Andere woonplaats

Discussie in 'De lounge' gestart door sleutel, 22 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sleutel

sleutel Niet meer actief

We hebben een mooi huis gezien het is 15 km vanaf het dorp waar we nu wonen. Ik vind het lastig of dit nu wel of niet moeten doen. Het voordeel is dat het een instapklare nieuwbouwwoning is hoeven niks aan te doen. Dat is heel erg fijn want als er een oude huis is dan moet je nog opknappen en dergelijke komen er nog kosten bij.
    Het lastige vind ik om te kiezen is dat we naar een heel nieuw dorp verhuizen en de omgeving niet kennen. Met al een paar keer gekeken bij de woning en door het dorp gelopen voelt wel goed aan.

nu is onze zon nog 3 jaar, dus hoeft hij ni nog niet naar school. Wel heeft hij al wat vriendjes natuurlijk op het kinderdagverblijf gekregen.
    De werkafstand voor mij mijn is prima te doen zowel met de auto en het openbaar vervoer. nu wonen mijn ouders in dezelfde woonplaats en mijn zusje en dat is dus straks niet meer maar het is maar 15 km verder op.

In de woonplaats waar we nu wonen en zijn vrijwel geen nieuwbouw woningen of ze zijn veel te duur en ouder en dus krijgen we automatisch een kleinere woning. En als je nog wat oudere woning hebt moet komen toch wat kosten maken bij voorbeeld vloer vervangen verven etc. In de woning die we hebben gezien hoeft dat niet. We hebben al veel anderen huizen bekeken. maar dit is echt een heel mooi huis.

We wonen nu in het dorp waar ik ben opgegroeid en heb ik het naar mijn zin. Mijn vriend maakt het niet uit waar hij gaat wonen.
    Ook heb ik al gekeken voor scholen en zo in de andere woonplaats dat is op zich ook allemaal prima.

Ik denk ook wel dat we van snel zullen wennen, maar ik vind het lastig een keuze te maken heeft iemand tips of het zelfde meegemaakt?

2. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Het is maar 15km verder?? Dat is zelfs op de fiets nog te doen?

3. sleutel

sleutel Niet meer actief

Sorry 20 km

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ik ben van het westen naar het oosten verhuisd en dat noem ik een grote stap. 15 km is goed te doen denk ik, ken je het dorp helemaal niet? Je fam blijft in de buurt wonen dat scheelt al een hoop.

5. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Wat is nou 15 km? Als het je droomhuis is zou ik die stap wel durven te wagen

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Als het goed voelt waarom niet?

Wij hebben toen de gok niet genomen. Mijn overweging was vooral; we wonen, werken en hebben al onze familie en vrienden in onze huidige woonplaats. Naar een dorp 20km verderop verhuizen zou voor ons dus betekenen dat we van alles verderweg verhuizen. Het klonk gewoon niet logisch.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Ik ben eerst 160 kilometer verder gaan wonen dan dat ik eerst woonde en daarna weer richting ik ooit woonde maar nog 120 kilometer

Ik voel me hier ontzettend thuis.als je niet wil blijven wonen waar je nu woont zou ik nu gaan. Je zoontje kan zich nog aanpassen en vriendjes zijn vaak nog wisselend/vluchtig op deze leeftijd.

Toen ik je verhaal las lees ik tussen de regels door dat je heel graag wil maar onzeker bent. De afstand is kort genoeg om heen en weer te gaan maar de vraag is of je dat wil.

8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben niet zo plaats gebonden.

5 jaar geleden ben ik verhuisd van een stad naar hier, drie kwartier verderop. En nu hebben we een huis gekocht een kwartier vanaf hier.

Zolang alles je aan staat, zou ik gaan! Aan een andere woonplaats ben je zo gewend!

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat kun alleen jij bepalen.

Ik ben regelmatig van de ene naar de andere woonplaats verhuisd en voor mij zou het dan ook geen enkel bezwaar zijn.

Maar vroeger heb ik een buurvrouw gehad die 1 km verhuisd was ten opzichte van haar oude woning en uit pure heimwee haar woning weer verkocht heeft.

Kijk naar jezelf, raak je al van slag als je een week elders in Nederland op vakantie bent? Dan zou ik het niet doen. Maar woont de helft van je vriendinnen al elders en heb je daar geen enkele moeite mee? Dan zal dit ook wel goed gaan.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Als het dorp jullie beiden aan staat zou ik zeker gaan! Bij de plek/buurt/straat is het natuurlijk fijn dat je er een goed gevoel bij hebt. 20 km is niet het einde van de wereld.

11. sleutel

sleutel Niet meer actief

Klopt het is niet het einde van de wereld. Vriendinnen spreek ik toch af wanneer het kan. Ook met kinderen samen kan ik altijd met auto ergens langsgaan. Niet alle wonen in dezelfde Wp. En we lopen niet duur bij elkaar plat.

Ook zie ik wel een klein beetje op tegen verhuizen, veel inpakken etc en opruimen. Maar daar krijg je hulp bij.
    Verder gaan we ongeveer €150 meer hypotheek betalen dan nu huur.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    #12 Roozjuh, 22 mei 2017
    Laatst bewerkt: 22 mei 2017
    Ik snap het wel aan de ene kant. Zit beetje met hetzelfde. Mijn man heeft 10jaar geleden alles en iedereen achter zich gelaten en bij mij ingetrokken. Ruim 125km van zijn woonplaats af. Voor hem was de keuze simpel zegt ie. Nu wonen we dus al 10jaar samen in mijn geboortestad. Ik voel mij hier thuis, heb vriendinnen hier, heb mijn werk hier(parttime). Ja ben hier geboren, ken de weg en voel mij hier fijn. Ik hou totaal niet van veranderingen, kan daar niet tegen.

