Andere naam voor opa...?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama092013, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Alles mag?

Dan zou het bij mij grootvader worden. Dat vind ik ouder klinken haha.

2. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ouwe :p...

Denk wel dat ie een probleem heeft, je kindje gaat hem vast gewoon opa noemen. Daar went ie toch wel aan..

3. flerk

flerk Niet meer actief

Heeft opa-to-be er al bij stilgestaan dat kleinkind hem 'opa' zal willen noemen en dat zijn persoonlijke behoefte dat nu in de weg staat? Kortom, laat het 'opa' dan maar zelf uitleggen tegen de tijd dat zijn kleinkind zijn verbazing uit. (ja, ik ben wel je opa maar je mag dat niet zeggen)
    In het geval van kinderen en kleinkinderen valt het me echt op als volwassenen hun eigen behoefte naar voren schuiven.
    Misschien kan je kind hem 'de vader van mijn vader' noemen:D
    'vader van mijn vaaaader, mag ik driiiinken?'

4. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Oh ben jij ook gezegend met zo'n vader? Mijn vader vindt het ook helemaal niet leuk om opa genoemd te worden. Mijn excuus is dan dat hij maar niet zo vroeg vader had moeten worden, hij was net 3 mnd 21 haha. Ik was 23 toen ik mijn oudste kreeg dus hij werd opa op zijn 44st. Mijn kinderen noemen hem gewoon opa, dat is hij tenslotte ook. Ik vind het te verwarrend voor de kinderen om er iets anders van te maken. Hij moet er maar aan wennen. Ondertussen is mijn oudste al een tiener dus dat benadrukt helemaal dat hij oud wordt hahaha.
    Het nadeel is alleen dat hij nu een vriendin heeft van 28:$, hoe gaan we die noemen als we haar ooit ontmoeten, volgens mij weet ze niet eens dat hij opa is want ik ben de enige die haar nog steeds niet heeft ontmoet (zit ik ook niet zo op te wachten moet ik heel eerlijk bekennen)

5. flerk

flerk Niet meer actief

Werkelijk... ik zeg: midlifecrise of onvolwassen egoist

6. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Mijn vader vond het ook vreselijk, maar hij is er nu wel aan gewend denk ik.. :D

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Toch denk ik niet dat het heel verwarrend is voor een kind als ze opa gewoon bij de voornaam noemen...
    Het is maar net wat je gewend bent en als je je opa van dag 1 "grapjas" noemen...
    Zal het hooguit opa grapjas worden..
    Maar ze zullen er heus niet in een existentiële crisis van raken ofzo :)
    (Dat is meer voorbehouden aan opa blijkbaar)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@marieke: wij noemen aangetrouwde opa's en oma's ook gewoon opa en oma
    Maar..... Die zijn dan allemaal ook al jaren in beeld....
    Hier 2 paar gescheiden ouders maar ze zijn ook allemaal al jaren geleden hertrouwd.

In jouw geval.. Zou ik denk ik diegene gewoon bij de voornaam noemen..
    Tenzij diegene in kwestie dat niet prettig vind natuurlijk.. Maar "oma" zou het in ieder geval niet worden.
    Zeker voor je 11-jarige is dat echt heel raar denk ik zomaar :)

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik denk dat een cursus 'omgaan met midlifecrisis en hoe daar uit komen' geschikter zou zijn.

10. Bri

Bri Niet meer actief

hahaha!
    ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

11. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Bomma en bompa, mémé/moemoe en vava, pépé, "de va" als in "de moe en de va" (mijn overgrootouders zaliger).
    Wij hebben ook nog overgrootouders in leven en hebben voor hen de benaming aangehouden die ikzelf zeg (op meter na omdat dat zijn meter niet is, daar hebben we bomma van gemaakt).
    Voor tantes/ooms van mij en van mijn ouders houden we ook gewoon tante X/nonkel Y aan ondanks dat er generatieverschil op zit.

12. Blays

Blays Niet meer actief

Gewoon lekker opa laten noemen, is toch raar als het kind de erste 10 jaar hem bij zijn naam moet noemen en dan ineens wel opa mag zeggen?
    En de andere opa en oma worden toch ook gewoon zo genoemd? Krijg ej van die leuke vragen van waar is mijn andere opa dan? Ja dat is die.. Nee die heet *naam* geen opa! Nou vertel dan maar eens dat hij geen opa genoemd wil worden door hem/haar

13. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Mijn vader is 48 en heeft een kind van 7 maanden. Hij vind het hartstikke leuk dat hij opa word, en mijn kind mag hem gewoon opa noemen.

Ik vind het een beetje aanstellerij. Je word echt niet ouder doordat je opeens opa genoemd word.

14. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Hij moet er inderdaad maar gewoon aan wennen. Hij wordt opa, en ik heb geen zin om me in allerlei bochten te wringen omdat hij toevallig niet zo genoemd wil worden..

15. Blays

Blays Niet meer actief

Inderdaad, en als je kleine er eenmaal is hij zo trots dat het hem waarschijnlijk niks meer uitmaakt.
    Mijn schoonvader moest voor het eerst huilen bij de geboorte van ons zoontje, zo trots was hij! Zelfs mijn schoonmoeder stond verbaasd naar hem te kijken en zei: Nah, wat doe jij nou? Haha en hij had hem nog niet eens gezien! :D

16. Divatje

Divatje Bekend lid

22 aug 2011
    516
    0
    0
    Midden van NL
    Mijn zus (30 jaar trouwens) wil ook geen tante genoemd worden omdat ze zich dan oud voelt. Nou, als ons zoontje haar toch tante+naam gaat noemen, heeft ze gewoon dikke pech en went ze er maar aan! ;) Ik ga echt niet moeilijk zitten doen omdat zij zich eeuwig 20 wil voelen :p

17. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    opie ipv opa haha klinkt bijna hetzelfde.
    (wat een zeur zeg )

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Wacht maar tot de baby is geboren. Dan draait hij vast bij. Mijn moeder vond het geweldig dat wij een kindje kregen, maar het woordje oma deed haar oud voelen. Daarbij is ze nooit het baby-type-moeder geweest. Toch was ze direct trots en heeft ze staan huilen toen hij werd geboren (ze was bij de bevalling). Mijn zoontje is inmiddels 15 maanden, en ze is gek op hem. En een echte oma:)

19. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Komt wel als de kleine er straks is! ;)

20. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn vader was ook 52 toen hij opa werd, hij was gelukkig erg trots. Ik zou ook geen andere naam weten eigenlijk.

Deel Deze Pagina