van de zorgverzekering. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik pas maanden nadat ik bij een arts ben geweest pas de rekening kreeg. Wacht het maar gewoon af.

*update mirena* Het is vandaag drie weken geleden dat de mirena geplaatst is. Het vloeien (rood) viel me erg mee. Ben zelfs een week "schoon" geweest. Sinds enkele dagen weer last van bruine afscheiding en vandaag ook wat zeurende buikpijn. Als ik uitga van een cyclus van 28 dagen (zonder ac) dan zou ik maandag ongesteld moeten worden. Stiekem vind ik het wel spannend, als een bloeding uitblijft komt dat waarschijnlijk gewoon door het spiraaltje, maar je weet het natuurlijk nooit. Ik ga er vanuit dat dat gevoel vanzelf wel minder wordt.

19. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Nee mijn eigen risico was nog in tact dus niet verbruikt aan andere dingen :)
    En 1,5 jaar later ineens de rekening krijgen??? dat is wel heel bizar!
    Wij hebben gisteren een brief van CZ gekregen vanwege een medicijn voor mijn man (eind oktober gehaald) die niet helemaal vergoed werd.
    Ik ben zelf halverwege september naar het ZH geweest dus lijkt me dat die rekening van mij dan al lang binnen had moeten zijn..

20. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    Het ligt denk ik ook aan de zorgaanbieder, de één declareert misschien wat sneller dan de ander bij de zorgverzekering.

Deel Deze Pagina