Zoon gaat sinds 2 weken naar school en is van mening dat hij nu ook schooldingen gaat leren. Bij het voorlezen moet ik voortdurend mijn vinger onder de regel houden (mam, waar zijn we?), hij loopt de hele dag te rijmen en te 'hakken en plakken'. Ik gaf een nogal dom antwoord toen hij vroeg: "Mama, waarom hebben we niet meer van die boeken met woordjes? (AVI1 uit mijn jeugd, hebben we er 2 van). Ik zei: Nou, omdat ik niet dacht dat kindjes uit groep 1 die boekjes gebruiken, dus die heb ik nog niet. Dikke, dikke tranen dus ik vroeg waarom hij zo moest huilen. Hij vertelde dat hij heel graag op school ook van die boekjes wilde met aa-p en s-l-a-ng en dat hij dat heus wel kon. Wat nu? Moet ik hier iets mee, ga ik er bewust op in of laat ik boekjes slingeren? Ik wil hem niet pushen maar ook niet 'niet serieus nemen'. Ik heb geen idee in hoeverre dit een tijdelijke bevlieging is.
Ik zou er gewoon in mee gaan. Het kan in ieder geval zeker geen kwaad als hij wil 'lezen'. Misschien kan je bij de bibliotheek eens in de paar weken wat boekjes lenen? Als hij het leuk blijft vinden is het prima en als hij ineens geen zin meer heeft om te lezen ga je geen boekjes meer lenen. Of begrijp ik je vraag verkeerd? Ik zie eigenlijk geen enkel probleem in dat een kind van 4 wil leren lezen.
Nou, hij heeft nogal aanleg voor faalangst en laat dat op bepaalde vlakken duidelijk zien. Hij is hier nu zo enthousiast mee bezig dat ik erg voorzichtig wil zijn en hem absoluut niet het gevoel wil geven dat hij iets zou moeten of zou moeten kunnen. Vandaar mijn twijfel. Als ik een kind had dat alles zo maar zou proberen zonder het op te geven als iets niet gelijk lukt zou ik er zelfs niet over nadenken.
Ik begrijp het probleem ook niet zo goed? Als het zijn interesse heeft kun je er gewoon losjes in meegaan. Zou ook zeker even overleggen met de juf hoe je het het beste kan aanpakken. En het is tegenwoordig niet meer zo dat ze pas in groep 3 beginnen met letters. Hier in groep 1 stempelen ze ook al woordjes en beginnen ze met letters en klanken.
Ik heb niet de indruk dat ze daar op deze school in groep 1 mee bezig zijn. Ik begrijp dat het probleem niet duidelijk is, dat is ook lastig uit te leggen. Veel verder dan bovenstaande uitleg kom ik niet. Ik ben blij voor hem dat hij iets gevonden heeft dat hij gewoon durft te proberen, ik zou het jammer vinden als het riedeltje 'proberen-uitdaging-moeilijk vinden-opgeven-niet meer willen' zich ook hierin herhaalt. En lezen is niet iets wat je na een paar dagen proberen ineens kan.
Ik heb ook een kind dat vrij faalangstig is aangelegd. Maar juist hen moet je af en toe overvragen om ze faalervaring te geven, om daarmee om te leren gaan. Wat ik doe als ze iets moeilijk wil leren (zo is ze laatst begonnen met leren strikken en rolschaatsen) is vantevoren al heel duidelijk uitleggen dat het moeilijk is wat ze wil leren en dat ze eerst heel veel foutjes zal maken voordat het lukt. En dat dat goed is. En dat ik het als kind ook eerst 100x heb moeten proberen voor het eindelijk lukte. En papa ook. En dan herinner ik haar er altijd nog even aan hoe haar zusje heeft leren lopen: eerst keer op keer omvallen, voordat ze op dr benen bleef staan. Zo leer je nou eenmaal dingen. Niemand op de wereld kan iets nieuws meteen goed... etc. Dat helpt hier enorm.
Maar er gebeurd niks met zijn faalangst als hij wel of niet leert lezen. Faalangst krijg je omdat je nooit fouten maakt en dingen "Vanzelf" gaan.
Mijn zoontje heeft totaal geen last van faalangst. Hij zit nu ook in groep 1 en was boos omdat hij ook de opdrachten van groep 2 mee wilde doen.. Wij hebben er verder niks mee gedaan omdat zijn juf zelf voorstelde om hem mee te laten doen..
Je kunt ook de juf om advies vragen.. Maar als hij echt wil lezen... Lukt het hem toch wel. Ook als je niet helpt. En dan zit je dus weer bij dat het eigenlijk min of meer vanzelf ging. Als je hem wil leren dat fouten maken niet erg is... Zul je zelf het goede voorbeeld moeten gaan geven. En bij hemzelf beginnen met kleine fouten.. Waarvan hij zelf ook ziet dat het niet erg is. En dat alles natuurlijk ook benoemen dat het heel normaal is. Met als risico dat hij nergens zn best voor doet want een foutje mag best Het is iets met een hele lange adem... Leuk leesvoer op dat gebied: de fixed mind theorie van Carol Dweck
Ik snap je angst denk ik wel een beetje. Zoals ik het uit jouw openingspost en reacties begrijp weet je niet zo goed of het "kwaad" kan om er nu al wat meer op door te gaan terwijl ze er op school nog niet echt mee bezig zijn. Je wilt hem graag wat meer leren omdat hij er nu interesse in toont, maar aan de andere kant ben je bang dat je hem er juist mee overprikkelt. Begrijp ik het zo goed? Ik sta op het ogenblik een beetje voor hetzelfde dilemma, alleen is mijn zoontje nog maar net 2 jaar geweest. Hij is heel erg veel bezig met letters en legt nu ook al linken aan letters. Hij noemt er allemaal voornamen bij namelijk. En als hij een letter niet herkent, dan vraagt hij aan mij welke letter het is en vervolgens slaat hij dat ook direct op! Van de week heb ik mijzelf dus eigenlijk dezelfde vraag gesteld als dat jij nu doet. Gaan we hier verder op in, of zal hem dat overprikkelen? Wij hebben besloten om er toch op in te gaan, maar wel echt op zijn niveau. We hebben in de bieb peuterboekjes met letters gehaald en die vind hij dan ook erg interessant! Ook ben ik van plan om nog een stukje verder te gaan. Ik wil een foto/namen boekje gaan maken voor hem met alle letters van het alfabet. Zo blijft het voor hem ook het meest tastbaar. Ik denk dat je je kind goed genoeg kent om te zien of het voor hem leuk blijft of dat het juist averecht werkt en dan kan je het altijd weer even weg leggen
Engeltje: die situatie hadden wij met 2 jaar ook maar we zijn pas begonnen met echt lezen toen ze er zelf om vroeg. Ze heeft dus heel lang met letters gespeeld. Toen ze net als kindje van TS net op school zat heb ik dr geleerd hoe ze moest lezen... Maar pas in groep 3 durfde ze het aan om hele paginas te lezen en zat ze in een half jaar tijdineens op groep 5 niveau. Beide keren was het (volgens mij) vooral een mentale drempel die ze over moest
Ons zoontje wil het ook leren, zit net in groep 1. Viel m ook tegen dat er niet meer aan lezen en letters werd gedaan in groep 1. Nu net Avi start boekje gehaald, af en toe kijken we er eens samen in. Maar hij leest alles op verpakkingen, hij kent alle letters, rijmen gaat ook goed, het plakken dat komt vanzelf. We doen het eigenlijk spelenderwijs. Ik merk vanzelf wanneer het hem gaat lukken om de letters nog beter te koppelen. We zijn er dus regelmatig mee bezig als hij er zelf om vraagt en tussendoor wordt het ook gewoon weer weggelegd en komen de auto's weer tevoorschijn.
Onze dochter dacht ook dat ze op school echt ging leren....en ja wij (dom natuurlijk) vonden haar zo leuk enthousiast en hebben hier enthousiast in mee gekletst. Ze ging inderdaad naar school, en nieuwe dingen leren, en ja leuk he. Alleen doen ze dat dus nog niet echt in groep 1....en na 5 a 6 weken wilde ze dus niet meer naar school, het was saai en vervelend. Faalangst...ze vond het eng om de groep in te stappen, hebben ook twee hele vervelende weken gehad omdat ze gillend en huilend voor de klas stond en niet naar binnen wilde. Nu was het gelukkig wel zo dat de juf heel erg meewerkend was, en zij heeft haar een beetje mee laten doen met de groep 2 opdrachtjes, dit vond ze super leuk en vanaf dat moment knapte het onwijs op. Nog 1 keer heeft ze huilend in de auto gezeten, en dat was toen de groep 2 kindjes een boekje mochten uitzoeken om mee naar huis te nemen, en zij niet, omdat zij niet oud genoeg was. Het is super leuk dat ze zo graag willen, maar ik zou hem voorzichtig aan wel vertellen dat hij niet meteen gaat leren lezen enzo...misschien vertellen dat ze eerst gaan leren samenwerken met andere kindjes? Succes
Hm hier ook wel bang voor geweest, mijn zoontje dacht ook dat hij ging leren lezen. Ik was bang dat hij teleurgesteld ging worden. Maar nu hebben ze bij ons de "letter van de week" en ze krijgen Engels en "rekenen" en verkeersles... Dus hij leert echt al veel nieuwe dingen, hij vindt er genoeg uitdaging momenteel en de leerkracht biedt ook nieuwe dingen aan die bij zijn nivo passen. Ik zou eerst nog even aankijken of je kindje voldoende andere uitdagingen vindt op school en zo niet dan eens met de leraar praten over wat er mogelijk is.