ik dacht dat het ging om....weghalen als er een kans is dat je het krijgt...dus preventief. Maar dan snap ik het verkeerd....
ja maar dan bedoelen we toch hetzelfde, je gaat niet zomaar je borsten laten verwijderen , daar moet toch wel een aanleiding voor zijn, zoals een gen onderzoek bv..
Ja bij Angelina ( die drager van het gen is ) en andere in die situatie zou ik me niet bedenken heel simpel 87% kans is verschrikkelijk veel en kun je er eigenlijk vanuit gaan dat je het krijgt. Maar ik weet niet of ik drager ben ( en er even vanuit gaan dat ik het niet ben ) Zou ik het niet doen. Er zijn namelijk ook veel vrouwen die dus hun borsten weg laten halen zonder gen oid maar puur gebaseerd op het feit dat iemand in hun familie het heeft gehad. In beide gevallen vind ik het knap het is toch iets van jezelf en vind het heel moedig.
ja maar ik dacht dat het topic idd ging om verwijderen als er aanleiding voor was Zomaar je borsten weghalen is toch van de zotte waarom zou je dat doen? Je kan toch betr even checken of je iets draagt van dat gen.. En zo ja dan gelijk weg.....je kan toch gelijk weer protesen plaatsen?
nee in het eerste geval vind ik het niet zo slim en niet nodig, je gaat niet zomaar in je lichaam laten snijden als dat niet nodig is.. zonder gen onderzoek zouden ze zoiezo niet zomaar dat moeten doen (als dokter zijnde zeg maar)
Niet gelijk Tenminste weet eigenlijk niet hoe dat zit als je ze preventief laat verwijderen. Bij mn moeder was dat niet meer mogelijk. Omdat de huid weer eerst opgerekt moest worden dmv een "ballon".( hebben huid van haar rug gebruikt voor de reconstructie ) Zodra de huid opgerekt genoeg was kon er pas een prothese in. En die ballon werd pas geplaatst toen de wond volledig genezen was. Maar wat ik me in ene afvraag waarom gebruiken ze niet de "huid" van de oude borst om terug te plaatsen? Weet iemand dit?
maar als je dood kan gaan ... als je de vraag krijgt..verderleven of nu doodgaan. Dan kies jij toch zeker verderleven? Geen idee hoe dat zit allemaal met operaties enz
Brad Pitt roemt 'heldhaftige' Angelina Jolie | nu.nl/achterklap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Mooi.
Borsten worden nooit zomaar preventief weg gehaald. Die keuze is er alleen als je drager bent van het BRCA-gen of als je zelf borstkanker hebt gehad. Stel dat er wel veel borstkanker en/of eierstokkanker in je familie voorkomt en er is geen BRCA-afwijking gevonden, dan kom je nog steeds niet in aanmerking voor het preventief laten weghalen. Artsen zijn daar heel erg terughoudend is. Zo'n operatie wordt nooit alleen op angst gebaseerd, alleen op medische indicatie. Onder preventief verwijderen wordt verstaan dat je je borsten laat weghalen, voordat er kanker is ontstaan. Je weet dat je een sterk verhoogde kans hebt, dat risico wil je verkleinen en daarom laat je je borsten en eierstokken weghalen. Als je je borsten laat weghalen, daalt de kans op borstkanker aanzienlijk. Die kans is echter nooit 0%. Aan de randen van je weggehaalde borsten blijft altijd wat borstweefsel achter, net als een laagje aan de onderkant van je huid en bij je littekens. Dus dat moet je heel goed in de gaten blijven houden. Het is mogelijk dat je het in die gebieden alsnog krijgt of dat het daar terug komt. Saja Er zijn verschillende methoden om je borst weg te halen en het daarna te reconstrueren. De meest gangbare is dat de borst helemaal weg gehaald wordt, inclusief de meeste huid. Aan de onderkant van je huid zit namelijk ook borstweefsel, wat ook weggehaald moet worden. Je bent na de operatie dus helemaal plat. Als je vervolgens een reconstructie wilt, worden er zogenaamde expanders geplaatst. Dit is een