Ervaringen plotse groeiachterstand/minder leven en mogelijk inleiden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door umm, 29 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Anderhalve week geleden is geconstateerd dat mijn kleine een achterstand heeft gekregen. Voornamelijk vd buik. Kwam op p10 uit in eerste instantie geen reden tot zorg.

Echter vanwege weinig leven ook meerdere controles en blijkt dat hij wel groeit maar wel onder de lijn. Sommige delen komen zelfs op p3 uit echter hoofdje wel p15. Hij wordt geschat nu op 2300 gram. Als zo blijft kwa minder leven voelen willen ze deze week de kleine misschien al halen.

Is hij dan wel af genog? Zou hij in couveuse moeten of gewoon mee naar huis kunnen ? En welke maat heb je nodig bij zo een gewicht?

Mijn andere kids waren allemaal vrij groot juist dus geen idee wat me te wachten staan en vind vooral moeilijk dat ook ik echt verantwoordelijk ben voor beoordelen van leven voelen. Want al is de ctg morgen goed maar ik voel hem nog steeds niet zoals ik gewend ben willen ze hem halen.

Nogal een verantwoording, vooral wat als ik verkeerd beoordeel en hij daardoor onnodig vroeg wordt gehaald of juist meer achteruit gaat in de buik.

Sorry voor lange verhaal ben een beetje overdonderd.

2. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Logisch dat je overdonderd bent!!

Niet helemaal dezelfde ervaring, maar ik had tijdens de zw van mijn eerste een echo met 41 weken. Ik voelde nl ook minder leven en was al een week overtijd natuurlijk. Tijdens die echo bleek mijn kindje ineens een fikse groeiachterstand te hebben? Ik weet de cijfers niet meer maar het kwam neer op 3-4 weken met een geschat gewicht van 2300 gr, erg laag voor het termijn. Omdat verder alles goed leek, kreeg ik iedere dag echo's en ben ik uiteindelijk met 41+5 ingeleid. Baby kwam helemaal gezond ter wereld met een krappe 2600 gram. Wij mochten de dag erna naar huis.

Staar je dus niet teveel blind op de gewichtsschatting. Die kan best een beetje afwijken. Je kan voor de zekerheid een pakje 44 aanschaffen (hier zat 50 best wat ruim de eerste dagen). Maar 50 kan ook hoor, dan sla je mouwtjes ed om.

Of er een couveuse nodig is durf ik niet te zeggen. Sommige kindjes zijn gewoon kleiner en daar is geen verklaring voor. Probeer rustig te blijven, let goed op voldoende beweging in je buik en blijf vooral je vragen stellen aan de gyn!

3. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Heel herkenbaar.
    Ik heb door harde buiken ook het leven een tijdje minder goed gevoeld. Heel stressvol vond ik dat, hoe vaak miet je dat voelen, en hoe hard. Zat de halve dag in mijn buik te porren.
    Nu gelukkig weer beter voelbaar door zachtere buik.
    Bij twijfel gewoon gaan voor ctg.
    En misschien kun je zo'n angel sound aanschaffen? Het horen van het hartje had me wel geholpen, denk ik.

4. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL
    @ anoniem

zo met die termijn zeker een laag gewicht, dat was zeker even schrikken! Ja morgen weer eens ctg en echo etc. Daarna bespreken hoe en wat. Maar schrok van dat ondanks goede ctg's als het minder leven voelen blijft hij deze week waarschijnlijk al gehaald moet worden.

Natuurlijk omdat ze geen risico's willen nemen alles is net aan binnen de normen of erbuiten (doorbloeding navelstreng etc )

@klavertje

Ja het is vooral de.combi van verschillende factoren waardoor ze hiertoe willen besluiten als minder leven blijft. Is nu al anderhalve week zo. En ctg's zijn ook niet altijd 100% en overige waarden ook niet.

Maar idd een goed ctg stelt altijd weer even gerust. Al is het meer de plotse achterstand icm minder leven waar ik me wat zorgen om maak.

5. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Onze dochter is spontaan geboren met 36w4d en heeft geen couveuse gezien. Zij was ook lichter.
    denk dat hij ook gewoon mee naar huis mag als het goed gaat.

Zou een pakje en rompertje halen in maat 44.
    En zorgen dat je 50 hebt.
    Kans is wel groot dat ie in 44 past. Als dat zo is kan je partner ook zo wat bijhalen in 44.

