Net belde ik toevallig mijn vader. En hij was vorige week al ziek maar nu zijn ze er achter hij heeft een buik aneurysma. Ben een beetje in shock. Net even onderzocht wat het is. Maar zijn er hier die er ervaringen mee hebben met naaste? Van hem is nu 3 en bij 5.5 las ik is het heel gevaarlijk. Wat ze gaan doen weet ik nog niet hij word door gestuurd naar de vaatchirurg? Maar is het altijd opereren? Of wat kan iemand me wat wijzer maken. Ben een beetje van streek het blijft toch mijn vader.
Mijn opa kreeg een ongeluk en toen ontdekte ze een aneurysma van 9cm! Hij is geopereerd, heeft een 'broekje' gekregen en leeft nog. Kan niet meer zoveel als eerder, maar dit komt meer door het ongeluk. Mijn oudoom heeft er een gehad en is er meerdere keren aan geopereerd. Zijn stent ging steeds lekken en uiteindelijk is de aneurysma geklapt en is hij hieraan overleden. Als je vader in goede conditie is voor een operatie, hoeft dit niet levensgevaarlijk te zijn als ze een broekje of stent zetten. Mijn opa gaat eens in de twee jaar op controle, toevallig vanmiddag weer. Het is nu zes jaar geleden.
Jeetje wat schrikken. Geen ervaring binnen mijn familie, maar ik heb wel ooit gehoord dat ze bij een operatie de vaatwand gaan verstevigen of omleiden. Sterkte.
Bedankt voor je verhaal. Hij is op zich wel gezond maar moet stoppen met roken. Hij heeft net zo als ik de E sigaret gehad maar hij vind het maar niks beter is om helemaal te stoppen,. Hij word volgende maand 65. en zou in april met pensioen gaan. Nu is hij eigenlijk gelijk ook met pensioen omdat hij even niks meer mag doen. ( in spannends). Ben benieuwd hoe het gaat. Bij toeval hebben ze het bij hem ook ontdekt.
Aneurysma is goed te behandelen. Meestal plaatsen ze idd een stent of broek. Te zien waar het aneurysma zit. Zodra ik thuis ben wil ik je gerust wat meer info geven (nu op gsm en is niet zo handig om te antwoorden).
T wordt niet altijd gelijk geopereerd hoor! Mn vader heeft t ook en eens in de zoveel tijd controle, meer niet. Wel eng hoor!
Mijn opa was 72 en rookt nog steeds als een ketter, haha. Hij wil zich dat niet af laten nemen. Het is goed te behandelen, maar het blijft spannend natuurlijk.
Mijn vriend heeft 7 jaar geleden een Aneurysma gehad bij zijn hart, hij is met spoed geopereerd en heeft een kunstklep gekregen, was op het nippertje en bij toeval ontdekt! Ik kende hem toen nog niet maar is een heftige tijd geweest voor hem en zijn familie, hij ging voor een echo van zijn maag i.v.m maagklachten naar het ziekenhuis en moest gelijk blijven!
Een aneurysma in de buik word in principe elke 2 jaar een controle echo gemaakt om te kijken hoe groot ie is. Bij 3 cm is de kans op een spontaan ruptuur zeer klein en word er nooit geopereerd. Sterkte!
De grens voor opereren ligt bij 5 tot 6 cm en afhankelijk van de plek. Hij zal elk jaar gemonitord worden en waarschijnlijk ook nog een ct-scan krijgen. Het is vaak een toevalsbevinding.
Wat een rotnieuws! Mijn opa is op zijn 78ste geopereerd aan een aneurysma die op knappen stond (ook in zijn buik). Hij mocht zich niet meer verroeren toen hij zich meldde en is direct klaargemaakt voor een operatie. Volgende maand wordt hij alweer 83 en nog in goede gezondheid. Een goede afloop dus! Sterkte!
Mijn vader heeft 20 jaar geleden een aneurysma gehad in zijn hersenen, deze is/was inoperabel. Hij moest strikte rust houden, inspanning en stress vermijden. Hij heeft mazzel gehad dat het vanzelf verdween. Nu heeft hij er vermoedelijk wel last van een complicatie ervan, maar dit wordt nog uitgezocht. Sterkte ermee, ik hoop dat het meevalt.