ballonnetje onder de huid van je "borst". Deze expander wordt regelmatig gevuld met vloeistof (kan door middel van een injectiespuitje in een ventieltje), daardoor wordt de huid langzaam opgerekt. Net zolang totdat je borst de juiste grootte heeft, daarna worden de definitieve implantaten geplaatst. Deze procedure neemt maanden tot een jaar in beslag. Ik heb een directe reconstructie gehad (operatie amputatie en reconstructie ineen). Ik had grote borsten, dus bij mij was het mogelijk om de huid van mijn borsten grotendeels te sparen en hoefde het niet opgerekt te worden. De huid boven de tumor wordt helemaal weg gehaald, bij een preventieve operatie kan die gespaard worden. Je krijgt onder aan je borst een lange horizontale snede. Door die snede wordt je borst leeg gehaald. Het implantaat wordt vervolgens onder de borstspier geplaatst. Je kunt er ook nog voor kiezen om een borst/borsten te laten maken uit weefsel van je buik. Dit is een zware operatie. Het voordeel hiervan is dat je borsten natuurlijker zijn en ze voelen warm aan. Met implantaten heb je een harde borst en ze zijn altijd koud. Een directe reconstructie kan alleen als je daarna niet hoeft te worden bestraald op je borst. Bestraling maakt de prothese kapot. Het kan ook alleen als je genoeg huid hebt om te sparen, zodat ze genoeg over hebben om een borst van te maken. De DIEP-Flap (borst uit buikweefsel) wordt nooit direct gedaan, die operatie is te zwaar. In de meeste gevallen kan een directe reconstructie niet, maar kun je er pas mee beginnen als alle behandelingen achter de rug zijn. Bij een preventieve operatie is de kans op een directe reconstructie dus een stuk groter. Niet iedereen kan genetisch onderzoek laten doen. Dat wordt alleen gedaan als je zelf op jonge leeftijd borstkanker hebt gekregen of als er veel vrouwen in je familie borst - of eierstokkanker hebben gehad. Zo'n genetisch onderzoek is ontzettend ingewikkeld en neemt maanden in beslag, plus dat het zo'n 3000-4000 kost. Als je een medische indicatie hebt, wordt het gedaan en vergoed. Ik heb het laten doen. Ik kreeg borstkanker op mijn 31e, dus extreem jong. Maar ik ben de eerste en enige in mijn familie. De verwachting was dat ik het gen niet zou hebben en dat bleek gelukkig zo te zijn. Ik was echter wel meteen na de eerste diagnose vastbesloten dat ik mijn andere borst ook zou laten weghalen. Ik had niet het defecte gen, maar wel een verhoogde kans om het ook in mijn andere borst te krijgen. Dus een jaar na de diagnose heb ik mijn rechterborst preventief laten verwijderen.
Ik ken ook iemand die dit preventief heeft laten doen voordat ze kinderen kreeg.Na 3 gezonde kinderen te hebben gekregen heeft ze ook haar eierstokken laten verwijderen.
Het grootste risico ligt bij de eierstokken als je drager van het gen bent. Er bestaat geen goede screening voor eierstokkanker, het is van tevoren niet goed te controleren. En als je klachten krijgt is het vaak al uitgezaaid, waarna je niet meer genezend kunt worden behandeld. Eierstokkanker is in dat opzicht gevaarlijker dan borstkanker, omdat je er vaak te laat achterkomt. Eierstokken kun je ook preventief laten weghalen, maar dit wordt pas na je 40e gedaan. Als je eierstokken weg gehaald worden, kom je meteen in de overgang. Vroege overgang kan weer resulteren in andere gezondheidsklachten, zoals een verhoogde kans op osteoporose en hart-en vaatziekten. Omdat er wordt gewacht met het weghalen van de eierstokken kun je inderdaad eerst nog kinderen krijgen, als je dat zou willen. Ik verwacht dus dat Angelina ook haar eierstokken zal laten weghalen, maar daar zal misschien nog een paar jaar mee gewacht worden aangezien ze nu 37 is.
