Hallo allemaal, graagzou ik advies van andere moeders horen over mijn "zorg" Andere halve maand geleden zijn wij bij de consultatiebureau geweest en werd ik verteld dat mijn kleine man van anderehalf jaar te zwaaris en niets meer aan moet komen. Als hij iets meer aankomt als hij terug gaat met 2 jaar dan vinden ze dat hij overgewicht is..... Hij eet heel graag en drinkt ook heel graag, hetliefst de heledag door maar dat laat ik natuurlijk niet toe. HIj is altijd iets boven gemiddeld met gewicht en lengte geweest sinds dat hij rond de 4 maanden oud was terwijl hij was echt klein toen die geboren was haha. HEeft reflux gehad en ook hongerige baby melk gehad omdat hij al gauw honger had toen die rond de 6 maanden was. Hoeveel moet een kindje van zijn leeftijd eten op een dag? DIt krijgt hij op een dag: 7:00 - een snee brood met appelstroop of jam met een kleine fles halfvolle melk. 8:30 een kleine fles erg verdund sap 9:30-10:00 een stukje fruit... een hele banaan of halve banaan en halve appel. 12:00 een tot maximaal 2 stukjes brood met kaas/worst/appelstroop en een kleine flesje melk voor dat hij een slaapje doet. 's middags een bakje rozijnen en sap en dan zijn ;s avonds eten. na zijn avond eten krijgt hij alleen maar water ... dit lijkt mij een prima aantal eet momenten enzo maar wat doe ik dan mis. Om te horen dat hij zo zwaar is en dan ook nog eens schuldig gemaakt vind ik niet fijn.... ik kijk er naar uit reacties.
Wat is "te zwaar"? Wat is zijn gewicht en wat is de lengte? Hoe is de groeicurve? Hoeveel drinkt hij? Ik zie 'klein flesje' staan, maar wat is dat? Genoeg vocht is namelijk wel belangrijk. Onze jongste eet en drinkt al tijden; 150/165 cc melk met 1 tot 2 boterhammen. 150cc sterk verdunde roosvicee of water met fruit, meestal 1 stuk 150/165 cc melk met 1 tot 2 boterhammen, heel soms zelfs 3 150cc water met koekje of rozijntjes oid 150cc sterk verdunde roosvicee met avond eten. Verschilt wat en hoeveel hij eet ;( Toetje is fruit als hij wil. (Hij krijgt geen melkproducten, dus daarom nog 2x daag fv uit een beker. ) Het advies is 300 gram zuivel en 1,5 stuks fruit. In sap zit vrij veel suiker net als appelstroop en jam. Misschien dat iets meer beperken? Verder zou ik niet proberen te echt te laten dieten, maar kijken of je meer kunt laten bewegen?
Hoi meis, Hoe zwaar is hij dan? Hier ook altijd de opmerking dat mijn kids te zwaar zijn... We eten super gezond dus daar ligt het echt niet aan... Ze zijn gewoon wat zwaarder... De oudste is nu 4 en is zelfs wat onder de gemiddelde lijn nu... De jongste is redelijk groot en weegt 14 kilo, ze heeft maat 92...
Mijn kindjes waren ook altijd te zwaar, ik heb mij er nooit iets van aangetrokken omdat ik wist dat niet teveel/ongezond aten. Nu is de oudste inmidddels bijna mager te noemen en ook de middelste is prima op gewicht. Als ik het menu zo zie lijkt het mij wel prima, maar is natuurlijk maar 1 dag en dat zegt niet zoveel. Wel zoj ik sowieso kiezen voor thee of water gedurende de dag. Als hij wil snacken, lekker stukjes komkommers, snoeptomaatjes. Maar als hij echt niet teveel eet heb je dikke kans dat hij straks vanaf een jaar of 2 ineens de lengte inschiet en niet meer zo hard aankomt.
Loopt hij al wel? Je ziet soms bij kinderen dat ze voor het lopen te zwaar zijn en dan daarna ineens gaan afvallen (of minder snel bijkomen). Op zich vind ik je schema niet schokkend oid. Als je er al iets over kunt zeggen dan zou je kunnen kijken naar het 'zoet' in het schema: de jam/appelstroop, de rozijnen, sap etc.
