Vragen per dagdeel over voeding - hoeveelheden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door GJAF, 5 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJAF

GJAF Lid

16 jun 2014
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo, Mijn kleine meid is dik 7 maanden. Ze eet fruit en 's avonds warm. Ze krijgt BV en tussendoortjes. Tijdens deze maaltijden vraag ik me wel eens af of ik het 'goed' doe. Ik heb over alle voedingsmomenten vragen. Ze zit tussen -2 en -1 in gewicht en lengte (moeder nu ook nog altijd maar 43 kilo) dus afvallen mag ze niet. Daarom beetje huiverig voor dat ze iets te kort komt. Hoewel soms 2 stuks fruit en 200 gram eten goed naar binnen gaan...
    dank voor de uitleg.

Ochtend
    Vanaf wanneer advies geen BV meer als ontbijt maar boterham?
    Wat daarbij geven aan vocht?

Lunch
    Wil straks melk niet meer, nu al steeds minder. Wat mag ik dan geven?
    Hoeveel brood is een richtlijn?

Middag
    Geef nu 125 ml. diksap en twee maal in de week Laxo. Soms drinkt ze 50 soms is 125 niet voldoende.
    Welke hoeveelheid is ‘normaal’?
    Ik geef nu babykoek, soepstengel of koekje als tussendoortje. Wat kan ik nog meer geven?

Avondeten
    Wanneer mag ik soep geven? Mag verse soep alleen of uit blik ook? Zit veel zout in.

Avond
    Wanneer vervalt laatste fles of waardoor wordt deze vervangen?

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen,

Dankjewel voor je vragen over de voeding van jouw dochter via het forum. Wat mooi dat je al zo'n lange tijd borstvoeding geeft aan haar. Dit is en blijft de beste voeding. Op deze leeftijd is het belangrijk om nog minimaal drie keer per dag borstvoeding te geven, voorkeur gaat hierbij uit naar de ochtend, middag en avond. Belangrijk om de borstvoeding in de ochtend aan te blijven bieden. Om er een volwaardige ontbijt van te maken kan je een babypap vanaf 6 maanden toevoegen aan de borstvoeding of naast de borstvoeding een broodkorstje/boterham aanbieden. In de middag mag je ook een boterham aanbieden, dus de totale hoeveelheid brood ligt op 1 tot 2 sneetjes tot de leeftijd van 1 jaar.

In de loop van de (na)middag mag je 100-150ml water, thee of diksap aanbieden met een tussendoortje, zoals een broodkorstje, soepstengel, extra stuk fruit of een klein babykoekje. Goed om dit aan te bieden in een tuitbeker of open bekertje, om haar mondmotoriek en spraakontwikkeling op latere leeftijd te stimuleren. Geen probleem als ze hier enkel een paar slokjes van neem, met alleen de borstvoeding krijgt ze voldoende vocht binnen.

Soep mag je haar gerust even als lunch of avondmaaltijd. Belangrijk om de soep zelf te maken en er geen zout aan toe te voegen. Kies niet voor soep uit blik. Dit bevat vaak toegevoegd zout, wat belastend kan zijn voor de niertjes, die nog geen grote hoeveelheden zout kunnen verdragen.

Ik hoop dat al je vragen zo voldoende zijn beantwoord.

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina