Haren-wassen-drama-fase

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Zuss, Apr 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zuss

Zuss Bekend lid

Nov 3, 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met onze zoon (bijna 2,5) zijn we in de Haren-wassen-drama-fase beland. Ik weet het is een fase, maar omdat hij nog wel zijn chocopasta/pindakaas/yoghurt in zijn haar smeert moet het soms toch. Wat zijn jullie tips?

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 4, maar gilt nog steeds als een speenvarken als ik zijn haren moet wassen. Geen tips, gewoon supersnel de haren wassen ;).

3. grietje84

grietje84 Actief lid

Jan 17, 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Hier ook gewoon doorgezet, het moet gewoon. Niet teveel aandacht. Hoogstens een washandje voor de ogen.

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

#4 Kiwi25, Apr 14, 2015
    Last edited by a moderator: Apr 14, 2015
    Hier een dochter die haren wassen leuk vind! Ik was haar haar niet elke keer, en ze vind het altijd erg jammer als we overslaan.

Heb je een idee waarom hij het niet leuk vind?
    - Vindt hij de waterstraal boven zijn hoofd eng? Misschien proberen te wennen aan douchen, in plaats van in bad zitten? Hier zit/speelt dochter in babybadje, terwijl ik ernaast douche. Het water stroomt dus al continue ook een beetje over haar hoofd.
    - Prikt de shampoo in zijn ogen? Misschien andere shampoo. Ik heb een aantal soorten zelf getest, shampoo bewust in mijn ogen gesmeerd ;) Voelt heel tegennatuurlijk haha. Sommige heb ik een hele dag nog last van gehad met rode ogen! :$ Terwijl er dan op staat mild/veilig voor de oogjes etc, jaja blabla, of zelfs antiprik (Zwitsal), no way! Degene die het minst prikte die ik getest heb was "Kruidvat zemelenbad", die prikt pas als je het na 10-15 seconden nog steeds in je oog aan het wrijven bent, en het prikkende gevoel is bijna meteen weer weg als je uitspoelt. Er zit SLS in, dus werkt ook gewoon als shampoo en ruikt best lekker. De ergste shampoo was Dermocare (ik had 2 in 1 Dora shampoo), die prikt binnen 1 seconde, en dan de rest van de dag nog steeds, au!

5. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Mijn dochter van geboorte van vind het niets.
    Nu sinds ze dat zelf kan doen al tijdje vind ze dat (deels) prima.
    Ze maakt nat met douchekop, zeept in, wast, en we spoelen af met hoofd naar achter. Dat afspoelen blijft lastig maar ze smeert niets dus 1x per week voldoende;)

Goede boek ik: hoe je een wollige mammoet moet wassen.
    Daar kan je zinnetjes van gebruiken bij wassen

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook haren was drama. Ik was het zelden, hij smeert ook geen rommel in z'n haar en water is meestal genoeg. Behalve bij BV spugen of zonnebrand in z'n haar. Dan snel en mt een washandje voor z'n ogen.

Er zijn van die haren was petjes bij prenataal, een soort zonneklep. Maar die rukt m'n zoon direct van z'n hoofd.

7. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,626
    113
    Hier is het sinds een een half jaartje of zo ook een heel gedoe (daarvoor nooit!). Ik heb maandenlang het mantra 'oogjes dicht, hoofdje naar achteren' herhaald en heb dit ook 'droog' met hem geoefend. Ik liet hem dan in 'uitspoelhouding' zitten en deed met mijn mijn handen heel uitgebreid voor hoe het water van zijn hoofdje afloopt als hij zijn hoofd goed naar achteren houdt. In het begin ging hij keurig in de juiste houding staan, maar zodra het water zijn hoofd raakte was het huilen en paniek. Maar steeds maar weer herhaald en langzaamaan ging het steeds beter. Nu staat hij nog steeds wat te snikken, maar hij werkt goed mee, dus we zijn snel klaar. En achteraf zegt hij nu steeds 'ik vond het nu niet meer zo erg' :D

Een washandje voor de ogen wil ook nog wel eens werken (hier niet overigens).

8. Zuss

Zuss Bekend lid

Nov 3, 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is een maandje geleden plots ontstaan, geen idee waarom. Daarvoor was het geen enkel probleem. Het is ook voornamelijk thuis onder de douche. Zwemmen en in het zwembad douchen vind hij geweldig, totaal geen angst voor water(spetters) op zijn hoofd... Ook na het zwemmen onder de douche haren wassen gaat veel makkelijker.
    @piccolona, dank voor de tip van het boek, hij is daar heel gevoelug voor dus ik ga op zoek

9. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Precies dit. Wij wassen dan wel niet met zeep/shampoo, maar de douchekop op haar haar vond ze maar niets. Jammer, haren uitspoelen hoort er nou eenmaal bij. Dus doorzetten en niet teveel in mee gaan.

