Andere voeding op kdv dan thuis is dat erg?

Discussion in 'Flesvoeding' started by me1989, Apr 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik geef nu nog 3 keer per dag borstvoeding aan mijn zoon van 5,5 maand. Verder krijgt hij nurtrilon 1 en dit krijgt hij ook op het kinderdagverblijf (1 dag in de week). Alleen moet ik helaas gaan afbouwen naar twee keer borstvoeding, want ik heb niet meer genoeg.. Hij gaat dus meer flesvoeding krijgen en mag ook bijna over naar flesvoeding vanaf 6 maanden. Nutrilon is erg duur en vaak niet makkelijk te verkrijgen, dus ik zit in dubio. Is het erg als ik hem straks bijvoorbeeld 6 dagen per week kruidvat of hero flesvoeding geef (welke is beter?) en dat hij dan 1 dag in de week wel nutrilon op het kinderdagverblijf krijgt? Of is dat niet goed voor hem? Hij eet ook al groente en fruit, dus het is niet zo dat zijn maag niks gewend is.

2. kar89

kar89 Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,246
    727
    113
    Ik persoonlijk zou hem niet 2 verschillende merken geven. Dan zou ik hem voeding meegeven naar de creche

3. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Ikzelf zou dan zelf flesvoeding meegeven ipv 2 verschillende soorten geven.

4. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Oke dus als hij ouder is dan zes maanden maakt dat nog zo veel uit? Ik had gehoopt dat het niet erg zou zijn, omdat ze na zes maanden toch al zo veel verschillende dingen zouden krijgen qua voeding.

5. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Je kunt toch gewoon voeding meegeven? Ik zie het probleem niet echt eigenlijk. Op die manier krijgt hij gewoon overal dezelfde voeding.

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ons zoontje kreeg Nutrilon Omneo (had last van obstipatie en raakte verstopt van Kruidvat eigen merk standaard) ik heb gewoon steeds een bus op het KDV neergezet.

Nu heeft hij nutrilon standaard 2 (ik wilde niet weer naar Kruidvat omdat ik bang was voor weer verstopping omdat zijn darmen nog steeds niet top zijn) en die geven ze ook bij KDV. Maar anders had ik het dus zelf weer meegegeven..

7. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ja tuurlijk kan dat. Maar op het kdv zit het bij de prijs in, dus als het niet uit zou maken is dat toch zonde.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female
    3 x borst per dag is inderdaad niet genoeg om een productie in stand te houden op deze termijn.Dat is eigenlijk bij 9 van de 10 vrouwen het geval.
    Met 4 x heb je kans dat je het net red :)
    Zie je kans om er 1 voeding bij te halen?
    Puur omdat je aangeeft dat je het jammer vind...

9. wjls

wjls Lid

Sep 20, 2014
    54
    24
    8
    Mijn kinderen kregen op het KDV Nutrilon (1,5 /2 dagen per week) en thuis Nestle. Ging prima, nooit problemen mee gehad.
    Een vriendin van mij is kinderarts in Belgie en die gaf aan dat het wisselen van voeding geen probleem is.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Zeker na de 6 maanden zou het niet meer zoveel uit moeten maken als je gewoon de standaard voeding geeft.
    Hier pak ik ook wel eens een ander merk omdat ik net in een andere winkel ben ofzo.
    Normaal krijgt hij AH standaard, nu heeft hij Bon bebe, merk geen verschil.
    Ik denk, zeker als je kindje qua bijvoeding ook niet op dingen reageert, het best moet kunnen hoor!

11. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Bedankt voor de reacties! Gelukkig nu ook een paar reacties dat het wel kan, dus ik probeer het gewoon. Als hij er last van krijgt ga ik uiteraard wel voeding meegeven, maar anders vind ik het weg gegooid geld.

Voor degene die wat over borstvoeding vroeg: Tot een maand geleden gaf ik nog volledig, maar hij was steeds ontevreden na het drinken. Ik had dus gewoon niet meer genoeg en dat is de reden dat ik van 4 a 5 keer borstvoeding naar drie keer ben gegaan. Nu merk ik helaas dat ik de tweede keer dat ik 's ochtends borstvoeding geef ook amper nog wat heb. Vandaar dat ik binnenkort waarschijnlijk alleen nog maar in de ochtend en 's avonds kan voeden. Ik vind het jammer, maar hoop dat ik nog wel een tijdje 2 voedingen zelf kan geven. En in combinatie met mijn werk en met dat hij bijna 6 maanden is heb ik er ook wel vrede mee.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female
    De 4 maanden dip is een lastige periode..dat in combi met al het minimale qua voedingen (jij zat toch op maar 4 voedingen met 3,5 maand?), ja, dan kan het,zonder ingrijpen, inderdaad heel snel gaan.
    Ik gaf ook alleen een reactie omdat het geen voldongen feit is, er is niets mis met jouw productie, er was alleen te weinig stimulans. Je kan de boel weer op niveau brengen.
    Maar als jij er vrede mee hebt, prima natuurlijk!