6. LEOnie211

LEOnie211 Actief lid

24 feb 2015
    148
    0
    0
    Zzper in de zorg
    Kerkrade
    Hier bij mijn eerste kindje pas met de geboorte erachter gekomen dat ze een groeiachterstand had. Ze is geboren met 41 weken met een gewicht van 2500gr. Maatje 50 was haar veel te groot. Wij hebben nog 3 dagen in het ziekenhuis moeten blijven vanwege de onverklaarbare groeiachterstand en ze wilden haar suikers een paar dagen in de gaten houden.
    Nu met nieuwe zwangerschap elke 4 weken een groei echo. Bij 32 weken weer een achterstand geconstateerd, maar deze was nog binnen de marges. Blijkt bij 36 weken (5 dec) dat de achterstand groter is dan worden wij ws ingeleid met 38 weken.

7. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ik open toevallig net een soort gelijk topic (moet je maar even lezen anders:)). Wij zijn precies even ver zwanger zie ik en hier dus ook slechte groei/afbuigende curve. Ik heb zelf ook het idee dat ik minder leven voel (maar misschien is dit bij mij meer psychisch nu omdat ik weet dat de groei niet helemaal lekker gaat..) ik wil dit morgen iig ook aangeven in het ziekenhuis.
    Ik maak mij best wel zorgen of het kindje het wel goed heeft in de buik en of ik nu echt minder leven voel of dat ik het mij verbeeld.. ik vind het bestwel een 'eng' idee dat ik er geen controle over heb en niet weet of de baby binnen of buiten de buik het beste af is..

Verder kan ik geen antwoorden geven op je vragen, maar we zitten een beetje in het zelfde schuitje.

8. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja ga daar wel beetje vanuit als echt te vroeg zou zijn zouden ze niet willen halen lijkt me?

Tsja me andere kids pasten net aan in 56 dus heb daar al niet veel van. Dus maar weer beetje shoppen hhhh

Fijn dat je kleine gelijk mee mocht.

9. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL
    Zo dat is schrikken als met die termijn zo een mini eruit komt. Wel fijn dat al snel goed ging allemaal. Hoop van harte dat de achterstand dit maal beperkt blijft en dat de kleine kan komen wanneer hij/zij wil ♡

10. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ow wat vervelend zeg. Ik ben nu de afgelopen anderhalve week al meerdere malen aan de ctg geweest. Even paar dagen niet omdat weer ze oude patroon volgde. Ze geven mij heel duidelijk aan dat het belangrijk is dat jij ze patroon herkent en dat hij daar niet opvallend van afwijkt.

Ik voel mijn kleine normaliter altijd sochtends en savonds goed gedurende minimaal half uur. Nu laatse periode maar paar x per dag en dan opvallend minder en zachter. Dit is voor hen icm de groeiachterstand en de doorbloeding vd navelstreng etc genoeg om de kleine mogelijk te willen halen deze week.nog ondanks de ctg's die vrij netjes zijn. Dit zijn namelijk momentopname.

Dus ik zou zeggen luister naar je gevoel en kijk naar het patroon en of hij er vanaf afwijkt en hoe erg. Ik geef ook duidelijk aan voel wel.nog maar wijkt af van patroon en was ook paar dagen weer 'normaal' en nu weer 2 dagen opvallend aan afwijken. Dus gewoon uitgebreid beschrijven en aangeven dat je moeilijk vind te beoordelen .

Moet zeggen dat valt mij het zwaarste die verantwoording.... als ik te weinig blijf vinden is de kans groot dat hij word gehaal op zeer korte termijn en dan ben ik bang dat het door mij te vroeg is. Daar tegenover staat dat het natuurlijk ook zo is als het wel minder is maar ik geef dit niet aan omdat denk voel nog voldoende ookal is.minder hij tekorten kan krijgen en moeilijk kan krijgen. Kiezen uit 2 kwaden. Ze zullen ons hier vast goed in beleden maar blijft een flinke pil om te slikkende om zo maar te zeggen.....

Ben benieuwd hoe het er morgen voor staat bij je. Gaan ze ook de doorbloeding vd navelstreng enzo checken waarschijnlijk. Hoop van harte dat alles goed is.

Zal.je topic in de gaten houden ♡

11. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ik had bij 32 weken ineens meer harde buiken. Toen bleek de baby ook ineens van p57 naar p14 te zijn gegaan in 2 weken tijd. Sinds dien wekelijks controles. Vorige week ineens minder leven, ctg was vlak, doorbloeding van de navelstreng net buiten de acceptabele waardes. Dus de volgende dag terug, toen was de ctg gelukkig weer goed. Ik heb nu morgen weer een echo en wordt rond week 38 ingeleid. Ik heb geen idee hoe het dan verder gaat, maar zit dus een beetje in het zelfde schuitje.

12. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL

Zo ook heftig zeg. Ben benieuwd naar je echo morgen. Hoop dat de kleine wel zijn lijntje heeft gevolgd. ♡

13. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Bedankt voor je reactie :). Kan ik me inderdaad goed voorstellen dat dat een hele moeilijke keuze is met alle verantwoordelijkheden die erbij komen kijken.. ik sta dan nog niet voor die keuze, maar ik ben er in mijn hoofd wel een beetje mee bezig.. maar in dit geval denk ik, stel het waren toch tekenen dat de baby het niet zo fijn meer heeft in de buik en het zou mis gaan daar, dan vergeef je het jezelf nooit denk ik. Alhoewel het natuurlijk ook niet goed voelt als blijkt dat het kindje gehaald is terwijl ie het wel goed had in de buik.. maargoed, ik zou dan gaan voor de minst 'risicovolle' keuze.
    Hier waren mijn eerste twee kids ook niet klein oid..
    Ik denk inderdaad dat ik morgen een CTG krijg en uitgebreidere echo's, maar ik weet niet goed wat ik kan verwachten nog dus ik ben heel benieuwd.
    Het is dus niet zo bij jou dat ze je wilden opnemen oid? Dat hoor je ook nog wel eens bij groeiachterstanden volgensmij.
    Jij iok succes morgen! Ik ben benieuwd wat het gaat worden bij jou.:)

14. umm

umm Bekend lid

29 dec 2013
    544
    1
    18
    NULL
    NULL
    @2mam2

Nee ze spraken niet over opname. Denk ook dat dat voornamelijk in een vroeger stadium is waarbij het kind eigenlijk nog niet gehaald kan worden maar het dus wel constant gevolgd moet worden of goed gaat met de kleine. Wij zijn gelukkig al ver en de gevolgen dus minder heftig mocht het noog zijn eerder gehaald te worden.

We houden elkaar op de hoogte. Veel succes

15. LEOnie211

LEOnie211 Actief lid

24 feb 2015
    148
    0
    0
    Zzper in de zorg
    Kerkrade
    Ja dat hoop ik ook...kan het kindje ook nog even groeien..

16. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    #16 Dizzy, 30 nov 2016
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
    Mijn oudste is ivm Hellp gehaald met 37 weken, hij woog 2315 gram. Ze hadden hem zwaarder geschat, mijn jongste is met 38 weken precies geboren door inleiding (groeiachterstand) ze hadden hem op 2100 gram geschat en hij woog 2720. Ze hebben allebei geen couvouse gezien en deden het vanaf het begin heel erg goed, gewoon lichtgewichtjes. We hadden maat 44 en daar moesten we nog soms de mouwtjes bij oprollen. Je bent wel al 38 weken zwanger dus de baby is met deze termijn wel 'af'.

Bij de oudste zijn we 4 dagen in het ziekenhuis geweest ivm lage suikerwaarden en de keizersnede, de jongste mocht na 1 dag suikercontroles mee naar huis. Dat is wel wat ze standaard doen met een lichtgewicht, suiker 24 uur controleren.

(ik weet dat het officieel prematuur heet, maar omdat ze daar verder helemaal geen andere kenmerken van hadden, noem ik het zelf 'lichtgewicht').

17. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Dysmatuur dus jeetje.

18. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Hier net terug uit het ziekenhuis vanaf sochtend vroeg..
    het hoofdje was gemiddeld maar de beentjes en het buikje slechts op P3, geschat gewicht tussen de 2300 en 2400 gram..
    ze zagen dat de baby alle zuurstof en voeding (omdat dat dus niet meer zoveel is) naar de hersens brengt waardoor het hoofdje dus wel groeit maar de rest van het lichaam niet.
    ze wilden daarna een CTG doen en afhankelijk daarvan morgen inleiden of anders weer vervolg controles plannen.
    Natuurlijk, tijdens de CTG ging ze ineens enorm bewegen en tekeer, haha, alleen maar goed natuurlijk, maar ik had net gezegd dat ik me zorgen maakte om minder beweging. Ze vonden eerst de hartslag een beetje te hoog maar daarna wel goed genoeg dus geen inleiding morgen maar wel weer terugkomen morgen voor een echo.

