Tips: leren lezen.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anias, 28 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zoontje is bijna 5 en steeds meer geinteresseerd in lezen en letters. Nu lees ik hem regelmatig voor en schrijven we regelmatig woordjes. Maar hebben jullie nog tips hoe ik met name het zelf lezen kan stimuleren?

2. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben bij de bibliotheek boekjes gehaald om te leren lezen. Ze heten "samen lezen boekjes", geloof ik. Wij lezen dan voor en sommige woordjes (geschreven in blokjes of in grote letters) kan onze dochter dan lezen. We laten haar de letters spellen en dan het woord zeggen. Zij is erg enthousiast over de boekjes (en wij ook :D). Als jouw zoontje dat al kan (omdat je schrijft dat hij ook al woordjes schrijft), kun je ook voor een hoger niveau kiezen waarbij hij een hele pagina kan lezen ipv losse woordjes. Succes!

3. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    De boekjes van Maan, Roos, Vis van Zwijsen zijn heel goed. De eerste serie heeft op elke bladzijde een plaatje waar iets gebeurd met 1 woord erbij, zijn van die kartonnen boekjes van 12 bladzijden. Kijk ook eens op internet. Bij ons op school maken ze veel gebruik van www.jufsanne.com; een website met werkbladen voor oa schrijven. Daar haal ik zelf ook wel een en ander af.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Als je letters gaat lezen, spreek ze dan uit met hun klank en niet met hun naam.
    Dus a, buh, sss, duh, e, fff, ggg
    in plaats van aa bee cee dee ee ef gee.
    Dat maakt het makkelijker om van die letters woorden te maken.
    En dan kun je prima oefenen met AVI-start boekjes. Die koop ik gewoon bij de Bruna, andere boekhandels hebben ze vast ook.

Kan de school er niet bij helpen? Mijn zoon wordt 5 in april, en wordt daar ook ondersteund bij het zelf lezen. Er zijn meer van die vroege vogels en gelukkig mogen die hun eigen tempo volgen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Leuk, ga dat soort boekjes ook eens lenen.
    Dochter kan sinds een tijdje kleine woordjes lezen dmv spellen. Bij het voorlezen laat ik haar ook wel eens een woordje ontcijferen. Of ik laat haar een woord spellen met letter-magneten op de koelkast.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Misschien juf ook om tips vragen?
    Ik heb van mijn zoons juf ook een brief gekregen met de schrijfwijze die ze aanleren op school. Wel handig om ernaast te hebben.
    Of iets als hakken&plakken ( van boom naar b-oo-m en andersom). Dat is ook erg handig.

Ik merk nu aan mijn zoontje dat hij steeds vaker vraagt welke letters zijn dat, en hij heeft ook opeens dat hakken&plakken door. Dus de letters die hij dan niet weet help ik hem mee en dan combineert hij ze zelf.

Op mijn iPad heb ik nog 2 apps, letters lezen en letter schrijven

7. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier hebben we gewoon allemaal boekjes op rommelmarktne gekocht van die avi dingen idd. en we zijn er gewoon in gedoken. ze kende alle letters al. en zo zijn we begonnen met spellen gaat nu steeds beter. ze is trouwens bijna 7 en begonnen vlak voor ze 6 was met boekjes. daarvoor leesde ze overal letters en losse woorden. ging eigenlijk redelijk vanzelf.

nu moeten wij het zelf doen omdat we in duitsland wonen. en ze doet er dus ook duits bij maar valt me mee hoe makkelijk ze zulke dingen oppakken

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik ga van de week maar weer eens naar de bieb om er achter te komen op welk AVI niveau ze nu leest. Ze is de enige in haar klas die al zo ver is met lezen, dus het is moeilijk vergelijken met andere kinderen. Ze zit nu in groep 2 en daar doen ze er nog niet veel mee, ze mag 1x per week bij de juf zitten en dan de klas voorlezen, dat vindt ze superstoer natuurlijk :) Zodra ze naar groep 3 gaat, ben ik wel heel benieuwd hoe het zich dan gaat vormen, want alle kinderen zitten dan op een ander niveau natuurlijk. De een begint net, de ander is al aardig bezig en de ander leest al helemaal. Lijkt me best lastig voor zo'n juf.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat lijkt mij ook. Jelle is ook heel vlot met lezen, hij leest al boekjes van midden groep 4! En met gemak. Hij kan ook vertellen waar het verhaal over gaat als hij klaar is met lezen, dat is ook belangrijk. Lezen is 1 ding, begrijpen en kunnen vertellen waar het over gaat is een tweede... ;)

Gisteren had hij een boekje AVI6 (oude systeem, ik heb een hele stapel van schoonzus gekregen) en dat was echt te moeilijk. Hij kon het wel lezen met wat moeite, maar hij kon echt niet vertellen wat hij nou gelezen had...

De juf vertelde een paar weken geleden dat Jelle qua leren (dus alles bij elkaar, niet alleen het lezen) zo door kan naar groep 4. Daar schrok ik wel van ( en natuurlijk was ik ook trots) want mijn man en ik hadden eigenlijk niet in de gaten dat hij zò snel ging. Ik had meteen iets van: Hò even... Is hij daar sociaal/emotioneel wel aan toe? Gelukkig was de juf het met me eens dat hij dat niet is.

Hoe ze het volgend jaar in gaan vullen, moeten we dus nog bekijken, het verschil in nivo qua lezen is echt heel groot in de klas. Er zijn idd kindjes die het nu nog geen bal interesseert (wat ook niet hoeft) en die moeten straks nog beginnen met woordjes maken enz. We wachten het af...

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Dat vraag ik me dus ook af. Mijn dochter zit pas in groep 1 en kan ook al goed lezen. Boekjes voor eind groep 3 leest ze nu al vlot. Dus tegen de tijd dat ze in groep 3 zit zal ze al weer heel veel verder zijn, terwijl anderen dan beginnen.

11. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    mijn zoontje kon begin groep 3 nog niet lezen en zit nu halverwege gr 4
    en is avi-uit ....Hij is zo snel gegaan ......

Ik heb er bij de kleuters niks aan gedaan , hij had er ook niet echt interesse voor en in de klas hebben ze er een bepaald systeem voor en dan gaat het bijna vanzelf ..Mijn dochterje moet wel echt oefenen en begint het nu allemaal te snappen alleen nu nog tempo erin , maar dat kom wel ..

12. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    In groep 3 werken ze vaak met Veilig Leren Lezen. Vanuit deze methode wordt er rekening gehouden met kinderen waarbij het lezen niet goed lukt, de gemiddelde leerling en kinderen die het al kunnen. Alle kinderen krijgen zo onderwijs op maat.

13. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    klopt hier werken ze ook in 3 groepen

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@tamio: de truc is om als je een school uitzoekt... Al eens te informeren of ze daar al iets op bedacht hebben of dat ze dat wel gaan bedenken als het ooit nodig is.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hebben deze trouwens geleend in de bieb: bol.com | pak me dan!, Paul van Loon | Boeken

Stuk leuker dan "muis zoekt een huis" en "de poes van Loes"
    Avi is denk ik.. avi-m3.. Kan niet kijken want hij ligt in het kastje bij haar bed.

Deel Deze Pagina