Pff.. even mijn hart luchten

Discussion in 'De lounge' started by marieke3, Feb 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    #1 marieke3, Feb 4, 2013
    Last edited: Feb 4, 2013
    En even wat hulp nodig

Na jaren van strijd en hulpverleners over de vloer heb ik onlangs mijn oudste dochtertje vanwege haar gedragsproblemen moeten laten opnemen in een psychiatrische kliniek. Deze beslissing is natuurlijk niet over 1 dag ijs genomen en ik huil al maanden de ogen uit mijn kop omdat ik het zo moeilijk heb met deze stap. Mijn directe omgeving steunt me gelukkig goed en zijn blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Sinds half januari is ze door de weeks in de instelling en gaat daar ook naar school, op vrijdag begin van de middag haal ik haar weer op en op zondag halverwege de middag gaat ze weer terug. Moeilijk!!
    Nu kreeg ik van het weekend een brief met een formulier van het SVB waarop ik moet aangeven wat voor kosten ik voor mijn dochter maak nu zij uitwonend is. Dat is natuurlijk al een hele klap want ze is niet uitwonend. In het weekend is ze gewoon thuis en staat hier ook gewoon nog ingeschreven. Maarja.. voor de SVB is je kind uitwonend wanneer ze 4 dagen of meer elders verblijft.
    Of ik even alle kosten wil opschrijven die ik voor mijn kind maak om te bekijken of ik nog recht heb op kinderbijslag voor haar.
    Pff.. dat is moeilijk.. want wat geef je precies uit aan je kind per maand? Dat is per maand verschillend natuurlijk.
    Ik bel dus net het SVB uit om uit te leggen dat de kosten voor mijn dochter niet overgenomen worden door de instelling maar dat ik gewoon dezelfde kosten als altijd blijf maken op de maaltijden en drinken door de weeks na, daar tegenover staat dat ik nu vreselijk veel geld kwijt ben aan brandstof daar ze 41 km verderop zit.
    Krijg ik me toch een betweterig mens aan de telefoon dat ik precies moet opschrijven wat ik uitgeef aan mijn kind en dat ik anders geen kinderbijslag meer krijg. Dus ik vraag netjes aan haar of er misschien gemiddelden zijn die ik op kan schrijven (met als voorbeeld dat de 1 vingino broeken koopt en de ander zeeman broeken). Nee deze zijn er niet en als ik het niet precies invul krijgen we geen kinderbijslag meer. Dus ik begon een beetje te huilen door haar starre houding en legde haar nogmaals uit dat de kosten voor mijn dochter niet worden overgenomen door de instelling maar dat ik deze gewoon zelf bleef maken dus dat er in feite niets veranderd met de afgelopen 11,5 jaar. Uiteindelijk vraag ik haar of ik misschien een afspraak kan maken met iemand die wel welwillend is om mij te helpen met het invullen van het formulier. Geeft ze de telefoon aan haar collega met de mededeling dat ik zit te janken aan de telefoon en of zij mij over kon nemen. Nou jaaaa!!!!! Ik voelde me zo onwijs wanhopig en te kakken gezet!
    Mevrouw daarna stond me gewoon heel rustig te woord en gaf aan dat de km kosten die ik nu maak per 19 ct per km konden worden opgegeven en dat de weekenden dat ze thuis is de kosten op 10 euro per dag vast staan en dat ze verder een melding kon maken dat ik achteraf de gemaakte kosten voor mijn dochter mocht doorgeven en deze brief mocht verscheuren. Dus ik bedankte de mevrouw (huilend) hartelijk dat ze me zo hielp en vroeg haar waarom haar collega zo denigrerent deed en dit niet ook had kunnen zeggen.
    Ze moest het allemaal nog leren, t was allemaal nog nieuw voor haar. Ik zei dat het me vreselijk pijn deed dat ze de telefoon overgaf met de mededeling dat ik zat te janken en dat ik daar toch echt een klacht over wilde indienen dus ik kreeg de naam van haar voorganger en de naam van de vrouw die me wel hielp.
    Maar hoe pak ik zo'n klacht aan?

Ook was ik benieuwd naar wat jullie op zouden schrijven aan kosten voor jullie kind. Dan kan ik daar een beetje het gemiddelde uit halen.

Het gaat de kosten per maand.

Kleding en schoenen
    geschenken
    zakgeld
    hobby, sport of contributies
    kapper en toiletartikelen
    niet vergoede ziektekosten
    anders, nl....

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp

2. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,842
    4,103
    113
    Sorry ik kan je niet helpen qua kosten, maar wil even zeggen dat ik het moedig van je vind dat je de stap gezet hebt. Je hebt het vast uit liefde voor je dochter gedaan.

Maar wat een belachelijk mens daar aan de telefoon. Je hebt geluk dat die ander het allemaal netjes overnam. Misschien kan je op hun site iets vinden over het melden van een klacht. Meeste instanties hebben wel een regeling of procedure ervoor.

Sterkte ermee!

3. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat een vreselijke situatie dat je je kindje hebt moeten laten opnemen elders. En dan ook nog zo'n persoon aan de lijn... :(

Ik werk met uithuis geplaatste kinderen. Wist je dat je als ouder zelfs extra kinderbijslag kunt krijgen als je kindje uit huis is geplaatst?
    Als je kunt aantonen idd dat je veel kosten hebt.

Was jij zelf de kleren van je kindje, of doet de instelling dat? Als de instelling dat doet heb je daar ook kosten aan.
    Heb je met de coordinator van de instelling een begroting gemaakt van wat jij zult betalen? Die kosten kun je op meenemen in je berekening. Veel sterkte gewenst!!

4. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Kleren en beddengoed wassen doe ik allemaal zelf. Ik krijg een grote zak mee aan het eind van de week dus het is werkelijk alleen het eten en drinken dat ik door de weeks minder heb.
    Voor de instelling zelf maak ik geen kosten, dat wordt vergoed vanuit mijn zorgverzekering. Medicijnkosten die niet gedekt zijn betaal ik ook nog steeds zelf.
    Het stond wel in papieren van de instelling dat ik extra kinderbijslag kon krijgen maar ik zou niet weten hoe dat werkt. Ik ontvang nu al jaren een TOG voor haar maar die wordt tijdelijk stopgezet.

De nibut site ben ik inderdaad helemaal aan het uitpluizen.

Ik doe het inderdaad uit liefde voor mijn dochter maar ook uit liefde voor mijn gezin. Die dreigde kapot te gaan door alle stress en spanningen.

5. Zus

Zus Fanatiek lid

Jun 25, 2008
    1,081
    0
    0
    Jaren geleden heb ik op de afdeling kinderbijslag gewerkt, weet niet meer exact de normen, maar mogelijk heb je recht op meer kinderbijslag.

Je mag echt alle kosten opsparen. Ze gaan echt geen nota's opvragen, tenzij de bedragen echt te hoog zijn.
    Je kunt voor kleding, toiletartikelen gewoon een gemiddeld bedrag opgeven.
    Vergeet verder niet de kosten die je aan de instelling betaald, sport- of andere abonnementen. Kosten voor vervoer, telefoonkosten voor bellen met je dochter (als dat mogelijk is), schoolkosten, kado's. Voor de dagen dat ze thuis is, kan je een standaardbedrag aanhouden. Even op googlen.

SVB - Kinderbijslag - Uw bijdrage aan het onderhoud van uw kind

Sterkte ermee en wat een dapper besluit. Lijkt me erg lastig.

Oja wat betreft de klacht:
    SVB - Kinderbijslag - U heeft een klacht

6. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

Jun 15, 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes ღ
    Geen ervaring mee en antwoord op je vragen, maar wat een situatie! Alsof je het al niet zwaar genoeg hebt, ook nog zo'n persoon aan de telefoon.
    Nu vind ik het trouwens ook geen excuus "ze moet het allemaal nog leren". Dan júist sla je niet zo'n toon aan!
    Wilde je gewoon even een hart onder de riem steken, succes ermee! :)

7. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Beddengoed dient de instelling te wassen en ze dienen het ook aan te schaffen!! Jij mag het ook doen, maar dat hoef je niet te doen. Beddengoed wassen zit bij de prijs inbegrepen (ABWZ). Voor het wassen van de kleding mag je ook aardig wat optellen. Vraag eens bij de instelling na wat je kwijt zou zijn als zij het zouden wassen. Ik zou die kosten gewoon optellen bij wat je kwijt bent.

Als het goed is zul je ook kosten voor versnaperingen moeten betalen, dat wordt namelijk niet vanuit de ABWZ betaald. Shampoo, maandverband (zul je naw binnenkort ook al mee te maken krijgen) ed zul je ook zelf moeten aanleveren. Of je hebt afgesproken dat zij het gaan halen, maar dan zul je daar ook een rekening van krijgen. Want dat soort dingen worden ook niet door de ABWZ betaald.

Heeft je kind een bril? Dat soort kosten heb je ook. In een instelling gaan die dingen wel eens vaker kapot ;)

En als de instelling uitjes doen met de kids zul je ook moeten meebetalen. Of als je kindje 1 op 1 iets met een begeleiding gaat doen terwijl daar geen indicatie voor is (bijv. bril is kapot en jij kunt niet mee naar de opticien, dan wordt er ook extra begeleidingkosten bij jouw verhaald).

Ik kan je een begrotingsformulier van de instelling waar ik voor werk mailen, moet je ff je emailadres per pb sturen ;)

8. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    kleding en schoenen kun je 50 per aand rekenen.. ene maand zal het meer zijn dan de andere omdat ze bv een groeispurt krijgt.

geschenken 20 per maand. denk aan kleurboeken, stiften, leesboeken, buitenspeelgoed.

zakgeld ligt eraan hoe oud je dochter is?

hobby's sport en contributies liggen er ook aan of ze dat uitoefent bij jou.. dus zit ze op een sport nu? dan kun je die maandelijkse kosten erbij rekenen.

kapper zou ik op eens in de 2 maand zetten. 15 euro.
    toiletartikelen 20 per maand.

niet vergoedde ziektekosten is je eigen risico. als jij deze steeds op moet maken voor je dochter haar welzijn zou ik de hele 220 opgeven per jaar. en per maand. tja als je dochter bv ziek is heb je hoestdrank, tabletjes en dat soor gein nodig. maar dat is vaak lang te gebruiken. dus zou ik niet mee tellen.

wil wel even zeggen dat ik het vreselijk voor je vind dat je je hier nu mee bezig moet houden. maak voor jezelf een lijstje vanaf nu als je iets koopt, betaald wat je dochter betreft. schrijf alles op zodat je er een goed beeld van krijgt.

hier ben ik de ene maand meer kwijt dan de andere... zou het zo ook niet uit mn hoofd weten. normaal gesproken verdwijt zoiets op de grote stapel. maar als jij geen kbs meer krijgt voor je dochter dan zou dat betekenen dat hun haar moeten kleden, en verzorgen.

9. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

+1 Enne net begonnen geeft je al helemaal niet het recht om zo te reageren! Wat een .... Je kan ook altijd even langs kantoor gaan. En kwa kosten ja dat is lastig de ene maand ben ik meer kwijt als een andere maand.

Sterkte door deze tijd maar als je zo'n beslissing hebt moeten nemen is het niet voor niks! Houd voor ogen dat ze nu wel de hulp krijgt die ze nodig heeft. Dikke knuff!

10. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Oh dat lijkt me echt vreselijk voor je :( Je hebt het al moeilijk genoeg! Ik vind dat zo'n houding van die vrouw vreselijk misplaatst is. Ze had je ook gewoon op een normale manier kunnen doorverbinden met d'r collega.

Zo te zien moet het toch lukken met bovenstaande tips, en ik heb er totaal geen verstand van, maar ik heb echt gigantisch veel respect voor je keuze en dat wilde ik even zeggen :)

11. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Ik kom er net achter dat ik minimaal 416 euro per kwartaal aan mijn dochter moet uitgeven om recht te blijven hebben op kinderbijslag. Wat een bedrag!

