Ik raad jullie aan een cursus kinder EHBO te doen (worden koortsstuipen ook besproken) ... www.rescue.nl (geloof ik ) Maar die dame raadde sowieso het geven van paracetamol af ivm risico op koortstuipen (en als je het perse wil geven dan om de 6u blijven geven). Koort is normaal gezien gezond en zorgt ervoor dat de ziekte ook sneller weg is. Dit geldt niet voor kindjes die al een koortsstuip hebben gehad ... Als je kindje eenmaal een koortsstuip heeft gehad, dan wel paracetamol geven en dat dan inderdaad om de 6 uur (tot je kindje 5 jaar oud is). Hier zet je dus ook je wekker voor als de 6 uur midden in de nacht om is. Hoe lang je dat dan moet volhouden weet ik niet (meer) -> ik zou bij koorts sowieso de HA bellen. Veel sterkte en ik kan me voorstellen dat je hier enorm van geschrokken bent. *** Ik heb er zelf verder geen ervaring mee (gelukkig), maar mijn zus wel. Die dacht ook dat mn nichtje dood aan het gaan was. Bleek een koortsstuip. Zij heeft het nooit meer gehad (dat schijnt vrij uitzonderlijk te zijn trouwens) ...
hey meiden, Hoe gek het ook klinkt, ik ben wel blij met jullie ervaringen, alleen al door jullie reacties weet ik nu dat ik niet té overdreven gereageerd heb. Ik weet dat een koortsstuip niet gevaarlijk is m.b.t. gevolgen en eventuele schade aan de hersens (want dat dacht ik in eerste instantie natuurlijk wel), maar toch.... gewoon het beeld van Sharon die stuiptrekkend op de bank lag... oh man, wat vreselijk.... Wij kregen trouwens ook het advies om paracetamol te geven, wij mochten er zelfs twee in zeer korte tijd geven. Voor zover ik weet komt een koortsstuip ook alleen voor bij een snel stijgende temperatuur. maarja, definieer 'snel', is snel binnen 5 minuten of is dt ook binnen 2 uur? Het is sowieso een vreselijk gezicht om je kind zo te zien... bah, krijg het niet van mijn netvlies af. Hoelang duurde het bij jullie eer jullie weer 'normaal' deden bij een huiltje / kreuntje? Liefs van mij
Een week voor Liene haar 1ste verjaardag deed ze ook stuipen. Mijn man was net thuis van zijn werk. Ze draaide weg, reageerde nimmer. We waren helemaal in paniek en zijn naar het ziekenhuis 'gevlogen'. Onderweg werd ze bleek en helemaal blauw rond haar mond en begon ze zwaar te schokken. Ze begon dan over te geven, maar het ging erg moeizaam, zodat het leek alsof ze stikte. Ik kan me nu nog het gevoel dat ik had voor de geest halen, ik was er zeker van dat ze ging sterven. Begin juli heeft ze het opnieuw gekregen. Dertig procent van de kindjes doet het nog eens. Deze keer was ik rustiger, want ik 'herkende' het. Ik heb rustig de ha gebeld en gezegd dat ze aan het stuipen was. Die bleef bij mij aan de telefoon, maar toen ze na een 5 minuten zei dat het bijna moest over zijn en dit dus niet was, raakte ik toch in paniek. Ik was alleen thuis en Tisse was dus nog maar net 1 maand. Dus op aanraden van de ha neergelegd en de ziekenwagen gebeld. Die kwamen en tegen dan was ze er wel uit. Wij gaan naar een homeopathische arts en die zegt ons niks te geven tegen koorts. De kinderarts in het ziekenhuis zei al iets te geven bij 38 graden. Wij hebben voor onszelf beslist dat we iets geven bij 39 graden. We houden dat het goed in het oog, want zowel de ha als de ka zeiden dat een plotse stijging de stuipen veroorzaakt. Dit kan idd zijn als de medicijnen zijn uitgewerkt. Daarnaast geven we haar 'belladonna'. Dit is een homeopathisch middel dat plotse pieken in de temperatuur tegengaat. Ook kleed ik haar volledig uit bij koorts. Ik had in het begin ook heel veel schrik. Bij 37.6 moest mijn schoonmoeder hier komen zitten tot mijn man thuis was. Maar zowel de ha, als de ka, als de osteopaat, als de verpleegsters, als iedereen aan wie ik het heb gevraagd (met een medische achtergrond) heeft me bevestigd dat koortstuipen niet gevaarlijk zijn. Alleen mogen ze niet te lang duren. We hebben dan ook valium in huis dat we zelf mogen toedienen als ze er niet zou uitraken (diazepam). Mijn advies, om je angst onder controle te krijgen en te houden, is een soort doe-plan voor jezelf opstellen. Bij ons is dit dus pas iets geven bij 39 graden. Bij verhoging uitkleden, enz. Hier heb ik ook gemerkt dat de keren dat Liene stuipte, ze echt heel erg ziek was. Er werd niet meer gespeeld, gelachen, ... alleen nog maar liggen en borstvoeding drinken. Dus dat heb ik ook in mijn achterhoofd... wanneer ze koorts heeft, maar wel vrolijk is, maak ik me geen zorgen. Lange uitleg, maar hopelijk heb je er iets aan. En tijd helpt, en ook als ze nu nog eens ziek wordt en gewoon niets doet. Onze homeopaat zegt ook dat ze bij 4 jaar er zijn uitgegroeid, de ka zegt bij 6 jaar, maar allebei zijn ze het eens dat, zo groter ze worden, zo kleiner de kans is. Dus dat Sharon het nog eens doet, wordt kleiner met de dag.
