Eerste keer op het potje geplast ! Hoe nu verder?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mirjam2112, Aug 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Jaja na maanden van 'Demi wil je op het potje? ' "NEEEE"
    Was het vandaag zover, ze wilde zelf d'r luier uit en zodra het potje er stond ging ze er telkens opzitten. Er kwam eerst 20 x niks, toen een ongelukje op de grond en na het eten zette ik haar erop en ja hoor; een hele pot vol :D

Dus wij apetrots, Demi knuffelen, oma bellen en helemaal blij ! Demi zelf ook, ze vond het vandaag écht leuk. Ze huppelde gewoon naar het potje toe.

Maar wat is verstandig om nu te doen ?
    Morgen gewoon weer hetzelfde, dus blote bips en potje klaar. En dan maar kijken wat er gebeurt ?

Ik vind het niet erg als het morgen niet lukt en die ongelukjes zijn zo opgeruimd dus we kunnen het makkelijk doen.

Aan de ene kant denk ik: Zo doorgaan, morgen precies hetzelfde. Ze vind het nú leuk dus nu gebruik van maken.
    Aan de andere kant ben ik bang dat ze zich 'gepusht' voelt ...

2. mirjam2112

Oh ja, ze is net 2 geworden dus nog vrij jong natuurlijk ...

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou zelf lekker verder gaan ermee, ze vindt het zelf leuk. Zonde om te stoppen, kan heel lang duren voordat ze weer wil starten.

En je doet het prima, ongelukjes ruim je op zonder te mopperen, het maakt je niet uit (ze kan er ook niets aan doen). Je bent haar niet aan het pushen op deze manier! Wel als je haar gaat dwingen of 80x vraagt aan haar of ze moet plassen.

En 2 jaar is toch een mooie leeftijd, hier was dochter zindelijk met 2j2mnd.

4. mirjam2112

Ik heb vandaag wel heel vaak gevraagd of ze moest plassen, tot grote ergenis van m'n vriend, want ik was bang dat ze het zou vergeten.
    Maar dat kan ik dus beter niet zo vaak vragen, dalijk vind ze het daardoor niet meer leuk.

5. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    Ik zou ook lekker doorgaan er mee. Zo lang zij het leuk vindt dan zal ze vanzelf naar potje lopen of er om vragen. Misschien leuk om als beloning een sticker op vel te plakken die je ergens ophangt? Dat vindt Fenne in ieder geval erg leuk!
    Wees niet teleurgesteld als haar interesse ineens weer weg is. Hier ook toen ze net 2 jaar was al wat actie op potje en wc en toen ineens weer 3 mnd niks. Nu heeft ze 3 weken geleden ineens besloten dat ze zindelijk ging worden en binnen 5 dagen helemaal geen luier meer om (s nachts nog wel hoor).

Succes, leuk he?!

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Als ze iets lijkt op onze Demi dan gaat de leukigheid tijdelijk weer over idd. Hier ook 2x op de pot geplast, bejubeld en noem maar op en sindsdien als ze al op het potje wil, is het steeds zonder resultaat.... Wij hebben het maar even zo gelaten, proberen het later wel weer.

7. mirjam2112

Nou vandaag ging weer super !! Weer 4 x op het potje waarvan 1 helemaal uit zichzelf !!

Nu twijfel ik alleen wat we doen bij opa's en oma's. Ze is bij allebei kind aan huis dus zou best het daar ook kunnen proberen. Of is het beter om het eerst thuis onder de knie te krijgen en dan pas daar ??

(Kdv en uitstapjes houden we gewoon de luier voorlopig)

8. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,808
    4,192
    113
    Hoe pakken jullie dat aan? Want ze zeggen dat het heel verwarrend is wel luier/geen luier dus als je eenmaal begonnen bent je geen luier meer aan moet doen.
    Maar goed, je moet echt boodschappen doen, kindje moet naar kdv etc etc. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hmmm interessant topic. Mijn dochter van 22 maanden kan nu zonder luier (dus in blote bips) zelf naar het potje lopen overdag en plassen. Poepen doet ze er niet op; als ze in haar blote bips is de hele dag dan houdt ze het op tot sint juttemis. Dus dan vraag ik haar wel of ze een luier aan wil om te poepen. Vaak wil ze dan wel en 's avonds poept ze dan wel nog in de luier. Tja, bij opa en oma zou ik zéker een potje klaarzetten. Vooral complimenten van anderen dan mama en papa werken ook goed. Ik had het potje laatst ook mee naar oma, en toen deed ik haar broek en luier uit, en hoppa ze springt meteen op de pot en doet en enorme plas, tot groot jolijt van oma, en dus weer van mijn dochter :D Maar ik vind het ook wel moeilijk hoor, want je kunt in het begin toch zomaar niet meer de luier weglaten, al helemaal niet als ze de broek nog niet zelf uit kunnen doen. Als ik haar niet in haar blote bips laat lopen, lukt het heel slecht. Ze wil namelijk dat ik nergens mee help, want dan wil ze meteen niets meer op het potje doen, dus dan gaat de plas in de broek. Dus tja, als het koud is doe ik haar soms een luier aan thuis, en als ze er zelf om vraagt want dat doet ze ook nog wel eens, en zeker als ik wegga, want dat potje is een enorm onding (best groot vind ik) om mee te nemen. Maar het nadeel is, doe je haar een luier om, dan wil ze 'm vaak de hele dag niet meer af.