Maartje, ik heb je een pb gestuurd.
    Ik heb niks van hun vernomen over kosten van eten ed. Mijn dochter heeft een PGB voor 1 op 1 begeleiding en groepsbegeleiding dus ik ga ervanuit dat ze eerst de rekening voor dingen die niet vanuit de zorgverzekering worden vergoed naar het zorgkantoor sturen.
    Ze heeft inderdaad een bril ja, oh ik hoop niet dat hij inderdaad daar sneller stuk gaat want ze heeft net 2 maanden een nieuwe.
    Beddengoed hebben ze daar wel maar de kinderen mogen dekbed overtrekken van thuis meenemen om hun kamer op te leuken.

Bedankt voor de link van het klachtenformulier Zus. Die had ik nog niet gevonden. Was met google alleen maar op een uitleg gekomen.

Heel erg bedankt voor al jullie lieve woorden. Het is een verschrikkelijke stap om te nemen. Het voelt als falen terwijl ik ook wel weet dat ik alles heb gedaan om haar gedrag in de juiste banen te leiden maar ze is gewoon een ontzettend complex meisje dat nare dingen heeft meegemaakt. Ondanks dat ik zelf pedagoge ben lukt het me met haar niet en dat doet pijn...

12. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Wellicht kan de instelling waar je dochter verblijft je hiermee helpen. Zij kunnen iig aangeven wat zij wel/niet voor je dochter doen (zoals uitjes oid) niet alles zit in de AWBZ, maar instellingen maken zelf beleid wat ze evt wel doen wat niet in de AWBZ zit..

Je kunt ook even googlen op wat er minimaal geleverd.moet worden door een awbz instelling aan zorg (bijvoorbeeld wassen van kleding, internet oid)

13. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Nog geen begroting opgesteld samen met jou? Bijzonder... Want chippies, een glaasje fris en een snoepje wordt niet door de samenleving betaald.

Op 416 in een kwartaal zit je vast wel op. Alleen de reiskosten tikken al aan, als je niet naast de instelling woont. Daarnaast als je 1 paar schoenen per kwartaal koopt ben je zo 80 euro kwijt. En drie spijkerbroeken of een trui, wat sokken, douchespullen, kapperskosten, zakgeld, een nieuw dekbed overtrek, een cadeutje aan een vriendinnetje, het eten in de weekenden thuis, het verjaardagscadeau en noem maar op. 413 / 3 = 137,66 per maaand. Vergis je er niet in, daar zul je al snel op zitten, onbewust!

14. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Ik heb even de informatiebrieven open geslagen maar voeding wat ze daar krijgt hoef ik niet te betalen tenzij ze een bijzonder dieet volgt, dat wordt allemaal vergoed vanuit de zorgverzekering. Pas na een jaar gaat de AWBZ het overnemen.

Miekje ik ga inderdaad eens even bellen met haar begeleidster, misschien dat zij me met deze bedragen kan helpen. Goede tip!

15. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Ik heb inderdaad maar even de instelling gebeld (dat ik daar nou niet zelf aan heb gedacht) en heb daar een standaart lijstje gekregen van wat een kind per maand allemaal kost maar aangezien we al gigantisch hoge brandstofkosten hebben nu per maand kwamen we al ruim boven de 416 uit per maand die we minimaal aan haar moesten uitgeven om ons recht op kinderbijslag te blijven houden.
    De instelling gaat voor ons de extra kinderbijslag aanvragen waar Maartje het over had zodat we de kosten voor het vervoer een beetje kunnen dekken.
    Er word me weer een hele grote zorg weggenomen nu gelukkig.
    Heel erg bedankt voor al jullie tips, ik heb er zeker wat aan gehad en super bedankt voor de lieve woorden!!

16. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Fijn dat je nu de bomen door het bos weer ziet!
    Veel succes en geluk gewenst!!

Share This Page