Andere werktijden/dagen kan me dit verplicht worden??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door missX, 10 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Een vraagje hoop dat jullie me meer kunnen vertellen:
    Op mijn werk zitten we vollop in een reorganisatie en ben ik boventallig verklaard (heb een tijdelijk contract). Mijn contract mag ik nog wel uitzitten en dat komt precies goed uit tot wanneer ik ben uitgerekend.
    Nu is het alleen zo dat onze afd. zo veranderd dat er ook savonds gewerkt dient te worden...kan me dit als zwangere ook veprlicht worden?? En kunnen ze me ook verplichten om op andere dagen / tijden te gaan werken? Ik zit vanwege mijn (dochterjte) in een positie dat ik simpleweg niet op andere dagen kan werken en in de avond lijkt me al helemaal niks! Ben dus benieuwd wat mijn rechten hierin zijn...iemand een idee??? Oja op mijn werk weten ze dus nog niet dat ik zwanger ben! Na mijn echo bij 10,5 week wil ik dit wel kenbaar gaan maken.

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Vervelend voor je dat je boventallig bent verklaard.

Ik weet dat je als zwangere vrouw recht hebt op regelmatige werktijden. Ik zou dus gewoon aangeven dat je de rust nodig hebt en het niet kan opbrengen om 's avonds te werken, zeker gezien de zorg voor je dochter.

Of ze je kunnen verplichten om op andere dagen te werken weet ik eigenlijk niet. Heb je vantevoren geen afspraken gemaakt over welke dagen dat je zou werken?

Je hebt trouwens als zwangere vrouw ook recht op extra pauzes, wist je dat? Min 15 minuten en max 1/8e deel van je arbeidsduur per dienst.

3. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    ja tuurlijk zijn er vaste afspraken over mijn werkdagen (werk hier nu zo'n anderhalf jaar) maar vanwege de reorganisatie kan dat nu dus gaan venraderen zegt mijn manager.
    En het vervelende is ook dat mijn manager op het moment met iedereen een gesprek aangaat over je mogelijkheden wat betreft werrktijden/dagen...volgende week wil ik namelijk pas vertellen dat ik zwanger ben!

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Dan zou ik eerst tijdens het gesprek met je manager duidelijk aangeven dat het voor jou niet mogelijk is om op andere dagen/tijden te werken dan wat je nu al doet. Met natuurlijk als voornaamste reden dat je de opvang van je dochter niet anders kan indelen.

Vantevoren zou ik ook eens informeren bij een soort van juridische instantie. Ik weet niet hoe dat soort instanties heten, wellicht vind je iets via google. Ik weet namenlijk niet of een werkgever zomaar de dagen mag aanpassen dat je werkt, zonder dat de werknemer het ermee eens is.

Deel Deze Pagina