Hallo, Na een totale mislukking bij onze dochter, ben ik erg gemotiveerd om onze net geboren zoon (24/11 om 21.37 uur) toch ook borstvoeding te geven. Onze dochter kwam ondanks al het harde werken niet aan, voeding had ik genoeg. Onze zoon is geboren met een gewicht van 3475 op 39 weken. Gisteren woog hij 3200 gram en is besloten hem een keer een boost te geven met kunstvoeding. Hierna ben ik weer vol goede moed verder gegaan met live borstvoeding geven. Resultaat: vandaag woog hij 3240. Wat bij mijn dochter nooit gelukt is: ook maar iets aankomen op borstvoeding, lijkt nu mogelijk toch te gaan slagen. Nu zijn de spelregels van het borstvoeding geven me alleen niet duidelijk. Mijn kraamhulp blijft mij geen duidelijke antwoorden geven. Ik wil zo graag dat dit gaat slagen! Ik heb momenteel wat last van stuwing dus mogelijk zijn er dan andere "regels". * hoe lang moet hij minimaal aan 1 borst drinken? * geef ik altijd beide borsten of is het voldoende dat hij 1 borst leeg drinkt. * hoe weet ik of de borst leeg is? * als hij de borst los laat, wil dit dan sowieso zeggen dat hij voldaan is? * is het verstandig om ook nog te kolven? * wakker maken of zelf laten komen (hij komt sinds stuwing nu niet meer na drie uur, maar soms al veel eerder en laat hem dan ook drinken) * wat na de stuwingsdagen? Doe je dan hetzelfde als tijdens de dagen met stuwing? Ik hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven, zodat ik nu maandenlang borstvoeding la geven.
Hoi, gefeliciteerd met je zoontje! en met het feit dat je zo gemotiveerd bent! Hoe is het nu? Ik zal je vragen per stuk beantwoorden, en wil daarnaast zeggen dat wanneer het nog niet lekker loopt je kunt overwegen een lactatiekundige in te schakelen: zij kan jou advies op maat geven en je hebt in 1 x al je vragen beantwoord! Het is het waard, heus! * hoe lang moet hij minimaal aan 1 borst drinken? Ongeveer een half uur voor beide borsten en tussendoor verschonen of boeren is voldoende. sommige kindjes zijn met 20 min. klaar. * geef ik altijd beide borsten of is het voldoende dat hij 1 borst leeg drinkt. Je biedt beide borsten aan: wanneer je kindje een beetje in slaap sukkelt en niet meer reageert op aai over de bol etc. haal je hem af, geeft hem even tijd om te herpakken en biedt je de 2e borst aan. of dat nu 3 slokken, 3 minuten of 10 min. is maakt niet uit. * hoe weet ik of de borst leeg is? je voelt het verschil tussen nog niet gedronken en wel van gedronken vaak heel goed! Soepel is je toverwoord! * als hij de borst los laat, wil dit dan sowieso zeggen dat hij voldaan is? Soms laten ze los omdat ze in slaap sukkelen. Geef je kindje even een paar minuten om te herpakken. Hij mag bedenken of hij nog wil drinken of echt klaar was. Verschonen maakt vaak dat er weer wat leven in de brouwerij komt! * is het verstandig om ook nog te kolven? Niet nodig nu, vanaf een week of 4 als alles goed loopt! * wakker maken of zelf laten komen (hij komt sinds stuwing nu niet meer na drie uur, maar soms al veel eerder en laat hem dan ook drinken) Kijk naar de hele dag: zorg dat je op zo'n 8 voedingen of meer uitkomt. Worden het er minder dan kun je hem wakker maken. Probeer niet over de 4 uur te gaan in eerste instantie. Over een paar weken kun je weer zien hoe het gaat en of het nog nodig is. * wat na de stuwingsdagen? Doe je dan hetzelfde als tijdens de dagen met stuwing? Bij stuwing (en ook daarna) let je vooral op dat je borsten soepel blijven en niet te vol blijven. Dan kun je in de stuwing blijven hangen. Kijk ook vooral naar je kindje: plast het, poept het dagelijks, wordt het zelf wakker? Prima! Nogmaals: contact met lactatiekundige kan zinvol zijn, je voelt je gesteund in wat je doet en weet dat je goed bezig bent! Succes en geniet!