Als ik niet genoeg kon kolven, kregen mijn kids AH biologische kunstvoeding.
    Of Kruidvat. Je kindje is al wat ouder, dus het zal waarschijnlijk geen punt zijn welke voeding je kiest :)

13. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik gaf al vrij snel maar vier voedingen inderdaad en soms 5. En met kolven krijg ik er amper wat uit.

14. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,029
    3,287
    113
    De samenstelling van borstvoeding is ook elke keer anders en dat is geen probleem voor baby's!
    De meeste kindjes kunnen prima verschillende soorten kv naast elkaar verdragen. Dat het niet zou mogen is een verzinsel van fabrikanten die héél graag willen dat je alleen maar hun (dure) merk koopt.
    En als toch blijkt dat je kindje er niet zo goed tegen kan, dan is het vroeg genoeg om dan te kijken wat je dan gaat doen.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Het ligt aan je kindje, ik zou het eens een paar dagen proberen. Drinkt hij slecht, dan zou ik het van thuis meegeven. Anders gewoon hun flesvoeding laten gebruiken. Eerst proberen dus. Kwaad kan het niet als het beide de standaard type is..

Mijn jongens hebben ook weleens gewisseld. Dat ging probleemloos. Ze zijn toch al wat andere smaken gewend als ze ook wat ander voedsel krijgen..

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,503
    113
    Female
    andere flesvoeding maakt echt niks uit. en combi nutrilon en kruidvatvoeding al helemaal niet. kruidvatvoeding heeft dezelfde samenstelling van nutrilon. recept is ooit eens gejat;)
    mijn oudste kreeg eerst nutrilon maar de kinderarts vertelde me dat ik beter kruidvatvoeding kon nemen omdat dit exact hetzelfde was en ik nu een dief was van mn eigen portomonee. eigen merk voeding van de jumbo is trouwens ook exact hetzelfde als nutrilon. sterker nog, als je de voedingslijn van jumbo voeding belt, krijg je nutricia aan de lijn;)

mijn kids kregen 3 verschillende merken (nou ja, eigenlijk dus exact hetzelfde soort).
    thuis kruidvat, bij oma jumbo en op het kdv kregen ze 3 dagen in de week nutrilon. nooit problemen mee gehad.
    die van mn zusje kregen nutrilon thuis en jumbo voeding bij oma. nooit problemen mee gehad.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ai, dat waren regeldagen! Daar was echt nog wel wat aan te doen geweest hoor. En trouwens: nu kan het ook nog hoor. Gewoon weekendje je kind onbeperkt aan de borst laten, en je hebt je productie waarschijnlijk al weer een stuk omhoog!

Wat je vraag betreft: voor de meeste kinderen is meerdere merken door elkaar echt geen probleem...maar ik denk dat je ook best wel de bv weer wat omhoog kunt krijgen als je wilt hoor!

18. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik ben daar nu te onzeker voor, omdat ik nu drie dagen per week werk en dan wil ik wel zeker weten dat hij vol zit als ik hem naar mijn ouders of kdv breng. Ik denk ook niet dat het regeldagen waren hoor, want het bleef steeds te weinig en mijn borsten voelden ook echt steeds leger.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja hoor, dat waren echt regeldagen! En dat je borsten leger voelen is ook heel normaal. Je hebt eigenlijk alleen de eerste maandjes echt een vol gevoel in je borsten omdat dan je melkproductie gestuurd wordt door de hormonen van je zwangerschap en bevalling. Na ongeveer 8-10 weken zijn die hormonen uitgewerkt en gaat de melkproductie over op vraag en aanbod. Zodra je begint te kolven of je kind begint te drinken beginnen je melkklieren melk te maken en dat blijven ze daarna nog ongeveer anderhalf uur doen. Rond dat moment heb je normaal gesproken ook weer regeldagen. Op regeldagen lijkt een kind onverzadigbaar, en wil het vaak elke anderhalf a 2 uur aan de borst. Als je dan gewoon je kind zijn gang laat gaan en goed oplet dat de drinktechniek goed is, geeft dat je borsten het signaal hoeveel melk er gemaakt moet worden. Regeldagen is een beetje een verwarrende term, want bij de ene vrouw gaat het om 12 uur, en bij de andere vrouw om 12 dagen.

Voor beginnende moeders is het vaak een verwarrend gevoel als de borsten tussen de voedingen door leger aanvoelen, omdat ze vanuit de kraamweek nou eenmaal gestuwde borsten gewend zijn.

Maar echt, als jij maar 3 dagen per week werkt, dan heb je mogelijkheden genoeg om te zorgen dat je kind naast de kv op het kdv (als je dat wilt) geen andere kunstvoeding nodig heeft hoor!

Het is via een forum niet altijd makkelijk om de dingen stap voor stap door te nemen, maar als je belt met een vrijwilliger van VBN of LLL dan kunnen die je echt helpen bij het opvoeren van je hoeveelheid melk. Zou toch jammer zijn als je eerder dan je zou willen zou moeten stoppen?

Share This Page