Prematuur en zo snel groeien

Discussie in 'Prematuur' gestart door sonjaw, 9 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Mijn mannetje is met 34,3 dgn geboren.Met een gewicht van 2340gr dus niet slecht.
    Hij is nu 6 weken en komt zoveel aan in een week 2 wk geleden 330 gr en nu van de week 525 gr in 1 week.
    Hij heeft hierdoor erg veel buikkramp.Heeft ook zijn navel naar buiten geduwd en is dus een navelbreuk.
    Volgens de kinderarts heeft hij dus die kramp door het te snel groeien.
    Ik wil graag weten of jullie dit ook hebben met je ukkie.
    De kinderarts zei dat z'n darmen eigenlijk nog onrijp zijn en dat ze harder moeten werken en dat dat de kramp veroorzaakt.
    Het is echt een zielig gezicht hij loopt rood aan en perst zich rot dit een uur lang voor 1 poepie.
    En je kan niks doen.Hij huilt niet.
    Herkennen jullie dit.
     
  2. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Ja! Echt wel! Tymen was 4 weken te vroeg en dysmatuur. Hij woog 2380 gram. Twee weken later woog hij al 2540 gram en met 5 weken 3350 gram. Dit snelle groeien ging door tot hij bijna 8 maanden was. Nu stabiliseert het een beetje. Tymen heeft in het begin ook erg veel krampjes gehad, maar nooit harde ontlasting. Navelbreukje heeft hij niet gehad. De kinderarts heeft het bij ons nooit gezegd dat de vele kramp door het groeien kwam, maar op zich klinkt het wel logisch!
     
  3. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    hoi

    hier ook 1 die heel snel groeide,
    in het gewicht weet ik niet zo snel uit mijn hoofd, maar in de lengte de 1ste maand 5,5 cm
     
  4. sonya one love

    sonya one love Niet meer actief

    hier ook.
    mijn meisje is geboren met 28 weken en 4 dagen..een echte prematuur dus.
    nn groeit ze ook al s kool ze weegt nu bijna 4 kili.
    Ook zij heeft een navelbreukje en erg veel last bij het poepen.
    Ze kreunt en steunt en loopt rood aan. ze poept maar om de 4 a 5 dagen
    nu moest ik beginnen met 10 cc extra water aan de voeding te voegen, maar zonder weinig succes.
    Nu heb ik van het cb lactulosesiroop gekregen en dat werkt nu redelijk.
    hopelijk vinden ze bij jullie ook snel een oplossing, want zo is het niet leuk voor je kleintje!
     
  5. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Mijn ukkie poept wel elke dag soms 2 keer.
    Maar loopt ook rood aan en perst ook veel.O zo zielig.
    JIj beschrijft het precies het zelfde zo als het hier ook is.

    Hier zegt de kinderarts dat we geduld moeten hebben en dat het vanzelf overgaat.Alleen het is echt slopend.
     
  6. sonya one love

    sonya one love Niet meer actief

    ja kloptr dat is bij ons al 3 maanden zo..soms is het niet om aan te zien..maar huilen nee hoor! dat vind ik ook erg zie ik ze vechten voor niets..
    ja ze doen er niets aan de darmen moeten het werk zelf gaan overnemen...nu helpen we ze met die lactulose maar ze peot nog steeds maar om de 4 dagen
     
  7. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Hij huilt ook niet.En doet echt soms een uur over 1 poepie.Hij kreunt en steunt dan het hele uur.Echt zo zielig.Wat bij hem wel wat helpt is wat druk op z'n buik geven met m'n hand.
     
  8. sonya one love

    sonya one love Niet meer actief

    ja klopt bij haar ook..en ik leg haar vaak op haar buikje in de box, dat vind ze ook fijn.
     
  9. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Tegen jou hebben ze ook niet kunnen zeggen zeker hoe lang dit zou gaan duren.Maar als ik zie dat jou ukkie al 2 mnd ouder is heb ik nog een tijd te gaan.Ik hoop van niet maar ben er wel bang voor.En die navel hij ziet er echt niet uit.
     