Het was helemaal vol daar dus ik moet weer naar een ander ziekenhuis, waar ze de situatie niet kennen, dat vind ik wel jammer.. en ik moet eerst om 12 uur voor de echo komen en daarna om half 4 terug komen voor het consult omdat er eerder geen plek was.
    Ze willen me in ieder geval niet langer laten doorlopen dan 40 weken en dan zou ik steeds controles hebben om de twee dagen ongeveer.
    Ik wil natuurlijk hetgeen wat het beste is voor de baby, maar ik moet zeggen dat het voor mij erg lastig is om steeds naar het ziekenhuis te komen omdat ik twee kleintjes heb van 3 en 2 jaar en geen oppas dichtbij en ook nog eens geen eigen vervoer. Ik heb nu al 3 dagen achter elkaar echo's en het is bestwel stressvol om iedere keer alles te regelen met oppas en vervoer. Als het dus gaat om meer rust houden zit dat er op deze manier zeker niet bij helaas.
    Zou dit nog meespelen in de keuze van eerder inleiden of niet?

Ik moet zeggen dat heel blij ben dat alles goed in de gaten gehouden wordt maar ik vind het ook zo'n eng idee dat nu gebleken is dat de placenta niet goed meer werkt en mn kindje zo weinig binnen krijgt om van te groeien, ik ben nogal een controlfreak hoor, maar ik vind het een beetje eng allemaal en heb haar het liefst zo snel mogelijk veilig in mijn armen zegt mijn gevoel..

Ik ben benieuwd hoe het bij jou ervoor staat!
    En misschien dat er toch nog meer dames hier zijn met ervaring in zulke situaties..?

19. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    #19 Dizzy, 30 nov 2016
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
    Als gebleken is dat de placenta niet meer goed werkt, waarom word je dan niet ingeleid? Ik begrijp dat dit erg veel ongemak voor je meebrengt maar de controles zijn wel erg belangrijk. Wat ik echt niet snap is dat ze bij mij met 36 weken en een groeiachterstand al meteen spraken over inleiden terwijl de waarden van de placenta/navelstreng toen nog goed waren. Ik heb toen zelf de keuze gemaakt om op controle te blijven komen tot de 39 weken omdat dat voor mijn gevoel een goede termijn was en omdat de waarden nog goed waren. Jij bent toch ook 38 weken, waarom dan zo'n afwachtend beleid. Ik zou dit echt even navragen. Of misschien is dit nog een optie:
    https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Folders-VKC/Thuismonitoring-van-hoogrisicozwangeren.htm

20. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ik heb werkelijk geen idee, er werdt vandaag wel gesproken over morgen inleiden maar dat ging af van de CTG, die dus wel goed genoeg was.
    Ze konden zien dat het kindje alle zuurstof en voedingstoffen die het binnenkrijgt naar de hersenen stuurt (omdat die het t meest nodig hebben) en daardoor het lichaam niet meer groeit. Dat zou dan aan de placenta liggen vertelde ze. De placenta zelf kon niet worden bekeken omdat die achter ligt.
    Mijn gevoel zegt inderdaad ook van zo snel mogelijk het kindje ter wereld brengen, het voelt gewoon niet goed, dit verhaal..
    Ik ga sowieso natuurlijk gewoon naar alle controles en ben er heel blij mee dat het goed in de gaten wordt gehouden maar met de ongemakken voor mij doelde ik meer dat dat als motivatie kan dienen voor wel zsm inleiden.. maar ik weet niet of er met bepalen van de termijn van inleiden ook rekening wordt gehouden met dit soort zaken. (Ik bedoel dan of het de artsen een setje naar die beslissing van inleiden kan geven)? Voor mij voelt dat namelijk het beste omdat ik me toch we erg zorgen maak om de baby en misschien als ik aangeef dat het erg lastig en stressvol voor mij is dagelijks of om de dag naar het ziekenhuis te komen (ivm geen oppas en geen eigen vervoer) ze dan sneller die beslissing nemen? :)

Ik ben zelf wel echt zenuwachtig nu door de situatie, pff, wel heftig die zorgen om zo'n kwetsbaar kleintje en de onzekerheid omdat je niet weet wat er besloten gaat worden en of dat dan we de juiste beslissingen zullen zijn etc..

Deel Deze Pagina