10. Lindah

Lindah Fanatiek lid

Apr 21, 2012
    1,008
    145
    63
    Brabant
    Niet alle reacties gelezen.

Hier is het ook geen feest..
    Beetje huilen maar gelukkig geen gegil.

Ik doe het haren nat maken en uitspoelen niet met de sproeier maar met een bakje en na het wassen maak ik haar gezicht droog..

11. Supi

Supi Fanatiek lid

Sep 12, 2011
    1,523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier ook grote drama geweest met haren wassen. Totdat ik een tijdje terug dacht ik probeer het wat anders en dat werkte een trein:D

Ik deed shampoo in zijn haar en tilde hem dan op. Dan gaf ik aan dat ik zijn hoofd ging kietelen met de waterstraal onder de douchen en dat hij zijn oogjes dicht moest doen omdat er water over zijn hoofdrol lopen. Vanaf het moment dat hij met hoofd onder het water ging dook hij gierend van het lachen in elkaar. Natuurlijk spoelde ik het er niet in één keer uit, maar elke keer moest hij weer lachen als hij onder water ging omdat ik aangaf dat het water hem ging kietelen.

Wie weet helpt het bij jullie ook;)

12. penseel

penseel Niet meer actief

Dat is een goede. Deed ik ook tilde dochter op ondertussen maakte we samen lol scheten blazen bijvoorbeeld of een water spuit maken met je mond en dan weer uit sproeien en ondertussen deed ik het haar uitspoelen.

Wat ik ook deed is dat dochter mijn haar waste en ik te gelijk haar haar.. Dat werkte ook super goed. Te gelijk wel gehannes maar mama haar wassen is natuurlijk ook erg leuk.!!

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Mijn dochter heeft er nooit zon last vab gehad maar wat ik wel altijd doe is het stuk aan de voorkant met een washandje schoon geven zeg maar. Dus steeds washandje erover uitspoelen enz stuk of vijf Keer. De rest doe ik met een bekertje. Er loopt dus eigenlijk weinig water over haar gezicht en dat scheelt misschien ?

14. Jekil

Jekil Actief lid

Sep 29, 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Wij laten onze kinderen naar de lamp kijken. (= Hoofd achterover) en dan gelijk spoelen. Als de lamp saai wordt zorgen we voor een speeltje of iets anders dat hoog hangt.

15. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Niet te vaak wassen (water spoelt het meeste er wel uit), samen douchen (dan kun je zijn hoofd een beetje naar achter manouvreren en intussen gauw de shampoo er uit vegen), en hier moeten ze altijd zelf 2 dingen doen die helpen en dat gaat vanaf 2 jaar zo steeds ietsje beter: handen voor je ogen en hoofd achterover. Die combi snappen ze niet meteen, maar ik help dan een beetje door mijn hand op het voorhoofd te leggen en dan met dezelfde beweging beetje shampoo uit het haar vegen. De restjes gaan er wel uit als ze dan nog ff onder de douche spelen.

Drama is het gelukkig nooit geweest, ik doe gewoon hup snel, niet te moeilijk, en ze hadden het allebei redelijk snel door.

16. misa

misa Niet meer actief

Dit. :)
    Wat hier nu goed werkt is de haren inzepen, hoofd naar achteren en dan met de sproeikop alleen op de haren sproeien.

17. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,291
    113
    Nederland
    Hier was het ook altijd draaaama! Sinds een half jaar is het voorbij. We rollen een handdoek op en duwen we samen tegen zijn ogen aan. Zijn haren spoel ik dan uit met een beker.

18. susy26

susy26 Niet meer actief

niet te veel aandacht aangeven..

hier ook van die momenten dat ze ineens anti haar wassen zijn. Ja moet gebeuren schat, anders krijg je beestjes... moet toch iets verzinnen... en dan toch maar met wat tegen gestribbel lukt t wel...laat ook wel eens dat ze zelf de haren mogen wassen, soort van 'ow ik mag het zelf doen'...

19. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hier was ik het 2-3x in de week, ze heeft het altijd afschuwelijk gevonden en gilt alsof ik haar iets vreselijks aandoe....
    ik probeer haar al die tijd te leren dat ze haar koppie zo moet houden dat ze naar boven kijkt. maar dat is dan niet meer te doen helaas... dus maar zsm zorgen dat het gedaan is...

20. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

Mar 11, 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons ook drama (2 zoontjes van ruim 2,5). Als we de kleren uitdoen roepen ze al "niet met die spuit!". Ze hebben dus vooral een hekel aan de douchekop op het hoofd. Ik spoel daarom hun haren meestal met bakjes water uit. En dan gaat het redelijk tot prima.

Share This Page