Nu had ik begrepen dat er ook een reispotje is, die heet de pottetta ofzoiets. Die kun je inklappen en werkt met zakjes die je dicht kan binden. www.babysbest.nl meen ik. Maar dan nog heb ik er een hard hoofd in dat als ze aan het spelen is in de speeltuin, dat ze dan ineens aangeeft dat ze op het potje wil. Lijkt me echt idioot om dat potje naast het bankje neer te zetten en hopen dat ze zelf aan komt lopen, laat staan dat ik me afvraag of ze dan ineens wel wil dat ik haar broek uitdoe. Dat kan ze nu nog niet zelf en wil dus ook niet dat ik help.

Iemand nog enig idee hoe je dat aan kan leren?

En idd het helpt dus niet om steeds te vragen of ze moet of om bang te zijn dat het mis gaat, want dan willen ze niet meer. Heb dat nu met poepen. Ik merk aan haar als ze moet, en dan ga ik natuurlijk vragen 'wil je op het potje' (want die flatsen op het tapijt of op de kinderstoel lijkt me echt een drama om op te ruimen), en daarom wil ze juist niet. Hoe meer druk ze ervaren hoe minder zin ze hebben om het nog te doen.

Hier werkt als beloning ook heel goed om zelf het plasje door te trekken naar de grote plasjeszee hahaha :D

10. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Op het kdv zou ik trouwens zeker vragen of ze haar potje daar gewoon bij haar in het zicht willen houden, hoor. En dus geen luier om. Mag toch hopen dat ze daar wel een beetje meewerken aan zindelijkheidstraining?

Iemand nog tips, naast over broek uit leren trekken, ook over leren poepen op het potje?

11. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik lees mee,

Mijn dochter heeft gisteren ook voor het eerst op het potje geplast!
    Ik helemaal blij, prijsde haar de hemel in enz. Zij ook vrolijk en blij en uit enthousiasme gooide ze het potje met pies door de kamer ;)...

Ik dacht nu gaan we ervoor, maar nee... ze wil vandaag helemaal niet meer, ze zegt resoluut NEE.
    Ik laat het maar even zo, morgen maar weer proberen.

12. mirjam2112

Nou Demi heeft de smaak te pakken. Vandaag pastte oma bij ons op en heel de dag in d'r blote bips en continue op het potje geplast.

Tuurlijk werken ze mee aan zindelijkheidstraining maar je kan haar daar niet in d'r blote bips rond laten lopen, lijkt me ook niet fris voor de andere kindjes als er een ongelukje gebeurd. En ze is nog niet zo ver dat ze het aangeeft of d'r broek uit kan doen. Ze doen haar daar nu meenemen naar de wc op de vaste wc-momenten én tijdens het luier verschonen vragen ze of ze op de wc wil. Lijkt mij beter dat ze rustig went.

hetzelfde met wel/geen luier. Ik zie er geen probleem in. Als we weggaan zeg ik gewoon dat we een luier aandoen omdat het potje niet meekan en dat ze het mag zeggen als je moet plassen (doet ze dus nog niet) en dat we dan naar de wc gaan. Ze lijkt het te begrijpen en accepteert het. Zodra we thuis zijn gaat de luier uit, wil ze zelf.
    Daarbij vind ik haar nog vrij jong, dus als ze het een tijdje niet meer wil dan krijgt ze gewoon d'r luier, dat is toch ook niet erg ? Wil haar absoluut niet pushen want als íets niet werkt bij Demi is het wel pushen (net als mama trouwens haha)

Hmmmmm poepen, dat heb ik al 2-3 dagen niet gezien .... toch eens even op letten....

En ja hier vloog het potje ook van enthousiasme door de kamer haha en vervolgens liep er een spoor van plas-voetafdrukken maatje 23 naar de badkamer :D

13. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn meisje houdt het dus ook op als ze in d'r blote bips loopt. Ik merk aan haar dat ze wel moet 's avonds tijdens het eten. De eerste dag heeft ze er niet veel last van, maar dag twee wordt er wel wat bij gejengeld. Ze wil dan de hele tijd op het potje maar staat meteen na drie seconden weer op, en dan komt er natuurlijk nog niet meteen iets uit, dus dat werkt helemaal niet. Maar echt goed eten doet ze dan niet meer. Ze grijpt ook naar haar buikje en zegt 'poep' en kijkt heel moeilijk. Voor het slapen vraag ik haar dan maar of ze in de luier wil poepen en dan zegt ze ja, en na twintig minuten rood aangelopen hoofd is ze er dan klaar mee. Maar hoe dit ooit op het potje moet gaan gebeuren, ze gaat echt niet twintig minuten op een potje zitten hoor, vrees ik....

14. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    hallo, stickerbeloning helpt ook erg goed.

En zeker van kdv eisen dat ze ook gaan beginnen.