Hangt er inderdaad vanaf hoe zwaar hij is en hoe groot. Ik zou meer fruit geven, in de namiddag bijvoorbeeld ook ipv rozijnen. Die zijn beter dan snoepjes, maar bevatten toch veel calorieën. En ze vullen minder. Dus gewoon fruit geven als tussendoor, of rauwe groenten. Verder ook niet te druk maken. Mijn dochter zit al haar hele leven op het 90e percentiel qua lengte en gewicht. Ik heb eens gevraagd aan de diëtiste of ik haar 'op dieet' moest zetten. Zij zei dat dat geen zin heeft. Op deze leeftijd moet je er niet naar streven om ze 'gemiddeld' te maken. Je moet ernaar streven om ze op hun lijntje te houden.
Ik vind je menu er prima uit zien, misschien wat meer groente of rauwkost toevoegen bij de lunch? En de eventuele snoepjes/koekjes vermijden. Maar ik zou me niets aantrekken van de opmerkingen als hij verder gezond eet. Volwassenen zijn vaak ook alles behalve gemiddeld Ik ben ook echt -8 qua lengte als je de groeicurve volgt haha (ben 1,62)
Dochter was ook altijd te zwaar. Zat hoog in de curve maar kreeg niks "geks" Nu zit ze nog steeds hoog in de curve, ze is stevig gebouwd maar absoluut niet dik. Ze volgde altijd haar eigen lijntje Zoon is Bijna 11 mnd en is een enorme vreetzak. Maar heeft denk ik een wat andere bouw. Hij is prima in proportie terwijl hij 2x zoveel eet als zij toen (Hij eet / drinkt : 7.30 ontbijt fles 180, 8.30 1 boterham, 11u fruit 2-3 stuks, lunch 2 tot 4 boterhammen, Smiddags rozijnen, savonds bordje vol Pasta/aardappels&groenten en kwark +- 150 gram tussendoor water met paar druppels aanmaaklimo)
Hier werd met 18 mnd ook gezeurd over mijn Kids hun gewicht Ze wogen beidde jongens 18 kilo maar waren wel al 1 meter en 98 cm lang. Nu zijn ze bijna 15 jaar 1m98 en 85 kilo en 7,5 jaar 1m56 en 48 kilo. Niets meer van te zien. Mijn jongste is ook te zwaar en is ook een vreetzakje en krijgt alleen BV. Ze woog dinsdag 7360 gram en 65 cm. In het ziekenhuis een paar dagen ervoor 10 gr minder hihi. Ze is 2 mnd oud dus moeten ze niet zo zeuren op het cb. Je schema ziet er goed uit hoor.
Bij ons op het consultatiebureau hebben ze gezegd dat ze pas met 3 jaar kunnen zeggen of een kind te zwaar is. Vanaf die leeftijd begint ook pas de reguliere groeicurve. Onze zoon was met 6 maanden al 10 kilo. Hij eet ook alles wat los en vast zit. Gewoon in de gaten houden en niet teveel zorgen over maken.
Ik vind het helemaal niet veel wat jouw zoontje eet hoor, is weinig mis mee! Helemaal als ik het vergelijk met wat mijn zoon normaal eet. Die at als een bouwvakker, maar ook hij zit sinds een paar weken in de fase "ik wil niet meer eten!" Het kan natuurlijk zijn dat jouw zoontje wat meer aanleg heeft om 'te zwaar' te worden en als dat zo is zie ik wel wat dingen die je aan kunt passen in zijn dagelijks menu: - Geen diksap of roosvicee, maar alleen water/thee aanbieden - Geen appelstroop, jam of ander zoetigheid voor op brood dagelijks aanbieden, maar slechts een paar keer (max 3x) per week. - Fruit of rauwkost in de middag ipv rozijntjes Maar zoals al eerder genoemd, ligt het ook aan hoe lang en zwaar hij is, loopt hij al, volgt hij zijn eigen lijn?
lastig joh.... ik heb er ook een die zo graag eet. (behalve groente dan ) ... hier loopt de lijn inmiddels weer langzaam terug... terwijl ik niet echt minder te eten geef. Ik let wel op dat wat hij eet gezonde dingen zijn, en dat hij veel beweegt. Elke dag ga ik minimaal een anderhalf uur met hem op pad. hij op de fiets, ik lopend, broer in de kinderwagen of draagdoek. (we gaan dan boodschappen doen (20min heen - 20 terug + in de supermarkt) ... soms daarnaast ook nog lekker buiten spelen. .. ik vind trouwens opzich niet dat je zoon zoveel eet. Hier gaan er minimaal 4 boterhammen per dag is, en twee stuks fruit, rijstwafel, doosje rozijnen of een koekje en dan avondeten en een toetje. + melk, sap en water.