@saar: toch tpisch dat ze allemaal wat anders zeiden kinderarts hier raadde dan weer geen paracetamol aan ook niet heel erg ant-paracetamol trouwens ze zei alleen er voorzichtig mee te zijn omdat koorts een functie heeft en dat niet elke keer koorts een koortsstuip word.
Ja, dat vind ik wel moeilijk. Ik ben er zelf ook an overtuigd dat koorts een functie heeft en geen ziekte is maar een symptoom. En langs de ene kant wil ik het dus niet onderdrukken. Langs de andere kant heb ik de neiging om het volledig te onderdrukken en al vrij snel medicatie te geven. Daarom dat we dus voor onszelf de regel hebben pas bij 39.0 iets te geven. 38.9 telt dus niet... daar zijn we erg streng in. Een vraagje: de eerste keer dat Liene het deed, deed ze het in het ziekenhuis nog tweemaal. Dit is volgende de ka afwijkend, omdat je het normaal maar 1 maal doet per koortsepisode. Nog iemand die het meerdere malen in 1 ziekte deed?
hier ook maar 1x ik heb trouwens deze folder uitgeprint voor het kdv: http://www.epilepsie.nl/attachments/koortsstuipen.pdf daar staat overigens ook in dat je paracetamol preventief kan geven.
Yeline heeft een koortsstuip gehad met 1,5 jaar. Ik werd 's nachts wakker met het gevoel dat er iets was met Yeline en ben toch maar even wezen kijken. Toen ik bij haar kwam hoorde ik dat het niet goed was, heb het licht aan gedaan en daar lag ze te schudden, ze was helemaal van de wereld. Heb dr gepakt en vastgehouden en ben met haar op de grond gaan zitten, was gewoon verdoofd, was ook niet in paniek op dat moment. Na 5 minuten ongeveer kwam ze eruit en toen pas raakte ik overstuur omdat ik toen pas mee kreeg wat er gebeurt was. Het was midden in de nacht en heb het ziekenhuis niet gebeld heb er ook eigenlijk niet bij nagedacht, het enige wat ik dacht van godzijdank mn meisje is dr nog en heb dr alleen maar vast gehouden. De dag erna is ze extreem moe geweest, ze was al harstikke ziek een paar dagen met hoge koorts maar nu was het helemaal een zielig hoopje. De huisarts kon die dag ook eigenlijk niks meer ermee en zei dat het gelukkig goed is gegaan met Yeline en dat ze er vrij snel uit kwam, ik had gewoon gelijk moeten bellen maar jah. Ze heeft sinds die keer nooit meer een koortsstuip gehad gelukkig.
Jah heel apart heb dat nooit eerder gehad, en toen ik wakker werd, was dat gevoel zo sterk heel raar. Wou eerst weer gaan slapen, maar na een paar keer draaien toch maar eraf gegaan, gelukkig nu naderhand. Moest er toch niet aan denken dat ik niet wakker was geworden, arm kind.
Dank je Saskia voor de folder. Zal hem ook uitprinten voor het kdv en oppas. Heel duidelijk beschreven allemaal!
@knor: mja je vindt op internet vanalles maar deze is duidelijk en uitgebreid en in mijn ogen.. van een organisatie die er verstand van zou moeten hebben alstublieft dus