Ik ben gisteren met mijn dochter van 11 bij de huisarts geweest. HA heeft Ascal(zo noemt de dokter het) voorgeschreven ivm steeds terug kerende keelpijn. Toenstraks heb ik de spoedlijn moeten bellen en moest gelijk langs komen,want ze werd ineens niet lekker,koorts,wazig zijn en zie spontaan blauwe plekken komen zo groot als spiegeleieren (zo ziet de rest van het lichaam er ook uit) Ik bel dus de spoedlijn half huilend op en moet direct komen! Mijn zoontje heeft al eens eerder hersenvliesontsteking gehad,dus ik had het niet meer Nu blijkt dat ze een allergische reactie heeft op het medicijn en moet DIRECT stoppen. Nu zit ik het medicijn te bestuderen en zie dat ascal voor hartproblemen is,tia enzzzz. Op de zakjes van haar staat carbasalaatcalcium. Weet iemand of dit vaker word voorgeschreven aan een kind met keelpijn? De apotheek zei gisteren van wel,maar zie nu allemaal verschillende dingen op het internet.(bijsluiters) Kortom ben me kapot geschrokken
Ascal is een bloedverdunner , wordt vaker gebruikt inderdaad bij hartkwalen .. en bloedverdunners zorgen altijd dat je sneller blauwe plekken krijgt .. maar heb nog nooit gehoord van een kindje dat ascal voorgeschreven krijgt bij keelpijn
Hoi hoi Dat is schrikken zeg! bah, maar wees gerust dit middel wordt vaker voorgeschreven voor dit soort symptomen, veel medicijnen hebben verschillende doelgroepen en behandelingsmogelijkheden: Carbasalaatcalcium behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers worden genoemd. Ook kom je ze tegen onder de naam NSAID's. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend. Carbasaatcalcium wordt ook gebruikt om samenklonteren van bloed te voorkomen. Hierbij wordt een veel kleinere hoeveelheid gebruikt dan bij pijnstilling, koortsverlaging en ontstekingsremming (vandaar die baluwe plekken!) Carbasaaltcalcium als pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend middel is te gebruiken bij ontstekingen in en rond gewrichten, reumatoïde artritis, artrose, gewrichtspijn, griep, bijholteontsteking, neusverkoudheid, keelpijn, menstruatiepijn, hoofdpijn, migraine, koorts, pijn en spierpijn. Heel veel sterkte en beterschap voor je kindje! groetjes
Het is inderdaad een bloedverdunner maar wordt ook wel gebruikt bij klachten aan de luchtwegen, al heb ik nooit gezien dat het aan een kind werd voorgeschreven, het lijkt me logischer als ze naar een KNO arts wordt doorgestuurd.
Ascal werkt ook pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingsremmend. http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=question&id=6584
Zo dat is wel even flink schrikken! Gelukkig valt het nog mee en heb je t snel ontdekt. Heb even zitten google en kwam dit tegen http://www.ascal.nl/Default.aspx?tabid=110
In de bijsluiter staat ook een dosering voor kinderen, dus het wordt wel aan kinderen voorgeschreven. Kinderen: tot 1 jaar: 12 mg/kg lichaamsgewicht drie- à viermaal per dag; 1-12 jaar: 12 mg/kg vier- tot zesmaal per dag; òf kinderen; 3-6 jaar: 200 mg vier- tot zesmaal per dag, max. 800-1000 mg; 7-11 jaar: 300-400 mg vier- tot zesmaal per dag, max. 1200-1800 mg;ouder dan 12 jaar: 600 mg vier- tot zesmaal per dag, max. 2400 mg. Het toedieningsinterval bij kinderen moet ten minste 4 uur zijn.
mijn vader krijgt het ivm herseninfarct die hij 13 jaar geleden heeft gehad en van de week nu weer. Maar hij heeft zodra hij zich stoot ofzo grote bloeduitstortinge
Giovanna gebruikt dit ook maar wegens hartproblemen en herseninfarct! Ze is 2 jaar. Ik vind het maar vreemd dat dit voor trugkerende keelpijn word voorgeschreven. Beterschap met je kindje!
Je hebt Ascal en Ascal cardio. Ascal is vrij verkrijgbaar en wordt niet vergoed. Ascal cardio moet op recept. Ascal wordt gebruikt bij koorts en ontstekingen bijvoorbeeld en mag ook aan kinderen worden gegeven in kleine doseringen.
Ik gebruik ook Ascal tegen griep-verschijnselen. Werkt bij mij goed, heb er ook geen bijwerkingen van. Is overigens wel de oplos-variant ... Overigens kan altijd een allergie reactie op een medicijn voorkomen, maar dat geldt voor alle medicijnen.