Ik zou me er ook niet te druk om maken, zeker als je weet dat je niks geks doet qua eten. Wat je kunt proberen is ontbijten met havermout. Dit is heel gezond en geeft erg lang een verzadigd gevoel. En eventueel minder zoet op brood en meer dingen als humus (vult ook heel goed). Cb heeft altijd wel iets te klagen heb ik het idee ...
Hier klaagden ze al met 6 wk dat de jongste te oud was. Kreeg veels te veek fv, bla bla, zou zorgen voor obesitas zo, bla bla,... Beel tien onzin (ze zei dat je voor de hoeveelheid in de fles niet moest kijken naar gewicht maar naar leeftijd, terwijl de jongste al 4400 gram was bij de geboorte). Ze bleek ook ongelijk te hebben, week later naar inloopspreekuur geweest.jongste mocht zelfs nog meer eten! Arts heeft opgebeld om d'r excuses te maken. Nu is ie nog asn de zware kant (22 maanden, gok 86 cm en 14 kg) maar is wel een familie trekje,p. Hij beweegt genoeg, eet ook genoeg Tijd terug een pedagoog op bezoek gehad, kregen daarvan ook op onze kop. Wat meenden we wel niet, 2 stuks fruit in de ochtend, 2 a 3 boterhammen per eetmoment, enz enz Tot ze zoon zag, toen klopte het toch wel... Zucht, is ook nooit goed,,,, Ik zou dus gewoon kijken naar je eigen kind, er is altijd wel iemand die iets te zeuren heeft, het moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen dus wel in de gaten houden.
ah oke vogelhuisje. ja hij was ook 14 kilo en tussen de 86en 92cm. HIj beweegt enorm veel, zitnooit stil en eet gewoon genoeg en gezond. hij heeft gewoon zware boten zeg ik en zware sterke spieren
ach wat een gezeur weer van het cb, ze moeten leren om eerst eens naar het kind te kijken ipv naar hun grafiekjes. hier ook wel eens commentaar gehad, terwijl wij geen snoep geven, alleen water, veel fruit, alleen boter op brood (hij was toen 13mnd). Oh ja, en borstvoeding met ook nog nachtvoeding. met 13 mnd woog hij 13 kg en 78 cm, nu is hij een jaar ouder en weegt nog geen kilo zwaarder en wel een stuk langer. allemaal goedgekomen hoor.
Misschien kun je ipv aantal momenten of hoeveelheid ook kijken of je een gezondere keus kunt aanbieden dus bv een plak kipfilet op brood ipv appelstroop of jam Water ipv sap dat soort aanpassingen gen maken al gauw groot verschil..
Hier bijna 2 jaar en ongeveer 90cm en weegt net onder de 12 kg zit precies midden op de lijn 2 kg bij een kleintje is natuurlijk een groter verschil dan bij een volwassene Ik zou met 14kg nog niet over overgewicht spreken maar begrijp dat ze zeggen dat hij dan steviger is als gemiddeld
Zoontje was met 1.5 jaar 85 cm en 13.5 kilo, met 2 jaar was dit 92.5 cm en 15 kilo en met 3 jaar 104 cm en 16.9 kilo, daarmee blijft ie qua lengte boven gemiddeld maar de gewichtscurve buigt af richting gemiddeld....zie zowel in het eetschema als lengte/gewicht van je zoontje niet echt rariteiten.
appelstroop krijgt hij voor de extra ijzers omdat het in de hele gezin ziit dat we allemaal een ijzer te kort hebben. ook zijn de suikers in appelstroop natuurlijke suikers dus beter dan jam in ieder geval. Wij geven inderdaad voor lunch liever een plakje worst of smeerworst ofzo inplaats van zoet. En nou zou hij maar water drinken dan zou ik geen sap geven maar dat gaat hetniet worden. toen hij 15 maanden was dronk hij heel graag water maar dan ineens een sprongetje gehad en lusthij het echtniet meer en enigste manier is een druppel smaak ( limonade/diksap) erin te doen. Lees ook echt een druppel, puur om een smaak te geven, awater blijft bijna gewoon hetzelfde kleur zo dun maken we het.