Hoi Eveline, Ik zit met een paar dingen waarvan ik hoop dat je me ermee kunt helpen of in ieder geval gerust kunt stellen. Onze dochter is altijd al een lastige eetster geweest. Niet kwa hoeveelheden maar als ik niet exact het juiste moment kies om te voeden ontstaan er grote drama's (fles wegduwen, krijsen, overstrekken etc). Als ik haar voed als ze net wakker wordt of nog half slaapt is er overigens niets aan de hand en drinkt ze fles keurig leeg. Maar haar slaapjes komen helaas niet altijd uit met de voedingsmomenten Uiteindelijk komt ze dus wel aan haar eten maar dit is vooral lastig. Daarnaast ging onze dochter tot ongeveer een maand geleden tussen 19 en 20 in bad en naar bed en kreeg dan een fles of - als ze op dat moment geen honger had - als wij naar bed gingen. Ze werd dan ergens tegen 5 uur wakker voor een fles en sliep daarna meteen weer in tot tenminste 8 uur. Heerlijk dus! De laatste weken is dat ineens anders. Ze wordt elke 4,5 uur wakker van de honger en slaapt tot een uur of 6. Ik heb al geprobeerd om de laatste voeding wat zwaarder te maken maar het maakt niets uit. Het rare is dat het bijna lijkt alsof ze 's nachts goedmaakt wat ze overdag niet eet. 's Nachts drinkt ze met gemak 210 leeg terwijl ze overdag vaak de 160 niet haalt (en zelfs dat vaak met tegenzin en moeite). De laatste 3 dagen komt ze zelfs vaak niet eens verder dan de 60 en duwt de fles dan weg. Ze krijgt trouwens 's ochtends een fruithapje en einde van de middag een groentehapje en dat gaat er goed in! Is dit een sprong? Een fase? Of zou er iets anders kunnen zijn? Ik zou heel erg blij zijn met je mening! Bij voorbaat dank, Noortje
Hallo Noortje, Je hoort vaak dat kindjes in deze leeftijd minder goed drinken dan voorheen. Vaak heeft het te maken met de voorkeur voor andere smaakjes die ze ontdekken of met tanden en kiezen die door komen. Je zou kunnen proberen of een papvoeding met een lepeltje wel gaat. Voor de momenten dat je weet dat het drinken van een fles makkelijker gaat, kun je die flessen aanhouden. De opvolgmelk valt ook wat zwaarder op het maagje van je kindje, wellicht moet ze daar ook even aan wennen. Groeten Eveline
Hoi Eveline, Bedankt voor je antwoord! Als de opvolgmelk zwaarder is, is het dan niet raar dat ze juist nu weer 's nachts wakker wordt? Pap vindt ze afschuwelijk, het gezicht dat ze daarbij trekt en de lippen die stijf op elkaar gaan spreken boekdelen Ik kijk het maar even aan denk ik... echt erg is het allemaal niet natuurlijk. Bedankt!