  10. sonya one love

    sonya one love Niet meer actief

    die navel van haar is ook lelijk....kijk maar in mijn album staat een foto bij in haar pampertje hoe harder ze huilt hoe erger het wordt..
    aan die navel doen ze pas wat als ze 1 jaar oud is..ze heet nu al teveel meegemaakt.
     
  11. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Bij hem is het nog niet zo erg maar misschien komt dat nog.
    De kinderarts zei tegen mij dat het nu een gaatje is vanbinnen wat moet gaan sluiten naar een streepje.
    En dat het dan weg trekt.
    Zo niet dan moeten ze het operatief doen.
     
  12. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Prematuurtjes hebben vaak na ontslag een inhaal slag.
    Danischa geboren bij 30 weken en 6 dagen woog 1kilo.
    Met iets meer dan een maand was ze thuis. 1756gram
    En toen ik dus stopte met de bv kwam ze ook 300 gram en meer per week aan. Deze spurt heeft ze tot een maand of 6 gehad, nu komt ze een stuk minder aan, maar ze is nu ook veel actiever.

    Geef je nog borstvoeding? Of flesvoeding?
     
  13. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Ik geef borstvoeding.Dit ook via de fles omdat hij nog steeds niet de kracht heeft om elke voeding zo te drinken.Hij drinkt dan zo weinig dat ik elk uur kan gaan zitten.
    Het gaat wel steeds beter.
     
  14. daantje78

    daantje78 Fanatiek lid

    23 aug 2006
    1.714
    0
    0
    zuid holland
    Ga het hier zeker in de gate houden son. Valentijn heeft er ( gelukkig) nog geen last van, hoop dat het zo blijft :rolleyes:
    Hij heeft wel vaak in de avond last van wat krampjes maar dat duurt maar even , heeft meer weg van een huil uurtje.

    Hoop dat het snel over is bij Kenji
    Dikke knuf voor jullie meis
     
  15. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Hoop het ook voor je Daan.Maar bij Kenji is het nu ongeveer 2 wk bezig.Dus jij heb nog even tot je bij de zelfde leeftijd zit.Maar hoop dat het je bespaart blijft het is echt slopend.
     
  16. iniemienie

    iniemienie Actief lid

    23 feb 2006
    241
    0
    0
    Verzorgende in de thuiszorg
    Hier ook een moeder van een prematuur, Bevallen met 28 weken en 2 dagen. Nova is nu inmiddels al een half jaar (gecorrigeerd 3 maanden) maar zij heeft ook nog steeds last van harde ontlasting. Heb destijds ook lactulose siroop gekregen maar na een tijd kreeg ze daar weer diarre van, dus weer wat minder gegeven etc etc, zo bleef ik aan het proberen. Na een tijd ging het goed maar ben nu maar weer begonnen met lactulose siroop en johannesbroodpitmeel bij haar voeding, op advies van de kinderarts. Maar mijn kindersarts zei dus dat ze niet wist hoelang het ging duren, bij de een was het zo over en bij de ander kon het nog wel een jaar duren. Maar gelukkig heeft Nova geen navelbreuk. Inmiddels zit ze al bijna aan de 7 kilo en heeft ze overal vetrolletjes..... hihihih wie had dat oot nog kunnen denken...... Ik zal wat nieuwe foto's toevoegen! Dan kunnen jullie het zien.
     
  17. mussie

    mussie Fanatiek lid

    5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Ons moppie is ook een prematuur mannetje. Hij was bijna 6 weken te vroeg. Hij woog 2300 gr en was 45cm. Nu is hij 5700 gr en 58 cm! Hij heeft zijn schade dus ruim ingehaald. Wat dat aan gaat doet hij het prima. Hij krijgt echter nog steeds 7 voedingen,van 140 cc (incl extra water omdat dat schijnt te helpen bij krampjes, nou niet dus) en 4 scheppen voeding. Ook krijgt hij 2 schepjes Nutriton door zijn voeding, anders gaat hij spugen doordat hij zijn fles veel te snel leeg drinkt. Omdat hij ong 1,5 uur na z'n voeding alweer wakker wordt door de buikpijn, kunnen we het voeden net uitzingen tot om de 3 uur. Heel soms als hij erg lang en veel gehuild heeft, laat hij er wel eens 4 uur tussen zitten. Maar dit gebeurd zelden.
    De ka vond hem een "dikke" baby :oops: Maar ze wil eerst het "poep" probleem aanpakken en daarna gaat ze kijken op welke voeding hij dan weer moet. Ons mannetje heeft nl erg veel kramp. We hebben al verschillende soorten voeding geprobeerd, (met bv gestopt na 7 weken) maar tot nu toe zonder resultaat. We zijn begonnen met Friso 1, daarna Nutrilon Omneo en nu krijgt hij Nutrilon Pepti. De 1e dagen nadat we met een nieuwe voeding zijn begonnen gaat het redelijk. Maar na een dag of 3 begint het feest opnieuw. Huilen krampen, huilen, krampen. Nu heeft hij laxeerpoeders van de ka en die begonnen na een dag of 3 te werken. Soms laat hij "natte poeppies" en af en toe heeft hij een "redelijke" poepluier. Wat een feest is dat, je ziet de opluchting in z'n oogjes, eindelijk dat is mijn buikje uit, nu de rest nog, pffff. Maar dat komt er dus niet uit, of uren later. Waardoor hij dus blijft kreunen, persen huilen enz. :( We zijn echt ten einde raad, we hebben van alles geprobeerd, z’n buikje masseren, warm bad, warme doek, we maken fietsbewegingen met z'n beentjes,houden zijn beentjes in de lucht en brengen z'n voetjes dan naar z'n neusje toe, en sinds een paar dagen geven we hem ook een beetje rooibos thee. Hier wordt hij wel even rustig van. Maar ook dat drinkt hij achter elkaar op als je niet uitkijkt. We geven hem dus steeds een paar slokjes. Hij blijft honger houden lijkt wel. Maar hij krijgt al zoveel :(
    We zijn echt een beetje ten einde raad. Het is zoooooooooooo zielig om hem steeds zo’n pijn te zien hebben, en je kan helemaal niks voor hem doen. Althans niks dat echt helpt.

    Een radeloze mussie
    :(
     
  18. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Hoi meid
    Ik kan me helemaal vinden in jouw verhaal.het enigste is dat hij wel kan poepen.Ik geef nog bv.Maar de krampen zijn het zelfde.Hier is hij in een maand 1435 gr zwaarder geworden.Dus hij blijft nog steeds hard gaan.De kinderarts zegt hier dat het echt gewoon een tijd blijft duren.

    Hier zieden ze op csb dat je met 4 mnd ook niet met fruit mag beginnen.Je moet de tijd dat ze te vroeg zijn er bij optellen dan mag het wel.Dit inv met de darmen die toch nog niet rijp genoeg zijn.Ik moet zeggen hij heeft momenteel het meest er last van s'morgens overdag gaat het steeds beter.maar als hij last heeft is het echt zo zielig om te zien.Hij loopt rood aan en perst zich rot.

    Heeft jou ook uk ook een navelbreuk gekregen of niet ?Mijn uk heeft dus echt een bult op z'n buik.Als hij ontspannen is is het wel weg.Het schijnt binnen een jaar weg getrokken te zijn.

    Hij woog bij de geboorte 2340 gr en is nu 4835 gr
     
  19. mussie

    mussie Fanatiek lid

    5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
     
  20. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Kenji heeft die bult gekregen van het vele persen op z'n buik.Het lijkt mij niet dat ze het van het huilen krijgen.

    Op mijn site staan er foto's van.Als je het wil zien.
    Het is echt een rot periode die we door moeten.Maar waarom ben je gestop met de bv als ik vragen mag?

    Ik merk toch dat er langzaam wat verbetering in zit.Hier vertelde ze me ook in het zh dat een kind wat buikpijn en kramp heeft ook altijd honger heeft.Maar het niet goed is om de voedingen te snel achter elkaar te geven omdat dan de darmen helmaal geen rust krijgen.Hij wilde rustig weer na 1,5 2 uur weer.
     

Deel Deze Pagina