Bij de hema heb je speciale broekjes, die houden de plas vaste n heb je dus niet alles eronder, maar voelen wel aan als een odnerbroek en na een ongelukje kan deze ok neit meer aan, maar moeten even uitgespoeld worden.

15. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Mistiana: Wauw, dat klinkt handig. Hoe heten die broekjes? En gaat ie wel door als ze erin poepen?

16. mamamuts

Eergister toch maar gevraagd of ze op het potje wilde... en ja hoor, resultaat; 6x op het potje en 2x op de grond. En dat voor een eerste dag. Mama is trots! :D
    Ik heb haar idd ook in haar blote billen laten lopen.

@mirjam2112; zo hebben ze het gister ook op het kdv gedaan bij mijn dochter, helaas zonder resultaat. Ze was telkens te snel afgeleid. Ach... het begin is er en we hebben geen haast.

Ik doe ook de stickermethode, haar eerste kado'tje heeft ze al binnen ;). Maar ik heb het idee dat het haar niet heel erg interesseerd.
    En ik heb van die easy up broekjes gekocht, maar die van de hema lijken me ook wel handig eigenlijk.

17. mirjam2112

Maar waarom moet het perse ook op het kdv?? Ik vind het zelf fijner als ze het eerst thuis onder de knie heeft en dan pas op school. En dat raden hun ook aan. Ze is daar altijd al verlegen en nog steeds niet echt op dr gemak dus ik ga niet lopen pushen dat ze daar op de wc gaat (ook weer anders dan een potje hè!)
    ze vragen wel of ze naar de wc mee wil en voorlopig kijkt ze alleen maar naar andere kindjes en dat is ook leerzaam.

Die broekjes zijn een goed idee ! Morgen even kijken.
    Morgen maar weer met de billen bloot :D

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen luier aan. Het kdv werkt mee en boodschappen doen? Voor we weg gaan plassen en reserve kleding mee.. tja, hij moet het toch leren. De eerste 5 dagen zijn we trouwens gewoon lekker thuis gebleven met heel korte uitstapjes de straat in of met de fiets (15 minuutjes weg blijven e.d.)
    We zijn 2 weken geleden begonnen (zoontje wordt volgende week 2) en hij is nu overdag helemaal zindelijk. Alleen bij slapen krijgt hij een luier aan. Ongelukjes gebeuren soms nog wel maar vandaag helemaal niets!!!

Wat wij doen als we echt ergens heen moeten waar we geen ongelukjes willen hebben: eerst de onderbroek aan en daarover heen de luier (speciale broekjes kopen hoeft dus niet). Dan voelt hij wat hij doet maar niemand heeft er last van (behalve hij!)

19. Gerritsen

Gerritsen Niet meer actief

hoi allemaal,

Hier is vorig jaar zomer ook de intresse gewekt bij zoontje, hij was toen 22 maanden. Het is toen 3 weken goed gegaan, ik liet hem niet in de blote billen lopen maar in een pyamabroek. Kon ik zo uit doen en hij ook. Na die 3 weken was het over, geen intresse meer en brullen om een luier.

Toen was ik in augustus zwanger en kots misselijk dus was eigenlijk ook wel blij dat hij even geen intresse had. Toen ik in januari 2010 luiers in de commode kast aan het leggen was voor de baby, was ineens de opmerking ikke geen baby''. Ik zei nee klopt jij peuter. Dus ik zei baby's hebben luier om kijk mama legt ze klaar voor als de baby komt. Paar dagen daarna zei hij dat hij geen luier om wilde.
    Dus geen luier meer om en ja hoor gewoon op het potje en beloont met stickers en als het vel vol was een cadeautje. Maar al gauw vergat hij de stickers. Hij wilde gewoon plassen op het potje. Poepen tja dat durfde hij niet en wilde het in de luier doen. Op het een gegeven moment zagen we dat hij zich ging verstoppen voor het poepen in de broek. Mijn man zag het en pakte hem op trok de broek uit en zette hem op de pot. Meneer heeft echt gehuild en probeerde weg te komen. Mannetje hield hem tegen en toen kwam het al en toen de hemel in geprezen en sindsdien deed hij alles op het potje. De enigheid was eraf, loslaten noemen ze het.

Hij wilde toen ook direct geen luier voor de nacht om en is twee keer fout gegaan in de kraamweek en tot op heden gaat het nog steeds dag en nacht goed, in winkels, speeltuinen, thuis, peuteropvang. Ook snachts gaat hij gewoon naar de wc toe, hij roept me dan dat hij moet plassen, gelukkig gebeurt dit weinig in de nacht, haha.
    Maar hij is wel mooi zindelijk en dat al vanaf 28 maanden. Hij wordt over kleine 6 weken 3 jaar en ik ben ongelooflijk trots op hem, want tegenwoordig hoor je ook wel anders.

Trouwens hier op de peuteropvang hielpen zo ook gelijk mee, is nooit fout gegaan en anders ligt er altijd in zijn bakje reserve kleding klaar voor het geval dat.

20. mamamuts

Dit vind ik een goede tip!

Share This Page