Je moet dan naar een klinisch genetica die heel je familie onder de loep legt.. Als er bij jongere vrouwen in de familie zowel erg veel borst als eierstokkanker voorkomt dan gaan ze het vaak onderzoeken. Dat gaat middels een soort DNA test. In mijn familie zit ook het BRCA gen, ik heb het gelukkig niet ( heb me laten testen in 2009) mijn nichtjes wel. Ook mannen kunnen het gen hebben en doorgeven aan hun kinderen. Zo'n onderzoek kost duizenden euro's en doen ze niet zomaar of bijna je hele familie moet gestorven zijn aan borst of eierstokkanker. Als het gen bij een familielid eruit komt stuurt de klinisch genetica de hele familie een brief of ze zich kosteloos willen laten testen. Vaak test de klinisch genetica diegene die op dat moment borst/eierstokkanker heeft of net achter de rug heeft ipv een nog gezond persoon, en als daar iets uitkomt de rest van de familie. Wij hebben het bij het AZC in maastricht laten onderzoeken. 90% van mijn familie heeft zich niet laten testen, ik wel.. Vooral omdat ik het anders ook aan mijn zoon/dochter kan overgeven, en ik er liever op tijd bij ben en er nog lang voor mijn kindjes zal zijn..
hier ook het gen in de familie, aantral nichtjes hebbn al borstkanker gehad, in hun 30er jaren. Mijn oom is pas overleden aan borstkanker. Onze hele familie werd idd onderzocht, mijn vader had het gen gelukkig niet, ik dus ook niet. Nu zijn ze nog wel steeds meer soorten kanker aan het onderzoeken, zo is bij mijn andere oom bij toeval prostaatkanker ontdekt en waren ze daar nog op tijd bij
Ohh vandaar ik en mn moeder zijn de enige 2 meisjes in de fam. Dus denk dat ze daarom niet testen?! En mn moeder heeft dan borstkanker gehad. Mijn moeder is trouwens ook niet gevraagd om dat onderzoek te doen toen ze kanker had. Maar dat zal dan vast wel een reden hebben.
Jippie, wat een duidelijke uitleg, dankjewel. Onwijs heftig dat je borstkanker op je 31e hebt gehad zeg! Mijn moeder heeft op haar 45e borstkanker gehad en nu heeft mijn tante (zusje van mn moeder) het. Ik (en vooral mijn man) ben ontzettend bang dat ik het ook zal krijgen, maar ik kom niet in aanmerking voor onderzoek.
Mijn oma heeft borstkanker gehad, maar is niet onderzocht. Hij zus heeft mond-/keelkanker gehad. Mijn oma is trouwens hersteld, mijn oudtante heeft het helaas niet overleefd. Soms vraag ik me wel af of het toeval is dat die beide zussen kanker hadden of dat er toch sprake is van een bepaald gen, al zat de kanker op een andere plek. En natuurlijk ook wat dat betekent voor mij en mijn andere familieleden. Maar meestal denk ik er maar liever niet aan. Een kennis van mij, heeft pas haar maag laten verwijderen. Het zou eigenlijk preventief zijn, maar bij een onderzoek vlak voor de operatie bleek zal al het voorstadium van kanker te hebben. Over een tijdje gaan ook haar borsten preventief weg. Zij heeft een gen waarbij de kans op maag- en borskanker enorm verhoogd is. En 50% kans dat haar kinderen het ook hebben. (Die laten ze pas onderzoeken als ze wat ouder zijn.) Erg heftig allemaal hoor. @Jippie en Daantje: Dank voor jullie heldere uitleg.
Goede vriendin van me had ook het BRCA gen. Haar moeder had ze er aan verloren en haar zusje heeft ook borstkanker. Zij heeft een aantal jaren ook preventief haar borsten laten verwijderen. Wij hebben er veel over gepraat en ik heb voor mezelf besloten dat ik precies hetzelfde zou doen! Mijn man weet ook dat ik er zo over denk en staat volledig achter me.