Nu heb ik slecht contact met mijn vader en broers die ook hier in de stad wonen. Zie ze zelden. Contact met schoonfamilie is stuk beter maarja de helft ervan zijn nu nóg verder van ons gaan wonen, voor ons 4u reizen met ov. Manlief wil dus terug naar het zuiden om dichterbij zijn familie te zijn. Ik wil dat eigenlijk niet want ben doodsbang dat ik mij niet thuis ga voelen in een vreemde omgeving. Plus dat mn moeder waar ik wel contact mee heb, dan heel ver weg woont en ik haar bijna niet meer zal zien dan. Heb ook nog t punt dat mijn kids hier op school zitten en ik ze die ellende van school wisselen niet wil aan doen. Maar merk dat mijn man het er steeds vaker over heeft dat hij wil verhuizen...

In jouw geval zou de keuze simpeler zijn. Het is maar 15 a 20km. Je kleine zit nog niet op school en je werk is nog steeds te doen vanaf het andere dorp. In jouw geval zou ik er helemaal voor gaan

sleutel vindt dit leuk.
  13. sleutel

sleutel Niet meer actief

Nu is het ook zo dat mijn ouders onze zoon van de PSZ afhalen. Dus als we in onze woonplaats blijven wonen dan kunnen mijn ouders als hij straks naar school gaat hem nog steeds ophalen van school 2x in week bijv en 1 dag bso. en als we verhuizen is dat niet. Dan moet ons zoontje naar de BSO en VSO waarschijnlijk 3x in week. Dat vind ik ook wel jammer maar goed

14. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zoals ik het lees zijn er, afgezien van dat het een ander dorp is, geen bezwaren.
    15/20 km is niet ver, je bent zo weer bij je familie en in je oude buurt.
    Persoonlijk zou ik het wel doen, als het goed voelt.

15. sleutel

sleutel Niet meer actief

Nog iets. We krijgen ook wat geld van mijn schoon ouders. De kosten koper. Ik zit hier ook mee of ikdit wel of niet moet aannemen. Aan de ene kant vind ik het fijner om onafhankelijk te zijn. Heeft iemand het misschien ook meegemaakt

16. NSpreeuw

NSpreeuw Actief lid

26 apr 2017
    112
    15
    18
    Vrouw
    Misschien is het goed te bedenken hoe vaak je van plan bent naar je oude woonplaats terug te gaan. Ik woon op ongeveer dezelfde afstand van mijn oude woonplaats en ik kom er nog regelmatig ivm moeder en schoonouders.
    Maar het heen en weer rijden begint mij inmiddels steeds meer tegen te staan. Ik zit toch wel snel 20 minuten in de auto, enkele reis.
    Voor mezelf moet ik dus gaan kijken of ik de frequentie dat ik op bezoek ga wat naar beneden kan brengen. Voor hetzelfde maakt het jou niks uit, maar ik had hier van te voren dus niet echt over nagedacht...

17. Deedee2

Deedee2 Lid

28 apr 2017
    65
    4
    8
    Vrouw
    Of je 20 km ver vind kan niemand voor je bepalen denk ik.
    Ik vind het niet ver, maar ja als je van de ene kant van een stad naar de andere kant verhuist, dan zit je ook zo 20 km verder, maar woon je nog in dezelfde stad.

Ik ben zelf 2x 80 verder weg gaan wonen.
    Dus ik zou zeggen: ja gewoon doen.

Wat betreft geld aannemen van je schoonouders. Ik zie dat niet als afhankelijk zijn van hen. Het is een mooi gebaar dat ze jullie willen helpen. Ik zou dat aannemen met een dikke dankjewel.
    Ik vind dat je pas afhankelijk van ze wordt als ze er iets voor terug verwachten. Of als ze bijvoorbeeld elke maand 150 euro geven om de hypotheek te kunnen betalen. Dan ben je wel afhankelijk.
    Maar dit is gewoon een mooi gebaar om hun familie een handje te helpen met een verhuizing.

18. sleutel

sleutel Niet meer actief

Ik vind de keuze nog steeds erg lastig. Binnenkort gaan we voor een 2e keer kijken. Verder al vaak erlangs gereden en in dorp rond gelopen. Scholen zijn ook op zich prima. Vind het lastig alle gewenning nu, KDV PSZ paar kennissen enzo te verlaten. Zoontje heeft nu ook al een vriendje van KDV, grote kans dat die straks naar zelfde school gaan. Maar het huis is zo mooi en instapklaar en hele nieuwe woning.

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Vriendjes/vriendinnetjes zou ik mij zeker op deze leefstijl totaal niet door laten lijden. Kinderen maken snel vrienden.

Wat voor ons trouwens wel een groot punt was in de keuze van de dorpen waar wij naar keken was de middelbare school.

Er waren nog een paar dorpen die wij prachtig vonden maar daar moesten de kids minsten 30/45 min fietsen voor ze op school waren. Dat willen wij niet voor ze. Weet niet of het voor jullie iets uit maakt maar wilde het je wel mee geven als tip.

Als verder het dorp/huis jullie aanstaat zou ik er gewoon voor gaan. Stel jullie komen er na een tijd achter dat het toch niet wat is kun je altijd nog de keuze maken weer te verhuizen.

20. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Dit lijkt mij de belangrijkste overweging

Deel Deze Pagina