Koortsstuip

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Myrthe, May 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Wie heeft dit weleens meegemaakt?
    Onze zoon van 2 jaar en 2 maanden had dit vanmorgen.
    Dit gebeurde nadat ik hem een zetpil gaf. Ik had hem getemperatuurd en hij had 39.9 omdat hij erg kreunde gaf ik hem een zetpil. Een half uur naderhand begon hij met handen en benen te schudden. Ook reageerde hij niet meer op mijn aanrakingen en stem. Ik heb daarop de huisarts gebeld en op dat moment ging het alweer beter. Het heeft een minuutje of tien geduurd. Wij moesten langskomen en ze gaf aan dat het een koortsstuip is geweest. Hij had een virale infectie aan de bovenste luchtwegen. Nu mochten wij geen paracetamol of een zetpil meer geven om een koortstuip te voorkomen. Helaas heeft hij de hele dag hoge koorts gehad veel kreunen en steunen en alleen maar in bed en op de bank gelegen. Nu ook weer ook schokt hij veel met zijn lichaam in zijn slaap. Ik heb de HAP gebeld en wordt zo terug gebeld. Maak me best wel zorgen, misschien onterecht maar toch...

2. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Och jee wat vervelend, hoe is het nu en hebben ze al gebeld?

3. stampertje

stampertje Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    3,086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Hier heel veel gehad ik moet ze iedere 6 uur preventief zetpil geven (alleen met koorts hè)

4. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Ja, hier ook een mama met ervaring. Wij hebben zo elk half jaar een weekend met koortsstuipen van de oudste.

De eerste keer was afschuwelijk, omdat je dan niet weet wat er gebeurd.

Wij moeten nu bij verhoging of koorts meteen een spiegel van paracetamol op gaan bouwen, een paar dagen lang om zo de stuipen te onderdrukken.

5. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Ik ben er inmiddels weer geweest en hij heeft een dubbele oorontsteking en in zijn linkerlong was een ontsteking aan het ontwikkelen.

6. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Bij mijn oudste hetzelfde of elke 6 uur zodat de loorts onderdrukt blijft of helemaal miet..

7. adi

adi Niet meer actief

Bij koortsstuip en moet je juist wel PCM geven, om vast aantal uur. Huisarts adviseert om elke zes uur, kinderartsen vaak om het 4 uur.

Mijn dochter had laatst een koortsstuip, en volgens de hap mochten we vooral niet incidenteel PCM geven, wel regelmatig.
    En bij koorts > 40 graden altijd bellen en altijd PCM geven.

8. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

De ha op de hap vond het ook een raar advies, en hij gaf aan preventief geven. Sterker nog hij vond het vreemd dat ze niet hebben ontdekt waarom hij zo ziek was. In ieder geval was het volgend hem niet viraal maar bacterieel. Hij heeft nu een kuurtje... En slaapt nog zo onrustig veel schokkende bewegingen.

9. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Een zetpil onderdrukt de koorts, niet de oorzaak. Koorts zorgt voor een opruiming in het lijf, bij hoge temperaturen gaan veel slechteriken dood. Alles in het lijf wordt versneld. Koorts is niet eng, het geeft aan dat het lijf ergens tegen werkt.

Dit onderdrukken betekent de natuurlijke reactie van het lijf op narigheid onderdrukken. Okee om even helende slaap mee te pakken, maar niet als remedie.

Kuurtje klinkt onschuldig maar verruineert de darmflora van je kindje. Een probioticum kan de schade aan het immuunsysteem beperken.

10. adi

adi Niet meer actief

Goed dat jullie nu geholpen zijn ! Is zij op hap gezien door een kinderarts? Anders zou ik dat vandaag eisen, vanwege mogelijke longontsteking.
    Mijn dochter hebben huisartsen 2 maanden geleden zo aan laten modderen, met een dubbele longontsteking en een zxiekenhuisopname als gevolg. Volgens de kinderarts kan bijv amoixcisiline een longontsteking niet genezen, en is een sterkere kuur nodig.
    Maar hopelijk is de ontsteking in de long bij je dochter nog heel beginnend.

Beterschap!

11. adi

adi Niet meer actief

Allemaal leuk en aardig, maar een koorts is niet alleen maar onschuldig. Hoge koorts (boven 40-41 graden) en regelmatige koortsstuipen zijn degelijk gevaarlijk voor een kind, want ze kunnen leiden tot hersenvliesontsteking/doofheid enz.
    Om dit te voorkomen wordt de koorts dan onderdrukt, en DAARNAAST worden de symptomen aangepakt.

12. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Nee een huisarts, wel heeft hij een zwaardere kuur gekregen geen amoxicline maar amoxicline met clavulaanzuur een bredere spectrum dus.
    Wel gaf hij aan als mijn zoontje aan de betere hand is even langs de kno arts te gaan omdat dit al de zoveelste ontsteking is.

13. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Helemaal mee eens, maar niet als een kind veel pijn heeft en last van koortsstuipen. Net wat Adi zegt de gevolgen zijn dan veel erger als het te vaak en veel gebeurd. Eenmalig is relatief onschuldig. Verder heb ik ook een hekel aan antibiotica maar als er sprake is van ontsteking in de longen dan zet ik al mijn bezwaren opzij en loop ik liever geen risico. Wel ga ik vandaag even een probiotica bestellen van Solgar.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik krijg ook gewoon amoxicline bij een longontsteking als ik niet op pas hoor.
    Volgens mij is dat vrij standaard bij een longontsteking.
    (Alleen ben ik er toevallig allergisch voor dus let ik er altijd op)

15. adi

adi Niet meer actief

Ik begreep van de kinderarts dat puur amoxiciline vaan niet helpt bij een longontsteking. Dan is die aanvulling nodig. Maar waarschijnlijk niet bij iedereen, het is ook afhankelijk van de stadium. Mijn dochter moest zelfs ab via het infuus voor de longontsteking.

16. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Onze jongste is ook erg gevoelig voor koortsstuipen. Wij moeten ook bij koorts preventief zetpillen inzetten hiervoor en hebben een speciale zetpil thuis liggen om haar uit een stuip te kunnen krijgen, mocht deze te lang (>10-15 minuten) duren.

17. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

En hij heeft weer 39,8 mag dit?

18. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Tja, wat is 'mogen' in dit geval? Wat ik gelezen heb is je zoon op het moment flink ziek. Dan is (hoge) koorts ook niet zo heel vreemd. Ook al zal je hem nu wel paracetamol geven, het is geen wondermiddel. Laatste keer dat Marit ziek was, deed de pcm maar heel weinig tegen de koorts (ze had gelukkig niet zo'n hoge koorts toen, maar toch).
    In elk geval in de gaten blijven houden en als je het niet vertrouwt, gewoon de arts weer bellen.

19. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Paracetamol gehad? Hoe lang geleden?

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Als je maar zorgt dat de koorts niet heel snel stijgt of daalt... Gebeurd er niks.

Arts op de SEH legde ons uit dat het een soort van noodstop is die je hersenen maken als de temp te snel verandert... Om beschadigingen te voorkomen zegmaar.

Dus als ze al hoge koorts hebben... Zullen ze niet snel (onmogelijk is het natuurlijk nooit) een stuip krijgen door te snel stijgen...
    Vandaar dat je ook zo voorzichtig moet zijn met PCM geven...
    Het kan namelijk ook gebeuren als de temp te snel daalt.

Share This Page