Operatie galstenen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Engeltje1, 7 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Hallo

Ik hoop dat ik mijn vraag hier goed ga plaatsen

Vannacht rond 1 uur werd ik gillend/huilend wakker van de pijn in mijn maag (net dat kuiltje onder/tussen je borsten

De pijn straalt ook uit naar mijn borst, rug, schouders, en bovenbuik

Na 2 douches, overgeven, warme melk, gaviscon tablet en massage van man ben ik uiteindelijk rond 4 uur in slaap gevallen met het gevolg rond half 6 weer wakker te worden met een lichte pijn.

Rond 11 uur vanmorgen werd de pijn weer zo heftig net als vannacht.
    Huisartsenpost gebeld. Mocht gelijk langskomen.

Arts heeft wat gevoeld en gekeken met echo apparaat en wat blijkt, ik heb galstenen.

Deze moeten dus verwijderd worden, iemand hier ervaring mee en hoe gaat zoiets in zn werking?

Ik moet zeggen dat ik um behoorlijk sch**t :)

2. Engeltje1

Ow en ik heb toen ik net thuis kwam de medicijnen ingenomen: tegen de misselijkheid, diclofenac en maagtabletten...

Half uur later heb ik weer boven de wc gehangen.. Lijk mij dat ze nu niet werken maar mag ik alsnog nieuwe innemen nu?

3. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    als ze een half uur erin hebben gezeten werken ze wel dan zijn ze zo goed als weg
    zou geen nieuwe in nemen

veder geen ervaring sterkte

4. Engeltje1

Dank je! Moet zeggen dat de pijn nu aan het zakken is, maarik me ook niet durf te bewegen! :(

5. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    nee dat geloof ik best hoor wanneer willen ze je dan opereren of moet je doodleuk wachten tot dinsdag?

6. Engeltje1

Ik moet dinsdag (maandag is hij erniet 2e paasdag) mijn huisarts bellen en dan krijg ik denk ik een doorverwijzing

Ik weet niet wat er dan gaat gebeuren?

7. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    pff dan duurt het dus nog langer voor je geholpen word
    lekker dan zeg nou als je pijn krijg weer net zo hevig gewoon terug naar de ha post hoor

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier is twee jaar geleden ook mijn galblaas verwijderen. In het ziekenhuis hier stond er een wachtlijst van 3 maanden, maar na anderhalve maand werd ik opgebeld dat er iemand was uitgevallen,en dat ik de dag er na terecht kon.
    Moet zeggen dat ik de napijn toch best vervelend vond, las op internet dat het wel mee viel,maar ik kon de eerste 4 dagen echt amper mijn bed uit. ( misschien door littekenweefsel eerdere operaties ofzo? geen idee ). Na twee weken ben ik weer aan het werk gegaan.Galblaas is trouwens via een kijkoperatie verwijderd.

9. Engeltje1

Ja dat ga ik zeker doen en laat me echt niet wegsturen dan

Laten we maarhopen dat het weg blijft en hopelijk kan iemand me later wat meer vertellen die hetzelfde gehad heeft.. Wat er allemaal gaat gebeuren?

10. Engeltje1

Kaatje, pff wat een verhaal
    3 maanden wachttijd.. Hoe heb je dat vol gehouden die 1.5 maand?

Via een kijkoperatie, betekend dat dat je niet in het ziekenhuis hoeft te blijven?

11. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Je hoeft niet bang te zijn, soms blijven de koliek aanvallen 'die jij gehad hebt) maanden weg blijven. Dus dan is t niet erg als je niet gelijk geholpen kunt worden.
    Ik vond de operatie best meevallen. Ok fijn is anders, maar vergeleden met de koliek, dan liever de operatie, kans dat t dan terugkont is nihiel.
    Ik moest 1 nachtje blijven, en ben daarna nog 4daagjes moe in bed gebleven.
    Vond t al met al best gaan.
    Sterkte, en maak je niet te druk !

12. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ook bij mij is de galblaas verwijderd in het begin zat er langer tussen de aanvallen, maar later had ik er gerust 3 per week, geen pretje dus. Ik was ook ontzettend zenuwachtig voor de operatie en daarna, maar bij mij is het allemaal reuze mee gevallen. Doormiddel van een kijkoperatie is hij verwijderd, 1 nachtje ben ik in het ziekenhuis gebleven en de volgende dag om half 10 lag ik alweer in mijn eigen bedje. Na 2 weken ben ik weer aan het werk gegaan.

13. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ik kreeg galstenen tijdens mijn 1e zwangerschap rond april, tijdens de zwangerschap konden ze niet verwijderd worden (ben bevallen in september).. toen zijn ze er in maart pas uitgehaald.. GELUKKIG had ik maar 1 of 2 x per maand zo'n aanval

de operatie zelf valt echt reuze mee.. ik heb een kijk operatie gehad en heb 2 kleine littekentjes boven aan mijn buik en 1 in mn navel.. de pijn daarna valt ook reuze mee, je bent een beetje beurs, en lastig gevoel met opstaan maar dat is naar 3 dagen wel weer weg, ik mocht de zelfde dag al naar huis toe

ik zou nu geen vettige dingen eten, en geen kolen (bloemkool etc).. alleen magere dingen eten... vettige dingen wekken zo'n aanval op

14. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Nou stelt weinig voor (mijn mening), het is gewoon een hele opluchting. heb die dag nog wel flinke napijn gehad maar daarna was ik verlost. Het zijn ook hele kleine wondjes die ze maken dus dat geneest vrij vlot.

had wel veel last van lucht (ze blazen je buik op) dus reken op flinke wervelwinden haha

15. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    goh, ik heb paar maanden ongeveer soort gelijk topic geplaatst ;)

ik heb in december mijn eerste (en laatste ) aanval gehad, en die was enorm heftig, zware medicatie en niet hielp. wist niet of ik nu moest lopen/zitten/liggen....tegen de muren omhoog. idd ook erg misselijk....
    na ehbo idd moest mijn galblaas er ook uit...nu wou het nte dat we tegen de verhuizing aan zaten...dus ik heb er zelf voor gekozen en het dus uit te stellen....(een maand in totaal) en ik ben toen heeeeel voorzichtig geweest (dus heel weinig koffie, bijna geen vet, geen koolsoorten, geen koolzuurdranken, geen chocola) en moet zeggen ik heb niets meer gehad gelukkig.

operatie vond ik persoonlijk flink tegen vallen...ik ben door kijkoperatie geholpen...en deed best zeer naderhand en was misselijk van de narcose (en das echt geen pretje na een buikoperatie) maar goed daar heeft niet iedereen last van...
    dat gas ook gemeen spul, ik wist dat het zeer ging doen in je schouders/nek.... maar dat had iik wel onderschat...
    ben ok echt een week goed ziek en zwak geweest en lang opgeblazen gevoeld) maarrrrrr....

ik heb nu nergens last meer van en zou het verschil niet weten met wat er voor...maar gelukkig is de kans op galstenen heeeeeel klein....

achteraf hoorde ik dat mijn galblaas chronisch ontstoken was, dus mag denk ik echt op mijn knieen dat ik niet meer aanvallen heb gehad!

heel veel sterkte! En zou gewoon echt die dingen die ik hier voor noemde vermijden ;) dan sluit je het niet uit, maar je maakt de kans op een heel stuk kleiner.

16. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    de operatie viel mee wel veel pijn in de schouder en buik van dat gas wat ze inspuiten. Ik kreeg het in de zwangerschap van sem. 3 weken later lag ik in het zh. Ik had al heel de zwangerschap veel pijn. Ik werd vanuit de SEH opgenomen omdat me leverwaardes torenhoog waren..
    Ik heb 10 dagen in het zh gelegen en darana 1 week thuis geweest en daarna werd de galblaas verwijderd. Er staat normaal een wachtlijst van idd 3 maanden voor. Maar bij mij was het dus eerder nodig. Tijdens de operatie bleek dat me galblaas aan het ontsteken was..

17. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Ik heb er ook vreselijk last van gehad.
    Ik heb er voornamelijk last van gehad tijdens de zwangerschap.
    En het enige wat mij hielp was plat spuiten met pethadine injecties en uiteindelijk hebben ze een ercp gedaan omdat ik zo geel als een kanarie was en mijn lever dreigde er mee op te houden.
    Daarna had ik minder klachten en de bevalling hebben ze de galblaas verwijderd met een kijkoperatie.
    Ik had uiteindelijk het meeste last van de lucht/gas die ze inspuiten om alles wat toegankelijker te maken.

18. Engeltje1

Dank voor jullie berichtjes

Ik moet zeggen dat jullie verhalen me meer geruststellen dan het idee dat ik weer zo'n aanval krijg.

Ik hoop gewoon heel snel geholpen te worden want indd, ik loop tegen het plafond aan, weet niet wat ik met mezelf aanmoet op zo'n moment en kan dan ook me zoontje niet uit bed halen en verzorgen.

Ik heb net heerlijk 4 uurtjes geslapen, durf alleen niet te eten. Ben zo bang dat het terugkomt.

Wat is nou wel handig/makkelijk om te eten...? Ik zit al heel de dag aan de water ;)

Dnsdag ga ik direct naar de ha, hoop dat ik ook zsm word geholpen.
    Op het kleine echo apparaatjes was te zien dat het ook vol met gruis zit

19. Engeltje1

Vele van jullie zeggen ook dat het uiteindelijk ontstoken was, voordat we naar het zh reden zei ik zoiets tegen mijn man

Last van mijn maag heb ik sinds de zwangerschap van vorig jaar. Ik dacht het hoort erbij.. Alles in je lichaam moet ruimte maken voor de baby
    Sinds de bevalling had ik het idee dat het toch een ergere kant kreeg, maar nog niet als vannacht

Wat ik dus zei was: Misschien waren het dus voortekenen dat er iets
    mis is.. en het nu dus echt mis is...

En waar ik dus nooit op let maar nu wel heb gedaan is dat me urine heel erg donker is. Dat zal vast horen bij galstenen?

20. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Ja donkere urine klopt.

Ik weet wel dat de eerste keer toen ik last had zei de gyn je hebt alle kenmerken.
    Je bent blond, je bent zwanger ( of net geweest) en je bent iets steviger ......aahhuumm

Deel Deze Pagina